Historické filmy
flanker napsal
Ale každopádně má Chmur pravdu, že hodnotit morálkou dnešní doby minulé, kterým se Píseň podobá, není správný přístup. Normálně bych to taky nedělal, je to věc, která mě dost irituje v řadě současných filmů a knih. Díky tomu mě taky často kladný postavy štvou víc než záporný. Jsou ale dvě výjimky. Jednak to bylo vykreslení Hektora v Tróji. Přestože k filmu bych měl výhrad vícero (největší se dá shrnout do dou slov: Orlando Bloom), tak Hektorova postava byla napsaná tak, jak si spravedlivého vládce představuju.................
Tak Petersonovo zpracování Ilias muselo být pro každého, kdo četl aspoň přepracování tohoto díla šok. Vůbec nejde o to, že se to snažil pojmout jako historickou událost bez zásahu vyšší moci, ale o ..dámy prominou... "zmrvení" některých postav. Nejvíce patrné je to na Paridovi, který v Ilias vystupuje jako odvážný bojovník a né jako ubožák a zbabělec jenž dokáže pouze přefiknout a ukrást (nebo obráceně) něčí holku. Navíc Bloomovi absolutně nesedí postavy bojovníku, to dokázal i v Království nebeském (další nepovedený film). Navíc přeslazený a absolutně z prstu vycucaný konec musel donutit k trapnemu úšklebku každého, kdo ty tři hodiny (nesmyslně dlouhá stopáž) v kině přetrpěl.
Komentáře
O Troji už jsem toho řekl hodně a na mnoha místech, takže snad jen malé shrnutí. Herecký výkony mi přišly vcelku dobrý, ale za prd stál zejména scénář a potažmo režisér. Ať se na mě nikdo nezlobí, ale takhle zkušenej rejža by přece měl bejt schopnej si látku upravit, aby byla stravitelná pro diváky (nejde mi o to, že je příběh překroucenej a někdo se chová jinak, jde mi o film samotný - o to aby to mělo spád, aby to ubíhalo, čili dost špatnej byl hlavně střih, plovčiní stopáž a byl by to úplně jiný film). No a dobrej rejža by měl bejt schopnej vytáhnout z herců mnohem víc, i když výkony herců mi zas tak hrozný nepřišly. Ani Orlando, víc mi vadila jeho postava než on. No a pak mě děsně iritovala Helena Hnusná. ;)
A prosím, PROSÍM, nesahejte mi na Království nebeské, vždyť je to jeden z nejlepších historickejch filmů vůbec (a Orlando tam dokázal, že když má dobrý vedení, dokáže to zahrát věrohodně - a když se k tomu přidá, že vlastně měl hrát nezkušený neomlácenýho mladíčka vojevůdce - imho nebyl oslňující, ale obstál).
Já se díval na Troju jako fanoušek řecké mytologie, ale i když se od toho v rámci možností oprostím, ten film se příliš nevyvedl. Orlando podle mně moc dobrý herec není, neříkám že je nějak tragickej, ale nedokázal (aspoň mně) zatím v žádném filmu nadchnout. Jak už jsem psal a píšeš to i ty, tragická je především stopáž a navíc filmu chybí dynamika...prostě je to nuda. Helena jistě není škaredá, ale postrádá charisma. Pitt nezklamal ani nenadchl. Bana byl skvělej.
Kupodivu na CSFD hodně kritizovaná hudba, mně nepřišla špatná. Souboj mezi Achillem a Hektorem byl famózní (skvěla choreografie). Jenže ač se tam našlo pár kladů, na tři hodiny to bylo málo.
Králoství nebeské že je jeden z nejlepších historických filmů? :shock: Ok...tak já na něj nebudu šahat, když tak pěkně prosíš:-)
No vidim, že na Troje se naprosto shodnem, to jsem rád, páč kámoš zas naopak chválil Troju a hanil Královtví. Takže je vidět, že se diváci nedělí na dvě stejné skupiny. ;) Ad hudba...no já si ji moc nepamatuju, takže moc nezaujala...vlastně jen závěrečné zpívačka, která je fajn.
