Seriál vs Knihy
Zdravím, veľmi dlho som tu nebol, no keďže už veľmi dlho nebola nová kniha a seriál som prestal pozerať nevidel som dôvod sa vrátiť, až doteraz!
Nedávno som sa zapojil do veľmi únavnej a dlhej internetovej diskusie/hádky, ktorá sa začala tým, že v seriáloch (alebo iných médiách) vždy vyhrá dobro nad zlom, na čo jeden diskutér uviedol Game of Thrones ako príklad seriálu, kde to dobro nevyhráva. Strhla sa veľmi útočná debata a iný diskutér tvrdil, že Jon a Daenerys v GoT vyhrávajú čiže dobro vyhráva nad zlom aj tam. Ja som sa zapojil v zmysle že GoT nie je čierno-biele a aj kladné postavy majú záporné vlastnosti/vykonali záporné skutky a naopak záporné postavy mali dôvod konať zlo (Walder Frey, Cersei). Po tomto sa na mňa strhla vlna kritiky že porovnávam knihu so seriálom a že mám pomýlené a zvrátene pohľady na svet keď napíšem že Jon je zlý a Walder dobrý :D
Seriál som prestal pozerať v 2 sérii, ale s tým že kamoši ho stále pozerajú tak diskutujeme rozdieli medzi knihou a seriálom, čiže je mi cca jasné že ten seriálovy svet je oproti tomu knižnému plytší. No je fakt až tak plytký, že tá hlavná myšlienka GRRM, je úplne zmazaná a seriál sa premenil na súboj kladných a spravodlivých postáv, ktoré konajú len dobro, proti záporným postavám, ktoré si zaslúžia prehrať?
Pýtam sa aj preto, lebo ma už unavuje čakať na knihu (tá nevyjde ani tohto roku Q_Q) a plánoval som si po tohto ročnej sérií GoT pozrieť seriál, nech znova rozdúcham lásku k asoiaf. Teraz teda neviem či diskutéri, ktorí sa so mnou hádali majú, zatvorené oči pred tým čo robia ich obľúbené postavy alebo či seriál už natoľko zdegeneroval, že sa ho ani neoplatí pozerať pretože by tu moju lásku k asoiaf nerozdúchal ale práve naopak.
PS: neviem či sa mám hanbiť, alebo byť šťastný, že aj po 2 rokoch mojej neaktivity som na stránke Bratstva Nočnej Hliadky medzi prvými v počte návštev a komentároch.
Nedávno som sa zapojil do veľmi únavnej a dlhej internetovej diskusie/hádky, ktorá sa začala tým, že v seriáloch (alebo iných médiách) vždy vyhrá dobro nad zlom, na čo jeden diskutér uviedol Game of Thrones ako príklad seriálu, kde to dobro nevyhráva. Strhla sa veľmi útočná debata a iný diskutér tvrdil, že Jon a Daenerys v GoT vyhrávajú čiže dobro vyhráva nad zlom aj tam. Ja som sa zapojil v zmysle že GoT nie je čierno-biele a aj kladné postavy majú záporné vlastnosti/vykonali záporné skutky a naopak záporné postavy mali dôvod konať zlo (Walder Frey, Cersei). Po tomto sa na mňa strhla vlna kritiky že porovnávam knihu so seriálom a že mám pomýlené a zvrátene pohľady na svet keď napíšem že Jon je zlý a Walder dobrý :D
Seriál som prestal pozerať v 2 sérii, ale s tým že kamoši ho stále pozerajú tak diskutujeme rozdieli medzi knihou a seriálom, čiže je mi cca jasné že ten seriálovy svet je oproti tomu knižnému plytší. No je fakt až tak plytký, že tá hlavná myšlienka GRRM, je úplne zmazaná a seriál sa premenil na súboj kladných a spravodlivých postáv, ktoré konajú len dobro, proti záporným postavám, ktoré si zaslúžia prehrať?
Pýtam sa aj preto, lebo ma už unavuje čakať na knihu (tá nevyjde ani tohto roku Q_Q) a plánoval som si po tohto ročnej sérií GoT pozrieť seriál, nech znova rozdúcham lásku k asoiaf. Teraz teda neviem či diskutéri, ktorí sa so mnou hádali majú, zatvorené oči pred tým čo robia ich obľúbené postavy alebo či seriál už natoľko zdegeneroval, že sa ho ani neoplatí pozerať pretože by tu moju lásku k asoiaf nerozdúchal ale práve naopak.
PS: neviem či sa mám hanbiť, alebo byť šťastný, že aj po 2 rokoch mojej neaktivity som na stránke Bratstva Nočnej Hliadky medzi prvými v počte návštev a komentároch.
Abys mohl komentovat, musíš se přihlásit nebo zaregistrovat.
Komentáře
Shame!
Shame!
*cing*
To, co mohlo být podáno sofistikovanějším způsobem, nahrazuje prázdné povrchní žvatlání a charakterové kotrmelce, kde jde logika stranou, účelem je, aby to vypadalo rádoby drsně a akčně. Postavy v seriálu jsou celkem jasně dané. Hodně vidět je to u Jamieho, kde se myslím nekonal ten přerod myšlení a vztahu k Cersei po amputaci ruky. Další postavy jsou buď upozadněny nebo je jim přidáno na důležitosti, aby výsledkem mohlo být další klišé nebo prvoplánové zobrazení násilí nebo sexu (Píseční hadi a Obernova milenka).
Jak ty píšeš divák s porouchou pozornosti si toho asi nevšimne, ale diváci znalí knih to tam vidět můžou, když chtějí - tedy že za chováním postav je víc a že každý má nějaký ten motiv.
