House of the Dragon - nový seriál od HBO ze světa Písně ledu a ohně - Ice & Fire
House of the Dragon - nový seriál od HBO ze světa Písně ledu a ohně - Ice & Fire
HBO včera schválilo natáčení seriálu o rodu Targaryenů a jejich vládě v Západozemí. Dnes se k tomu vyjádřil i G.R.R.M. na svém blogu. Poněkud překvapivě stanice přeskočila obvyklý postup s natáčením pilotní epizody, podle které by se rozhodli zda natáčení … celý článek
Abys mohl komentovat, musíš se přihlásit nebo zaregistrovat.
Komentáře
A piata epizóda sa volá "Regent".
Mohli by tvůrci dát zeleným jedinou scénu, kde působí jako rodina? Protože tady je každá jejich scéna o tom, jak jsou dysfunkční. I ta mezi Alicent a Haelenou. Jako taky vidím, že Hightowery (jako celé straně často říkají) mají rádi asi tak, jako D a D měli rádi Stannise, ale mohli by se trochu přemoct.
SPOILERY SPOILERY SPOILERY
Byl to opět především dialogový a pomalejší díl, které mě ale osobně vůbec nevadí, pokud jsou dobře napsané a to tento rozhodně byl.
Začátek a průvod s hlavou Meleys byl drsný, ale tentokrát si to Cole moc dobře nespočítal, jelikož tohle se obyvatelům hlavního města moc nelíbilo. Líbilo se mi i to napětí, když divák neznalý předlohy nevěděl, zda na voze vezou pouze Aegonovo tělo, nebo zda přežil. Následně se mi strašně líbila práce maskérů, kteří dělali popáleného Aegona. Až mi ho bylo líto. On je totiž v podstatě jen figurka, jíž ostatní pohybují a přijde mi, že jediný, kdo ho má upřímně rád, je jeho drak. Ovšem i Alicent tentokrát ukázala, že ještě neztratila veškerou mateřskou lásku.
Moc jsem pak nepochopil tu větu o Sunfyrovi, kterou říkal Criston. Znamená to, že zemřel nebo ne? Podle mě je to hloupost, proč by dělali takovýhle odklon od předlohy, vzhledem k obrovské Sunfyrově důležitosti v dalších událostech?
Aemond byl pak opět naprosto skvělý, každý jeho moment je badass a to jak ho rada zvolila do čela říše, protože je prostě muž a válečník a ne žena... To bylo pěkné zadostiučinění pro diváky, jenž nemusí Alicent. Ovšem podobně v tomto díle shazovali i Rhaenyru, takže si děvčata mohou vzájemně pobrečet na rameni.
Moc se mi pak líbilo, že Jace jel na vlastní pěst a osobně dojednal spojenectví Freyů. Ne už tak moc pak pasáže Daemona na Harrenově, které nejsou rozhodně špatně natočené, ale už mě pomalu přestávají bavit.
No a pak tu máme samotný závěr a výborný rozhovor mezi Jacem a Rhaenyrou, kdy je napadne najít další jezdce pro své neosedlané draky a obrátit tak rovnováhu sil.
Za mě 7,5/10, takový průměrnější díl, což ale v rámci nastavené kvality v tomto seriálu je stále více než dobré.
Postava Alys je zbytečná a nezajímavá. Jsem zvědavá, jak to s ní vymyslí dál vzhledem k budoucímu ději v knize.
Souboj draků v 2x04 byl parádně udělaný, ale hodně mě roztrpčil jeho průběh. Rhaenys měla možnost (2x!) uniknout a místo toho se rozhodla spáchat sebevraždu, ačkoliv věděla, že tvoří třetinu bojeschopné dračí síly černých, přičemž její drak byl největší a nejzkušenější (jak GRRM v předloze napsal - v případném souboji jen s Vhagar by Meleys měla možná šanci). Nechápu proč si tyhle nelogické lapsy nedokáže scenárista odpustit.
