Božstva
Staří bohové
Bezejmenní staří bohové jsou patrně nejdéle uctívanými božstvy v Západozemí. Jedná se o duchy pevně spjaté se stromy a s přírodou vůbec. Původně byli spojeni se záhadnou rasou Dětí lesa; když ale přes Dorne přišli První lidé, odvrhli svá božstva a víru ve staré bohy přijali za svou. Později byli ve většině Západozemí vytlačeni vírou v Sedm a v současnosti se k nim lidé obracejí už jen na Severu.
Číst celý článek zde
Bezejmenní staří bohové jsou patrně nejdéle uctívanými božstvy v Západozemí. Jedná se o duchy pevně spjaté se stromy a s přírodou vůbec. Původně byli spojeni se záhadnou rasou Dětí lesa; když ale přes Dorne přišli První lidé, odvrhli svá božstva a víru ve staré bohy přijali za svou. Později byli ve většině Západozemí vytlačeni vírou v Sedm a v současnosti se k nim lidé obracejí už jen na Severu.
Číst celý článek zde
Abys mohl komentovat, musíš se přihlásit nebo zaregistrovat.
Komentáře
Místo, aby vybudovala alespoň stálý oltář a vycvičila pár zasvěcenců schopných se o něj starat, nebo aby získávala konvertity
Jako rudá kněžka by měla bojovat proti Jiným a ne se starat o to, aby byla hlavou R´hllorovy církve v Západozemí, a to církve hojně obdařené mocí formální i neformální.
upaluje a pálí
vraždí
chová se k lidem, jako by byla něco víc
Je mi líto, ale takhle zařídila jen dvě věci: rudí kněží jsou v Západozemí, na budoucím bitevním poli, lovnou zvěří (septoni nejsou žádní masochisté), a vážně ohrozila opozici proti Jiným.
Ještě chybí možnost, že žádní bohové neexistují a veškerá jejich zdánlivá činnost je vysvětlitelná působením neinteligentních magických sil. :-)
A mohla by shromáždit další, kdyby ji Stannis vzal k Černovodě a zvítězil tam. Poražené armády by R´hllora přijaly ještě s radostí, že z toho vyvázly tak snadno. :-)
No, uvažoval jsem nad ní (už třeba jen proto, že je mi nejbližší), ale v Západozemí není moc relevantní a neuvědomuju si, že by tam někdo něco nevyznával. I v Dorne maj své Rhoynské bohy v čele s Matkou Rhoynů.
ad Mnohotvářný...byly myšlenky o tom, že R´hllor a Jiný jsou vlastně jeden bůh, který si jen hraje svou hru a vlastně tu opozičnost jen přdstírá. A podobná mnohotvářnost je vlastní i Mnohotvářnému, ne? ;) Ale možná kecam, já to nestudoval a vlastně o tom ani nebylo moc napsáno...
Zas jí tolik nežer, je to jen šarlatánka, který to jen párkrát vyšlo. ;)
Jen jde o to, co máte radši. Máte raději ty jasně definované strany? Světlo - Temnota? Nebo vám tohle dělení moc nesedí a je příliš zjednodušující?
Ještě je tu jedna otázka ohledně bohů, u které si nejsem moc jistý v krámflecích. Proč Targaryenové uctívali Sedm? Valyrie přece měla vlastní bohy, dokonce podle nich pojmenovali i draky - Balerion, Meraxes, Vhagar. A Sedm uctívali už před Dobytím, takže to není tím, že by se v nově obsazených královstvích asimilovali.
Pár technických poznámek
To by mohlo být důvodem, proč se povedlo vrátit do života Catelyn Tully (komentoval to někde Thoros).
Pokud chcete vidět lady Melisandru z Ašaje a její Výsost korunní princeznu Dorne princeznu Arianne Martell v podáním mém a mé kamarádky, máte možnost :-)
Hospodin znamená pán....
Je to prostě konvence, boha neoslovíme jménem, vymyslíme mu náhradní oslovení, který budeme užívat místo jména, takže jméno náhradní (asi to není dobrý přirovnání, ale vzpoměl jsem si, jak v Nekonečným příběhu Bastien vymyslí pro královnu fantazie jméno maminka). Nejde o to, jestli se to někde tvrdí (což ostatně nikde netvrdím), jen je to jiné vyjádření. BTW když se říká bůh milosrdný, bůh spravedlivý, bůh trestající atd., dá se to podle mě stejně tak přirovnat k bohu otci, válečníku atd., jako k mnohotvářnému bohu.
Proto že jde o konvenci, narazil jsem zároveň na ty Ariány. Polemizuje se tu s tím, jestli pojetí sedmi bohů víc koresponduje s křesťanským pojetím, judaistickým či jiným, tak jsem zmínil, že ani to není vždy jednotný, a to jak je převážně chápaný, je věc prosazení silnějšího názoru (ne, nebylo to hlasování, dosaženo toho bylo za cenu desetitisíců mrtvých na obou strranách, jen aby se rozhodli, jestli byl bůh trojjediný od počátku, nebo až zrozením Krista).
PS: Konvenci chápu, ale hereze Ariánství nebyla o tom, že by Bohu odmítali říkat Pane/Hospodine. Proto jsem se u toho zarazil. No, křesťanská obec je svým způsobem rodina a lidé, co do ní nepatří také k Bohu nemluví, takže to vyjde nastejno. :-)
Bůh milosrdný, trestající...atd ovšem není žádný specifický aspekt, narozdíl od válečníka. Nikdo se nemodlí k Bohu trestajícímu, modlí se pouze k Bohu. Samozřejmě, můžeme vzít pak v potaz tzv. svaté, kteří jsou patrony něčeho, tedy mají svůj "aspekt", ale nemají žádnou moc, jsou pouze přímluvci. Hlavní problém vidím v tom, že nám teologická podstata Sedmičky zůstává z větší části utajena, takže to nemůžeme objektivně s jinými náboženstvími srovnávat - víme jen to, že "nějaká bába povídala", že by Sedmička mohla být ve skutečnosti jeden, to je možný, ale na rozdíl od Mnohotvářného boha to není jasně řečeno, takže je to teprve až druhý kandidát na podobnost vůči křesťanství.
Jinak souhlas... Křesťanský Bůh je více abstraktnější, zatímco Sedmička je dost determinovaná právě sedmi konkrétními postavami