Pravda je taková ale, že kdybych neznal knižní předlohu tak si to tam domyslím asi dost těžko, ale na rovinu - kdyby ten seriál šel tou cestou kterou by akceptovali především čtenáři, tak už ho imo dávno zruší pro nedostatečnou sledovanost...
P. S. v seriálu nejlépe fungovaly scény a dialogy téměř slovo od slova převzaté z knih, zajímavé že :-P
Přístup 11/10, svěřil bych jim Zaklínače, to by bylo žůžo.
Pokud se vrátíme k podstatě založení diskuze, tak je myslím celkem jasné, že některé věci nemá šanci divák nepolíbený předlohou domyslet nebo vydedukovat, protože se v seriálu opravdu silně zjednoduší nebo vynechají. Nemyslím si, že je vždycky fér, schovávat se za to, že z knihy nejde udělat doslovný televizní přepis.
To, jestli seriál funguje dobře, rozhodně nejde měřit sledovaností a popularitou. Seriál Ztraceni byl kdysi obrovský hit a rozhodně nejde říct, že by fungoval velmi dobře. Nebudu to rozebírat nelogické chování postav a to, že se tak chovají jenom proto, že to děj podle D a D vyžaduje. Nebo to, že některé postavy mění názory jako kabáty a jsou pokrytci (aniž by to tvůrci zamýšleli). Ten seriál má ale navíc slabou dramaturgii. Postavy představené jenom proto, aby mohly být o dvě scény později killnuté (a má nás to nejspíš zajímat), postavy vracející se po třech sériích, protože si D a D řekli, že si je diváci přece musejí pamatovat a musejí uzavřít jejich dějový oblouk (jediným možným způsobem). Podprůměrné souboje jeden na jednoho. Trpí tím, že tvůrci tvrdohlavě zabíjejí postavy představované velkými hereckými oporami. Technické hodnoty jsou dobře a hlavně proto ještě Hru o trůny ještě vůbec sleduju
1) Nikdy jsem netvrdil, že se seriálu nedá nic vytknout. Naopak. Zároveň si ale myslím, že je seriál v řadě věcí velmi povedený a podle mne ta povedenost převažuje. Přijde mi proto hodně nespravedlivé seriál odsuzovat jako celek.
2) Seriál byl natočen pro zábavu diváků. Nemá jít o hlubokomyslné dílo, film pro náročného diváka, ani výklad Písně pro její fanoušky. Myslím proto, že právě jeho sledovaností a popularitou lze velmi dobře měřit, jestli funguje dobře. Napadá mne jen jedno lepší kritérium - a to je popularita a sledovanost s odstupem času. To se ale zatím použít nedá.
3) Nesouhlasím s tím, že seriál je arogantní vůči Martinově práci. Pokud vím, a můžu se mýlit, Martin se nějakým způsobem na tvorbě seriálu podílí. I kdyby ne, je jeho dílo chráněno autorským právem. Tak či onak, je podle mého názoru nemyslitelné, aby DaD zásadně měnili děj bez souhlasu Martina. Těžko pak mluvit o nějaké aroganci.
Ad 1. Jsem divák, kterému se seriál jako celek nelíbí. Toto posouzení je výhradně moje, nedá se označit ani za spravedlivé ani za nespravedlivé. Je pouze na mně a na každém jednom divákovi, jak celek přijme.
Ad 2. Viz ad 1. Mám svá kritéria, podle kterých posuzuji, jak se mi seriál líbí nebo nelíbí. Nekritizuji nikoho za to, že se mu něco líbí nebo nelíbí, ačkoli sám pro sebe si zhodnotím, kdo dokáže ocenit složitější konstrukci děje a lépe popsané postavy oproti (opět čistě dle mých měřítek) velmi povrchní a laciné úpravě těchto věcí v seriálu.
3. Martin dostal držhubné :)
Jasně, Hra o Trůny má úplně jinou cílovku i propagaci, takže se najde i velmi mnoho lidí, kterým stojí za to se namáhat a stahovat, ale pořád bych netvrdila vysoká sledovanost = vysoká kvalita. Samozřejmě netvrdím, že je to bahno na úrovni Ulice, ale pro mě je to průměr, který mi nestojí za sledování.
Hru o trůny vnímám stejně jako hype kolem pro mě veskrze průměrného a k uzoufání nudného Westworldu (taky veliká sledovanost). Je to hezký, hýbe se to, jsou tam slušní herci, ale... není to tam. Dějově je to opět užvaněná nuda bez přesahu, i když se o něj zoufale snaží a postavy nejsou zajímavé. Proč tak přísně, proč to neberu prostě jako béčkovou zábavnou řežbu z ranku Spartaka? Protože očekávání jsou nastavena úplně někde jinde a zábava jaksi chybí.
- Hra trůny, 92 %, 48.000 hodnotících
- Ordinace v růžové zahradě, 13 %, 34.000 hodnotících.
Takže asi to jsem chtěl vyjádřit. Že se mi nezdá, že by dílo s debilním dějem měl vzorek 50.000 lidí za tak velmi nadprůměrné. Zvlášť když na stejných stránkách má skoro stejně velký vzorek dílo se skutečně debilním dějem za naprostý odpad.
Dám ti hádanku - kolik asi tak bude lidí, kterým se líbí GoT a chodí na ČSFD a kolik asi tak bude lidí, kterým se líbí Ordinace a chodí na ČSFD?
pravil Zarathustrapravila @krisa, csfd není statisticky odpovídajícím vzorkem československého diváctva.