HBO se celkově s titulky moc nepředvedlo. Skoro mi připadne, že titulky tvoří přes automatický překladač a jen to někdo učeše (přičemž mu občas něco uteče).
https://gameofthrones.fandom.com/wiki/Sunfyre
A šiesta epizóda sa volá "Smallfolk".
Takže Daeron opravdu byl poslaný ode dvore jen proto, aby vyrůstal v lepším prostředí. Hmmm... Pořád to nevysvětluje, proč o něm nikdo nikdy nemluvil.
Ne, motivaci Alys nechápu a pochybuju, že tvůrci mají v rukávu něco jiného než to, že jí to všechno našeptávali bohové.
Co se mi opravdu hodně nelíbilo, to byl útok na královny. Jakou tady tvůrci mají historickou paralelu? V behind the scenes Olivia zmiňuje Marii Antoinettu a "ať jedí koláče" - něco, co Marie proslaveně nikdy neřekla. Obecně se královnám neubližovalo a lid je nevinil z toho, co jejich synové a manželé dělali.
No a perla na konec. Homo polibek. Opět v behind the scenes zazní, jak si RhaeRhae s Mysarii důvěřují a ona je pro RhaeRhe nový soucitný ženský hlas. No jasně, HBO, proto si strkají jazyk do krku =D
Oceňuji snahu zaměstnat mládež. Jaceovi sluší krátící se trpělivost a iniciativní vyjednávání a přicházení s nápady. Baella dávající do paralelly Rhaenys, Laenu a sebe ve snaze prolomit dědečkovo roztrpčení byla zajímavý tah (a taky pěkné jak tkají jeho polovičatou ochotu + hledání nového dědice). Ne že by to o "ona nebyla tvá věc" nebylo trochu "on the nose" (v kontextu ambicí seriálu, jinak bych mě třeba ani netrklo, že jde společenský komentář a ne tendenci konkrétního jedince). Ale samotný argument, že to byla její vule, špatný není. Rhaenna na stopě postrachu ovcí je pěkný nástin, enem teda nevím, jestli si mám její zanícené oči vykládat tak, že chtějí, aby si i chvíli hrála na Nettles, nebo zustanou u dozoru na vejce.
Není pochyb o tom, že Larys si vsadil na Aegona až poté, co jej Aemond poslal do prdele a ještě navíc tak kočkomyšovsky "haha, myslels, že tě kritizuji a pak, že se ti to jen zdálo a že tě odměňuji, ale ne, celý to bylo trik". Ale to neubírá na síle té scéně. Navíc vedle pragmatizmu v ní opravdu prožívá, co říká, zrovínka navíc rozjitřené tím vývojem v poradním sálu. Skvělý projev. Těžko říct, jestli je horší, když tak člověk vrustá odmala, nebo když se mu to stane dodatečně. U Aegona by nikdo nemluvil o prokletí a špatném charakteru promítnutém do tělesné vady, ale zase je tu přecijen to oslabení v čase války u vudčí osoby a frustrující ztráta toho, co znal a bral za samozřejmé. Zajímavá to o "zbyla ti jen tvá mysl", protože to byla jeho slabina, takže jsem zvědavá, zda tu něco vyklíčí.
Paralelně s tím běží sbližování Myssarie a Rhaenyry. Myss je profi našeptávač, takže by ma vôbec neprekvapilo, keby toto prejavovanie rešpektu a podpory spolu s dávnejším komentárom o osamelosti mrzutého Seasmokea, ktorý podráždená Nyra chvíľu zamyslene spracováva, celé zaklincované zdôverením s príbehom, ktorý na prvý raz odmietla rozpovedať, bolo vykalkulované zvádzanie. Možno seriál pri týchto dvoch ostane pri obojstrannom spontánnom nájdení útechy. Ale myslím, že šance na vypočítavosť z Myssariinej strany sú dosť slušné.