ad Království...kdysi se mi to zdálo možná až kacířské to říkat, páč všichni po tom plivali, ale když jsem si na CSFD přečetl pár podobných názorů (viz třeba ten od Dura Cervenaka)...hrdě se teď stavim do šiků těchto vojsk na podporu Království. Oproti Troje bych hlavně vyzdvihl duchaplnost KN, velkou myšlenku (ona trojovský myšlenka o nezapomenutelných hrdinech není zlá, ale nebyla správně podána a možná je to příliš málo pro takový velkofilm). Jediný co mi na KN nesedlo byla opět hero-girl, je to dobrá herečka (viz Snílci nebo Casino Royale), je zvláštní a zajímavá, ale já prostě chci něco víc hezkýho. Ale to je muj osobní problém již od dob Tylerky v LOTRovi. A přitom je tolik krásnejch a dobrejch hereček. ;)
Víš, co hodně pomůže Troje? Když se na ní díváš jako na seriál, asi tak po půl hoďkách :)
No Království nebeském mě zaujala pouze vizuální stránka. A postava Saladina. Jinak mě udivuje, že se ti nelíbí Eva Green...jsi nějak náročnej:-)
U Liv je problém, že měla hrát Arwen, po Lúthien nejkrásnější Ilúvatarovo dítě. To člověk čeká bombu, otázka je jestli vůbec taková herečka chodí po světě:-)
Nejlepší historickej film co jsem viděl v poslední době je asi ...kurňa nic mě nenapadá....všechno to byly blbosti...musím dozadu až ke Statečnému srdci...No možná Gladiátor, to nebylo špatný....
ad Eva Green...je divná, uznávám má svý kouzlo, je zajímavá, což mnoho těch hezčích a půvabnějších postrádá, ale prostě existujou mnohem hezčí a úchvatnjší herečky. Evu bych si prostě na zeď nepověsil (teda kdybych si na zeď chtěl místo mapy Ardy pověsit babu ;)).
ad Tyler...no právě, princeznu Večernici hraje takováhle...no už je po desátý, ale přesto si to odpustim ;)
Souhlas se Saladinem, ale stejně se mi líbili i ostatní, Norton byl super i pod maskou, Irons a Thewlis byli super.
No a k těm historickejm filmum, to je právě ten problem, je jich tak zoufale málo a když vidíš Troju a Alexandra, tak ti pak Království přijde skutečně jako ono zaslíbené království nebeské. ;)
Královna Alžběta, Master&Commander (IMHO)
Např.?
Ačkoliv se všechny tři filmy značně odlišují, podlě mně jeden jak druhý a druhý jak třetí zapadají do kategorie průměr. Ani jeden mě nezaujal.
Například takové Apocalypto nebo Pašije od Gibsona mě zaujaly mnohem více. I když je Apocalypto více méně honička v pralese, dobře jsem se bavil. Pašije jsou podle mnohých zase prostoduchá krvavá řezničina, ale mě ten film zaujal a viděl jsem v něm poselství.
Master&Commander byl podle mně strašně nudnej, Královnu Alžbětu jsem Bohužel neviděl.
Tak Království už jsem na csfd shrnul, nebudu vymejšlet něco novýho:
K Tróji tolik, že se mi docela líbilo celkový pojetí, za co bojujou Trójani, postava Hektora i Achillea. Co se Parida týče, dá se říct, že od báje se zas tak film neodlišuje, Iliada začíná popisem jeho souboje s Meneláem, kde skutečně je Paris poražen a začne utíkat. Zachrání ho Afrodita (to víte, když vás někdo prohlásí za nejkrásnější ženskou, má to u vás dobrý). Problém je v Orlandovi, kterej, jak Chmur napsal, mi do rolí válečníků absolutně nesedí.
Statečný srdce opět odcituju z csfd:
Mno a vítězem je jednoznačně Master &Commander. Perfektní vystižení doby, postav, způsobu boje. Režisér Peter Weir ve svejch filmech vždycky řeší otázku pravidla - povinnosti - osobnost, nejinak je to tady. Pro mě film číslo 1 asi už na vždycky, konečně takovej, kde nemůžu mít jako znalec (lodě a historie byly vždycky moje) výhradu. A navíc mě to přivedlo k O'Brianovi.
flankerovi
Ty se na filmy díváš z přísně historického hlediska. Ale o to nejde, aspoň většině diváků. Dobrý film tě zaujme, pobaví, rozproudí emoce (pozitivní samozřejmě, do těch řadím i smutek/soucit), zanechá v tobě stopu. Když jsem viděl Statečné srdce, měl jsem vykulené oči, chvílema otevřenou pusu a emoce ve mně šplouchaly jak rozbouřené moře. Proto ten film řadím výš než Master &Commander, u kterého jsem se díval na hodinky, i když může a zřejmě je historicky mnohonásobně přesnější než Statečné srdce. Ale každej to vnímáme pochopitelně jinak.
