Brandon Stark
Mám novou myšlenku k prodiskutování a jsem hotov hodit ji mezi vás coby kus krvavého, syrového masa mezi zlovlky.
Jde o to, že jsem náhodou objevil původ Branova jména. Ti z vás, kteří jsou obeznalejší v mytologii, to možná věděli dávno, ale pro mě je to novinka: jméno Bran pochází z keltských legend a znamená Vrána (někdy též Havran). Starší podobou je Bendigeidfran, tedy ve velštině Posvátná vrána, což byl mýtický obr a král Británie.
Jeho příběh se točí kolem bájného kotle, který dovede oživovat mrtvé: tito mrtví jsou schopni chodit a bojovat, nikoliv však mluvit. Bran tento kotel věnuje Irům, později však vypukne mezi Iry a Velšany válka. Velšané nakonec vítězí, avšak Bran je smrtelně raněn jedovatým kopím do chodidla. Nařizuje, aby mu jeho lidé usekli hlavu a pohřbili ji v Londýně. Branova sestra, Branwen, která byla příčinou války, umírá žalem při pohledu na zničenou zemi (to doufejme nebude případ Sansy ani Aryi).
Branova pohřbená hlava pak chránila Británie před jakoukoliv invazí, dokud ji nevykopal Artuš s tím, že sám dovede ochránit zemi před nepřáteli.
Přemýšlím, zdali se GRRM tímto příběhem alespoň do určité míry neispiroval. Zdá se mi, že jej přinejmenším musí znát, protože spojení Bran - Vrána by jinak bylo příliš velkou náhodou. Myslím tedy, že můžeme spekulovat, zdali z legendy nějak neodvodíme Branův pozdější osud a úlohu. Je dost dobře možné, že se skutečně nějakým způsobem obětuje, aby zabránil Jiným v invazi a ochránil Západozemí. Je rovněž možné, ba dokonce bych řekl, že pravděpodobnější, že mýtus odkazuje spíše na některého ze starších Brandonů, snad Brana Stavitele. Obětoval se, abych ochránil zemi před invazí - tedy vztyčil Zeď. Kdo bude tím, kdo "vykope hlavu", a tedy ve jménu své sebejistoty ochranu zničí? Možná Stannis a Melisandra! Docela by mi to na ně sedělo.
Další spojení: Irové = Jiní. Je mi na jednu stranu trochu hloupé považovat tak milý národ za děsivé ledové válečníky, ale proč ne? Hadriánův val (=Zeď) byl přeci koneckonců postaven proti nepřátelům na severu, za něž bychom Iry mohli s trochou dobré vůle považovat. Skotské, piktské a podobné kmeny beru jako Divoké - jsou to sice nepřátelé, avšak nepřátelé obvyklí, lidští, s podobnými zvyky a jazykem. Člověk se tolik nebojí těch, s kým bojuje každý den po snídani. Ale Irové, kteří přijeli jen jednou za uherský rok na lodích, mohli zajisté působit děsivěji. Faktem, který podporuje tuto mou teorii, je zrovna oživování mrtvých v kotli: vždyť právě výroba mlčenlivých mrtvých patří do domény Jiných!
Trochu jsem se rozjel, ale není to na škodu. Zajímá mě váš názor.
Jde o to, že jsem náhodou objevil původ Branova jména. Ti z vás, kteří jsou obeznalejší v mytologii, to možná věděli dávno, ale pro mě je to novinka: jméno Bran pochází z keltských legend a znamená Vrána (někdy též Havran). Starší podobou je Bendigeidfran, tedy ve velštině Posvátná vrána, což byl mýtický obr a král Británie.
Jeho příběh se točí kolem bájného kotle, který dovede oživovat mrtvé: tito mrtví jsou schopni chodit a bojovat, nikoliv však mluvit. Bran tento kotel věnuje Irům, později však vypukne mezi Iry a Velšany válka. Velšané nakonec vítězí, avšak Bran je smrtelně raněn jedovatým kopím do chodidla. Nařizuje, aby mu jeho lidé usekli hlavu a pohřbili ji v Londýně. Branova sestra, Branwen, která byla příčinou války, umírá žalem při pohledu na zničenou zemi (to doufejme nebude případ Sansy ani Aryi).
Branova pohřbená hlava pak chránila Británie před jakoukoliv invazí, dokud ji nevykopal Artuš s tím, že sám dovede ochránit zemi před nepřáteli.
Přemýšlím, zdali se GRRM tímto příběhem alespoň do určité míry neispiroval. Zdá se mi, že jej přinejmenším musí znát, protože spojení Bran - Vrána by jinak bylo příliš velkou náhodou. Myslím tedy, že můžeme spekulovat, zdali z legendy nějak neodvodíme Branův pozdější osud a úlohu. Je dost dobře možné, že se skutečně nějakým způsobem obětuje, aby zabránil Jiným v invazi a ochránil Západozemí. Je rovněž možné, ba dokonce bych řekl, že pravděpodobnější, že mýtus odkazuje spíše na některého ze starších Brandonů, snad Brana Stavitele. Obětoval se, abych ochránil zemi před invazí - tedy vztyčil Zeď. Kdo bude tím, kdo "vykope hlavu", a tedy ve jménu své sebejistoty ochranu zničí? Možná Stannis a Melisandra! Docela by mi to na ně sedělo.