Jinak teda Rhaenyra tam své vztahové potíže shrnula perfektně - ona chtěla být Daemonem a on zas jí a to je k sobě táhlo, ale samo o sobě mohlo fungovat jen stěží. Vlastnit a nebýt vlastněn, no hodně štěstí takhle.
Myslím, že s Daemonem, který se omlouvá bratrovi a trošku se spálil na svém silovém postupu (a navíc ten komunikační problém - koruna se snížit nemuže, ale to není dost jednoznačný jako zákaz nést dračí korouhvy) se blížíme k vyvrcholení Harrenovské lekce. V příštím díle by to chtělo zatnout tipec a ukončení konzultace s Alys. Že jakože lekce to byla, ale vy smyslu "teď už vím, na čem s tebou jsem, well played, ale víc s tebou na tomhle tenkém ledu mít nehodlám". A skončí to pak se šklebem "zase ty, no ovšem, jak jinak".
Myslím, že vzhledová neshoda u Alyssy jde na vrub jeho zidealizovaným představám - matku neznal, ale je vytěžen na targaryenství a zpočátku si ani neuvědomuje, koho se týká ta touha po dokonalosti, která mu říká vše, co kdy chtěl slyšet. Vypadal dost překvapen, když zaznělo to o tom, že jen kdyby se jí narodil první. Taková oidipovina, no. Hele, mohlo by to být i zrcadlo toho, že jestli teda Daemone uznáváš, že je divné se octnout v posteli s matkou, neměl by si uznat, že divnej byl i tvuj pokus se strýco-neteřstvím? Nebo už mi napadají implikace, které se nikomu dalšímu ani nepřisnili? Každopádně nasnímáno to bylo dobře. A ten výpad na Symona byl jak ukázková pranoie z nespavosti. Ale je lehce k smíchu jak podezirá kastelána a ne lokální čarodějku.
Myslím, že Alys tam rozehrávají i prot,že divákovi by mohlo být divné, kdyby se projevila až při Aemondovi. Zatím co tohle jim muže vybudovat jistá očekávání, která budou zúročená, až se s Aemondem setká. Ale o čem vlastně má být interakce s ním v návaznosti/kontrastu na tuhle netuším, nevyvěštím ani ze skleněné svíce.
Aemond se mezitím zavřel, skoro to i chvíli vypadá, že z něj třeba něco vypadne, když má matčinu dlňna tváři, ale ne. Bylo by fajn, kdyby pak někde zazněl duvod pro odtažitost. Je to jen o tom, že zpochybňuje jakýkoli její přínos na základě dřívější náklonnosti vuči Nyře? Nebo je to o tom, že patnáct minut slávy se mu nepočítá, pokud to není sólo akce (aby nijak nešlo namítat, že na to neměl, protože někdo asistoval, případně že jiní nevidí jeho vizi dost dobře a proto by zavazeli a tím zpusobili jejich selhání) a zatímco zbytek rady má zmáknuty, ji ne? Souvisí odsunutí s odmítnutím komunikovat? Dočista zanevřel na duvěrnost, protože jednou být načapán třetí stranou v slabé chvilce stačilo, takže víc riskovat nebude? Nebo její otázka vedla k "nechápeš, kdysi jsme si rozuměli, ale je to pryč a nemá smysl nic vysvětlovat, o cokoli se pokoušet"? Chtěl ji odsunutím roztrpčit a vytrestat, nebo si jen myslí, že je to ten nejlepší pořádek světa, nebo v tom není morální stanovisko, ale "uvidíte, umím nejlíp, dokážu vám to a co mi po případném odcizení". Ale třeba o tom povídá to video, co Janulka hodila. Poslechnu si po sepsání dojmu čistě z obrazovky.
Ale prosazovat se umí a jak. Ottova reakce by mohla být zajímavá. Bezohledností je nejblíž, ale taky je náročný na to, aby lidé plnili jeho představy, tak jestli by z toho mohla koukat další variace na "s tím vnukem se pracovat nedá!!!"