Samozřejmě že je to právo každýho najít si na filmu to svoje. Já ale zas nejsem hnidopich, abych pitval každej nedostatek v oblečení. Ale beru to tak, že když už se film striktně nedrží skutečnosti, musí mi za to nabídnout odpovídající náhradu. A toho jsem se v uvedených příkladech nedočkal. Podle mě ty skutečné události bývají zpravidla mnohem zajímavější, než výplod z pera hollywoodského scénáristy. A pak je tu taky stránka toho, že ty změny bejvaj nezřídka takovýho ražení, aby podpořily určitej pohled na věc, až bych skoro řek propaganda (například Patriot s Melem Gibsonem, o tom filmu dokonce jednal britskej parlament ). :)
V tom pohledu na filmy se ztotožňuji spíš s Chmurem...taky mi jde hlavně o film samotný, aby tam všechno fungovalo (scénář, rejža, herci, hudba), hitorická reálnost mě zajímá až na druhém místě. A jelikož nejsem v této ěci v mnoha případech příliš znalý, neruší mě takové prohřešky, které popisuješ. Nicméně zajímají mě hlavně po zhlédnutí filmu, takže na CSFD si pak s chutí počtu. ;) Ale většinou to muj názor už nezmění, prostě pokud to funguje jako v případech Statečného srdce ci Gladiátora (nebo i toho Království neb.), je mi úplně fuk, že hrdina byl úplně někdo jinej a ve skutečnosti měl úplně jinej charakter.
No a hlavně by mě nikdy nenapadlo brát onu historii z těchto velkofilmů za věrohodnou - ono celý ten název žánru "historický velkofilm" je dost zavádějící. Ale hlavně buďme rádi, že se takové filmy točí (pořád je to asi masovější záležitost než fantasy) a občas z toho vypadne takový klenot jako již zmíněné.
Uznávám, že občas to fakt nechápu, proč to ten blbej scénárista přepsal, když skutečnost byla ještě dramatičtější. Ovšem ona i ta "skutečnost" nebývá mnohdy úplně zřejmá a jednoznačná, takže těžko to můžeme někdo soudit. Onu "pravdu" známe také jen zprostředkovaně z knih a kdo říká, že se onen autor nechoval podobně jako scénárista a události si přikrášlil dle libosti.
ad Master&Commander...je dobrej, rád se na něj opakovaně mrknu (mám lodičky rád, takže MC a Hornblower jsou mý oblíbený), ale chybí mi u něj ten přesah, ta nosná dominantní myšlenka, kterou Bravehearth, Gladiator či Království (a vlastně i ta Troja) maj. Nebo ve mě alepoň nijak neulpěla jako v případě ostatních zmíněných kousků.
Bohužel většina historických filmů nenadchne. Z těch novějších historických se mi ještě líbili Vikingové (Pojídači mrtvých). Sice je to svým způsobem blbost, ale já se bavil, prostě fajn oddychovka. Nebo se mi hodně líbil Rob Roy s Liamem Neesonem (můj oblíbený herec). Docel jsem zvědavý na Beowulfa (ale to je hlavně fantasy), i když mě štvě, že to nenatočili jako normálně hraný film.
Kvalitních fantasy filmů jsem viděl opravdu málo. Za ty nejlepší rozhodně považuji Pána prstenů, Excalibur a Barbara Conana. Barbar Conan, ať si o něm myslí kdo chce, co chce, je ve své kategorii hrdinská fantasy absolutní jednička. Parádní soundtrack, typově skvělí herci, špičkové souboje, napětí, dojetí, humor....prostě bomba fim. Něco podobného a stejně dobrého se pak již nenatočilo. LOTR je taky fajn, až na druhý díl. Ten mě hodně zklamal, někdy se tam vyskytovaly naprosté hlouposti, zbytečně se přidávaly a přeháněly akční scény a na Legolasoviny jsem taky ještě nebyl připraven. Ale Návrat krále vše zachránil:-)
No vidíš, a podle mě má M&C myšlenku daleko hlubší. Kam až může člověka zavést plnění rozkazu, a kolik může riskovat, případně obětovat. To platí konkrétně tady, plsu jak už jsem napsal tradiční Weirovy témata (je to fakt můj nejoblíbenější režisér) - začlenění do podle nějakých pravidel fungujícího celku, jejich přijímání, stávání se členem. Třeba dospívání - svět dětí a dospělých - doporučuju Společnost mrtvých básníků, nebo pravidla sekty - Svědek.