Další spojení: Irové = Jiní. Je mi na jednu stranu trochu hloupé považovat tak milý národ za děsivé ledové válečníky, ale proč ne? Hadriánův val (=Zeď) byl přeci koneckonců postaven proti nepřátelům na severu, za něž bychom Iry mohli s trochou dobré vůle považovat. Skotské, piktské a podobné kmeny beru jako Divoké - jsou to sice nepřátelé, avšak nepřátelé obvyklí, lidští, s podobnými zvyky a jazykem. Člověk se tolik nebojí těch, s kým bojuje každý den po snídani. Ale Irové, kteří přijeli jen jednou za uherský rok na lodích, mohli zajisté působit děsivěji. Faktem, který podporuje tuto mou teorii, je zrovna oživování mrtvých v kotli: vždyť právě výroba mlčenlivých mrtvých patří do domény Jiných!
Trochu jsem se rozjel, ale není to na škodu. Zajímá mě váš názor.
Abys mohl komentovat, musíš se přihlásit nebo zaregistrovat.
Komentáře
Ale abych neodbíhal od tématu: vztah Brana, Zdi a ostrovní mytologie by si určitě zasluhoval hlubší pozornost. Tvář pod Noční pevností je dobrý postřeh! Vzhledem k tomu, kolik příběhů se váže právě k tomuto hradu, bych se příliš nedivil, kdyby hrál v historii nějakou skutečně významnou roli.Uznávám, že s těmi Iry to byl skutečně dalekonosný výstřel (a long shot). Ovšem nemyslel jsem to tak, že by Irové měli být Jinými v keltské mytologii. Téměř všechny lidské národy měly sice ve zvyku sebe sama označovat za "lidi" a jiné národy častovat různými hanlivými označeními (Němci, Cizáci apod.), přičemž významnější kulturní rozdíly by mohly způsobit téměř démonizaci (viz třeba Pojídači mrtvých, zfilmováno jako Vikingové), ale Irové a Britové byli v podstatě příbuzní, takže není nutné je podezírat z podobných nepravostí.
Moje představa se spíše opírala o možnost, že si fakta daným způsobem upravil pro své potřeby sám Martin. Z "obyčejných" nájezdníků udělal zlé Jiné, aby dodal knihám šťávu. Mýtický keltský "Jiný svět" (včetně vemena svaté Brigity) bych v kontextu světa Písně přirovnal k měchohubcům a ostrozubým a k příběhům staré chůvy na Zimohradu. Sice se o tom vypráví, ale nikdo to doopravdy nikdy neviděl.
Naproti tomu Jiní za Zdí jsou skuteční až až. To nejsou jen nějací duchové z pověstí, to je reálná hrozba! Byť ji zatím drtivá většina světa odmítá vzít na vědomí.
A to je důvod, proč Jiné z Písně přirovnávám spíše k reálným lidským útočníkům z historie nežli k legendárním bytostem z představ našich předků. Římané nepostavili Hadriánův val ani tak kvůli obludám a kouzelným zvířatům, jako spíš právě kvůli nepodajným národům ze skutečného masa a skutečných kostí.
Samozřejmě je dost dobře možné, že se pletu. Anebo taky ne, kdoví? Zde se sluší parafrázovat Einsteinova slova: "I want to know George’s thoughts; the rest are details." Nicméně kdyby se nějakou vtipnou náhodou ukázalo, že teorie je pravdivá, nikdy nezapomeňte: poprvé jste to slyšeli ode mne! ;-)
Kotel, o kterém píšu v původním příspěvku, je v bitvě zničen. Evnissyen předstírá mrtvého, lehne si mezi padlé irské válečníky a s těmi je pak hozen do kotle: při tomto činu kotel pukne, ale Evnissyen sám umírá. Válku vlastně přežije jenom sedm Velšanů a Brynwen (a jedna těhotná Irka, která později znovu zalidní ostrov).
Příběh pravděpodobně inspiroval legendu o tom, jak Artuš ukradl oživovací kotel z Annwfnu ("Jiného" světa, světa mrtvých, toho, co o něm píše Chrochta níže). Představa tohoto kotle se posléza sloučila zase s grálem. Zajímavé ale je, že spolu s Artušem přežije opět sedm válečníků. Jedním z nich je slavný Pryderi, syn Pwyllův, který byl v přeživší sedmičce už v příběhu o Branovi. Takže buď měl nehorázné štěstí, anebo se jedna legenda inspirovala jinou, jak už to tak bývá. :-)Pokud jsem něco špatně pochopil, klidně mě opravte, vím, že se zde pohybují mytologické obeznalejší jedinci.Ještě technická: kotel hledal Derfel na Ynys Mon. Na Ostrově mrtvých pátral po mnohem zajímavější a přitažlivější věci. ;-)Rod Bobrokopečkářů bych do toho už radši netahal. Přeci jen.