Alicentin rozhovor s bratrem byl takovej trochu prkennej, ale čím déle probíhal, tím víc mi přišlo, že je to slušiě napsaná prkennost pro "léta nic a máme k sobě daleko, do toho staré a nové okolnosti, snažíme se". Celá výměna o Daeronovi byla velice výpovědní a polidšťující.
Ať už je mají rádi jen málo, nebo vubec, píšou jim prima materiál.
Cole se nepřestává tvářit zdeptaně a celkem se chytám na "to co jsem zažil bylo tak strašné, že mi nezbývá kapacita pro spracování jiné perspetivy než "aspoň ona musí zustat co nejvíc z dosahu, nežádejte po mně sdílnost, když já bych to nejraději vytěsnil a odestal, ale myslím, že mám nad krkem meč".
Což Alicent vubec nepomáhá s frustrací, že všechna námaha ji navysloužila zásluhy, že jim jen byla dobrá, dokud neměli žádnou náhradu. Rhaenysina slova z první série o okně místo svobody. Skvělá práce s tím, jak tam sedí, kouká a zvuky se rozplývají v pozadí, prima filmařina.
A pěkný detail i s říznutím ruky tam, kdy ona řízla Nyru.
Zajímavé bylo i rozvracení veřejnosti, hybridní válka z dielne jednej dážďovky. A dívat, jak to i ty řeči a božství draku spějí k jistému krveprolití, je takové... Nevím, ale pokývávám hlavou.
Cristonova věta o Sunfyrovi tk vyzněla, tak uvidíme. Třeba mu nedával šance a on se dráček stejně dá dokupy. Chjo, fakt měl tu krátkou scému s Aegonem moc hezkou, úplně jak klouček se štěnetem, alespoň nějaká vřelost a jak čistá... Škoda, že nemáme i něco s Heleanou a Dreamfyre.
A líbí se mi, jak zatím pracují s náhradnými jazdcami, ten napínavý a potom ľutovaný pokus, zvrat k záveru...
Schopný král se sice nevylučuje s jistými osobními vadami, ale taky je lze hodnotit jako mínusy a některé holt naznačují hlubší narušení nežli jiné. Některé naznačují riziko, že by daná pohnutka v jisté chvíli mohla dokonce i převážit nad praktickostí.
A pak je zde fakt, že třeba i člověk podává výkon, umí vymyslet účinný plán, ale lidi nejsou mašiny a když se tvá mrchavost odrazí na zanedbání jistých sfér, nebo nepochopení, že někdy je tvrdost kontraproduktivní, pak se ti stane to, co Tywinovi (a skrzevá to i Tyrionovi) a vlastně i Ottovi. Vše se hroutí, protože lidé nedělají co jsi jim nalinkoval, protože lidé nejsou ve stavu se s tím stotožnit. A taky protože místo toho, co potřebuješ, honíš do zblbnutí něco zástupného a to nikam nevede.
Navíc mi zde operujeme s tím, že v předloze se to rozvinulo do ničení s pochybným přínosem, takže očekávame to monstrum a vyhlížíme výhonky. A seriál úmysly jít tímhle směrem dáva najevo tím spokojeným pohledem a Haeleniným vypytováním.
Hypoteticky by mohl být schopným vladařem a zároveň monstrem. Na tom, jak odpoví na překážky a vývoj vztahu s lidmi kolem, se ukáže jak blízko nebo daleko je takové kombinaci vlastností.
Produkce s tímhle neoperuje, ale pro spekulaci to možno vzít úvahu. A dobře by to sedělo k jeho zarputilosti i neochotě ukázat zranitelnost.
https://alwaysahiccupandastrid.tumblr.com/post/701732280393252864/amp
Epizodu hodnotím pozdě, vím, ale kvůli pracovnímu vytížení jsem na ní nebyl schopen kouknout dřív.