Oproti tomu nemůžu si pomoct, ale Statečné srdce nenabízí nic než ultraklaďase vs. ultrazloducha a (budu se rouhat) nijak závratné bitvy (nemám totiž rád, když se mlátí stovky lidí, ale kamera sleduje prakticky celou dobu jenom hrdinu).
Gladiátor má bitvu pěknou a souboje v aréně jsou hezký, a to je taky důvod, proč sem k němu milosrdnější (navíc Crowe je mi sympatičtější než "má oči jako Mel Gibson"). Asi bych hodnotil podobně i Království nebeské, kdyby místo Blooma hrál někdo jinej.
Svym způsobem pro mě ideální je Waterloo od Bondarčuka, protože je to film naprosto odpovídající názvu. Jako že je to o Waterloo, ne o "milostném příběhu na pozadí", jak se tradičně říká. Ale uznávám, že mu zase chybí napětí a atraktivita pro běžnýho diváka.
Včera jsem byl na Alžbětě a zase k tomu mám fůru připomínek. Ach jo, já vážně nechci bejt hnidopich. Ale proč to zmiňuju je, že jsem si přitom říkal, sakra tohle by byl skvělej seriál HBO ve stylu Říma. Řím je totiž podle mě naprosto geniální kompromis mezi diváckou vděčností a historickou stránkou. K věrnosti tam výhrady opravdu nemám, to už by opravdu nebylo normální, a přitom do víru událostí tak dokonale vplétá osudy dvou hlavních hrdinů, jakoby vlastně byli strůci událostí oni. Myslim že dostat to do rozmáchlýho velkofilmu by neměl bejt zas takovej problém.
Tak pod to se téměř všechno podepíšu (až na toho Conana, ne že by se mi vyloženě nelíbilo, ale prostě tohle odvětví fantasy neni můj šálek kafe).
Pojídači mrtvých se mi líbili dost, až na trochu uspěchanej konec (doporučuju i knížku). Atmosféra zvláště ze začátku skoro hororová, prostředí dobře zvládnutý.
A Rob Roy je pro mě protiklad ke Statečnýmu srdci, tak to má vypadat. Mimo to je tam na závěr výbornej šermířskej soudoj, tak dobrej sem snad neviděl nikde jinde.
Jen bych tam přidal Excalibur. Wagnerova hudba, atmosféra (chce to vidět v originále, mluví se tam úžasnou agličtinou), postavy, ve třetí říši by se to líbilo. :)
ad Weir...aha, tak to pak chápu. Já toho od něj vlastně moc neznam a ani jsem si ho nespoji se Společností mrtvých básníků. A to je úžasnej filmeček!
ad Statečné srdce...no ten film má kolem sebe jakousi gloriolu, která je možná z části tvořena tím faktem, že to byl na tehdejší dobu fakt docela unikát (kor asi u nás) a tak se nám vryl do paměti. Pro kluka jako jsem byl já, kterej ulítával na fantasy, to bylo něco úžasnýho. Dneska už mě to tolik nedostane, ale pořád jsou tam momenty, který jsou skkvěle natočený. A hlavně na mě působí hudba, které kladu u filmů velký význam. Ostatně Gibsona nemusim (a to kor v poslední době). Souhlas, že Rob Roy bych dnes preferoval (ten souboj je úžasnej, to fakt!).
Chudák Bloom, zrovna v tom KN mi fakt nevadil, přišlo mi že se ta jeho neohrabanost k tomu mladíčkovi hodí. ;)
ad Řím...ten je geniální a jsem rád, že říkáš, že je i věrnej historii. Akorát se obávám, že tohle dílko prostě není pro masovější skupinu diváků. Ani nevim, jakej to mělo úspěch, ale asi ne ohromující, když netočili další serie.
Conana taky nemusim, ani tohle žánrový odvětví.
No je fakt, že se mi vkus trochu změnil, když jsem Statečný srdce viděl poprvý (mohlo mi bejt nějakejch 15), docela se mi to líbilo. Až když sem to viděl po nějakejch pěti letech znovu, nějak už mi to nesedělo.
Bloom mi celkem nevadil v Pirátech, ale jinak ho fakt nemusim ( i přítelkyně o něm řiká, že je to cucák a vůbec se jí nelíbí v chlapáckejch rolích hrdinů :lol:, ). Na Království nebeský mám nejlepší vzpomínku tu, že na film uváděly děsně pěkný hostesky v takovejch lehoučkejch šatech - ehm, to sem odbočil.
Říma se natočily jenom dvě série, bohužel. Ale pokud nám to vynahraděj Písní ledu a ohně, nebude mě to zas tak mrzet. Snad to opravdu natočej.
Měl jsem na mysli tu první Alžbětu, tuším z r.2001 - novou jsem ještě neviděl ale chystám se, i když ohlasy jsou rozporný.
Jinak asi nemá cenu srovnávat filmový vkus, nicméně Vikingové
a) nejsou podle mě historický film (ve smyslu být alespoň v hrubém souladu s historií)
b) považuji je za jednu z nejhorších slátanin, co jsem kdy v kině viděl.
Že máš na mysli první díl jsem pochopil. :D IMHO mě taky moc nenadchnul, právě po stránce dramatický, historicky bych nějaký velký výhrady neměl. Je zajímavý, že z Kapurovejch filmů se lidem líbí první Alžběta a nelíbí Čtyři pírka, a u mě je to právě naopak (to je mi podobný). :lol:
A Pojídači se mi jako dobrodružná věc líbily, vždyť ten začátek je tak krásně ponurej...
Začátek si už nepamatuju (ono je to tak 10 let) ale jeden dobrej moment z toho filmu mi utkvěl v hlavě - jak hlavní hrdina postupně začíná rozumět cizí řeči, až mu dojde, že ho pomlouvají - to bylo fakt dobrý. Ale jinak ten film dějově i historicky...(škoda, že tu není blicí smajlík :D)
Ale abych jen nekritizoval, když mluvíme o historických válečných filmech, viděli jste Das Boot? To byla bomba.
Vikingové nebyly špatný! Právě ta záležitost s řečí byla super a pak se mi taky líbil ten stopař/střelec, ten byl dobrej.
ad Čtyři pírka...neboj, nejsi sám komu se líbily. Dodnes nechápu, co jim pořád vyčítaj. Das Boot neznam vůbec, co to je?
Das Boot - Ponorka, film Wolfganga Petersena (Nekonečný příběh, Trója) o bojové plavbě německé ponorky za druhé světové války. Na svou dobu hodně dobře natočené, zvláště zvuk je perfektní. Má to i dobrou atmosféru. Jen to zlidšťování Němců ze strany Němců mi trochu vadí. Ne že by všichni Němci byli bestie, ale věci jako potopení řecké lodi Péleus si radši nepřipomínají.
Oni toho svinstva nadělali daleko, daleko víc, než jen potopení Pelea - a to je v Ponorce taky ukázaný. Ale beru ten film jako maximálně pravdivou a pohlcující sondu do daného prostředí (stejně jako Master&Commander). Takový film hodnotím daleko výš, než učebnicově pojaté filmy typu Tora, tora, tora - i když ten se mi taky líbí.
Film Vikingové jistě nemá z historickýho hlediska žádnou hodnotu, ale je to zábava. Prostě kvalitní béčko u kterého vypneš, díváš se na hloupost, ale necítíš se u toho hloupě. Ale každej podle svého gusta.
Když se bavíme o těch válečných filmech, mám v sobě blok vůči filmům z druhé světové války odehrávající se v Evropě. Nevím proč, nemůžu se na ně dívat, dělá se mi z toho zle. Je to zvláštní, když se to odehrává v Tichmoří a vražděj se navzájem Amíci s Japončíky, tak mi to nic nedělá. Taky nemůžu sledovat filmy z tématikou Satan a vlastně ...... nemám rád hororoy celkově. Ale to sem nepatří.
Nicméně z těch válečných filmů v Asii a Tichomoří se mi hodně líbí Četa a Tenká červená linie. Prostě filmy, kde nejsou jedni zlí a druzí dobří, protože tak to prostě nefunguje. A vsadím se, že i velká část výše zmiňovaných Němců ve druhé světové vlastně nevěděla za co bojuje a proč a radši by byla doma se svými rodinami. Byli to jen otroci v rukou pološílenejch a zvrchlejch "idealistů".
PS: Vy opravdu nemáte rádi film Barbar Conan? Jak to? :lol:
No vlastně diskuze o Vikinzích a i o Conanovi je trochu mimo, když jsme v tématu historické filmy. ;)
Není pravda, že nemám rád film Barbara Conana, já nemám rád celý ten příběh. Respektive mě to vůbec nezajímá, mám rád úplně jiný typ fantasy.
Co se týče válečnejch filmů, je mi fakt jedno, jestli vražděj evroppany, amíky, nebo ťongy. ;) Tenhle typ filmů nevyhledávam, ale s chutí na ně sem tam mrknu. No a nejvíc se mi zalíbilo Bratrstvo neohrožených. Halt HBO jsou kingové ;)
Chmur: Proti béčkům vůbec nic nemám, Vikingové mi prostě nasedli. Dál to nebudu pitvat.
Alek: Jestli se ti líbilo Bratrstvo, tak bys Ponorku možná mohl zkusit - vyznívá podobně, ale je daleko sugestivnější. A je tam geniální hudba.
U Bratrstva mi vadila jediná věc - v celym seriálu téměř neuvidíte zraněnýho Němce, zatímco Amík málokdy exne hned. Je to detail, ale trochu to ruší autenticitu.
Z válečnejch filmů z poslední doby se mi teda nejvíc líbil ruskej film 9. rota z Afghánistánu. Když jsme u toho Bratrstva, HBO plánovalo obdobnej seriál právě z Tichomoří, ale nevim, jak to teď vypadá vzhledem ke stávce scénáristů a přípravě Písně, která doufám bude.
Možná je to tím, že Bratrstvo má úzkej úhel záběru, o válce z pohledu Němců tam toho moc není, i když asi to tak má být, je to čistě jenom o Easy company. Pár chybek se tam určitě najde, ale přesto Bratrstvo považuju za vynikající.
Orlando Bloom je tragéd, nemám ho rád, zmrvil Království nebeské svojí naivní rolí :D Tam mi to celý připadlo hodně naivní, nějakej přivandrovalec odkudsi z Francie, kterej celej život patrně prožil ve své vísce se stává velitelem Jeruzaléma :shock: A ještě k tomu pokřivenej obraz Templářů, kteří tam vystupují jako banda tupých vožralů co si čas krátí nasilněním :|
Jinak stávka scénáristů už skončila.
No bránit Blooma nebudu, to zase takovej fanoušek nejsem, jen mi prostě v KN nevadil, ani jeho postava mi nevadila. To mi spíš vadil Paris v Troji, to jo.
ad stávka...fakt? kdy? já teď čet, že to WGA zase odmítli a stákujou dál. Nepleteš si to se stávku na Broadwayi? To jsou trochu jiná pobřeží USA. ;)
No je to možný, já jsem to zahlidl někde na teletextu, moc pozornosti jsem tomu nevěnoval :oops:
Jinak zitra mají dávat v TV dokumentární film o Hannibalovi, takže se budu určitě koukat :)
Hannibal Lecter je moje oblíbená historická postava. A hrál i v Alexandrovi! :wink:
Ornaldo Blůma mi nevadí. V Království nebeském byl dobrý. Kdyby měl špičaté elfské uši, byl by ještě lepší. A kupodivu bych kvůli němu nestrhal ani Tróju. Co vlastně proti ní všichni máte? Dlouhá? Nudná? Nechutně hollywoodsky pompézní a kýčovitá? Nedržící se originálu? Že na začátku byla blondýna a na konci kůň?
Mně se líbila. Jsou tam scény, které si budu nadosmrti pamatovat. Už jen ta úplně první. Souboj muže proti muži, nejlepších bojovníků z každé armády, a vítěz bere všechno. A je jich víc. Vylodění v Normandii (eh, vlastně v Tróji), boj pod hradbami. "Lev s lidmi nesmlouvá." Odysseus, Achilles, Agamemnón, Menelaos, Hektor, Priamos - ti všichni jsou skvělí, skvěle vybraní a skvěle zahraní. Páni, co byste chtěli?
A Helena JE krásná. A Paris NENÍ zbabělec.
Také mám dojem, že jsem v souvislosti se Statečným srdcem zaslechl ono nechvalně známé slovo začínající na "s". Tak to doufám, že jsem se opravdu jen přeslechl.
Z Tróje si hudbu nepamatuju, ale z tohohle filmu ano. A vím, že vypjatá (ale i úplně obyčejná) scéna spolu s vhodně zvolenou hudbou může zabít. A ve Statečném srdci jsem byl teda mrtvý skoro pořád. A pořád jsem. Mel Gibson si ve svém skotském kiltu zatancoval na mém rozsápaném a kouřícím srdci taneček, za který mu nikdy nepřestanu být vděčný. "Svoboda!" ( ... and Trávníček for president!)
A Království nebeské se mi líbilo víc než Gladiátor.
A Svědek víc než Master and Commander.
Tolik k režisérským seslím.