SPOILERY SPOILERY SPOILERY
Hmmm... velice rozporuplný díl. Říkám rovnou, že mě pomalé a čistě dialogové díly baví, takže s tím nemám v podstatě problém, ale... Zde byly některé dialogy příliš na sílu, děj se vlastě absolutně nikam neposunul... ale popořadě.
Musím říct, že mě už pekelně nebaví Daemon, jenž už několik dílů jen přešlapuje na místě, má čím dám nudnější vize a ta postava je prostě trestuhodně nevyužitá. Alespoň trochu to zachránil rozhovor s Alys, kdy konečně přiznal, že má problém a Alys mu pomohla zbavit se starého Tullyho. Je to drobnost, ale malinko to alespoň posunuje děj.
Dále se mi na rozdíl od většiny ostatních líbily okamžiky, kdy Mysaria ovlivňuje obyvatelstvo Králova přístaviště (konečně je ta postava využitá!), dary byly opravdu skvělý nápad a srocení davu a napadení Alicent a Helaeny dávalo smysl, i když nepochází přímo z předlohy. Lesbická scéna mezi Rhaenyrou a Mysarií mi vlastně taky nevadila, jelikož i v předloze máme náznaky (byť od Hříbka), že si to Rhaenyra mohla klidně rozdávat s ní i s Daemonem naráz. A i kdyby ne, pořád to dává smysl alespoň v tom, že Mysaria je momentálně asi jediný člověk, kterému Rhaenyra plně věří a který jí jediný neponižuje a nezpochybňuje, takže přirozeně k ní cítí náklonost.
Trochu mi vadilo řešení původu Darklyna. V předloze měl prostě koule na to, aby zkusil osedlat draka a zaplatil za to. Zde je k tomu víceméně dotlačen a celou dobu vidíme, jaký má strach a ještě je to odůvodněno drobnou kapkou Targaryenské krve. To není dobrá práce s postavou. Naopak se mi líbí práce s Aegonem (jeho maskování je perfektní) a jeho interakce s Alicent, Aemondem (děsivé a kruté) a Larysem, jemuž jedinému zřejmě bude nyní král věřit.
Předposledně zmíním Rhaenu a její nález v Údolí. Pokud to mám chápat tak, že vynechají Kopřivu a její role připadne Rhaeně, budu opravdu nasrán a zatím to tak vypadá. Nebudu tu spoilerovat pro případné nečtenáře, ale čtenáři budou vědět. Prostě má Rhaena ve finále úplně jiný příběh a splynutí těchto dvou postav nedává smysl.
No a poslední věcí je Addam a jeho osedlání Seasmoka, které proběhlo mimo záběr a scéna, jež mu předcházela byla úplně zbytečně na sílu dramatická. Proč? Proč jsme to neviděli? Mohlo to být podobně epické, jako v případě osedlání Vhagar, ale ne, my to uděláme mimo záběr... Přitom to mohlo být krásně epické zakončení epizody... A když už mluvíme o "dragonseed", nechápu, proč jsou Hugh a Ulf stále v Králově přístavišti.
No, nejsem spokojen ani nespokojen, respektive dokážu ocenit spoustu věcí, které se obecně budou určitě hodně kritizovat, ale zároveň je zde mnoho věcí, který mohly být udělány mnohem lépe. Rozhodně zatím nejslabší díl série a za mě maximálně 6,5/10.
Souhlas, že je poněkud škoda, že nevidíme to sedlání. Třeba šetří rozpočet? Ale prchání a naprostý šok z dračího zájmu byly zase něčím kontrastním oproti aktivním snahám ochočit si draka, takže to nebylo zcela zbytečné a nic neříkající.
Tak vzhledem k tomu, že je vidíme reagovat na zhoršující se podmínky v KP, zjevně má jít o vyprávění, kterak je Černí na svou stranu přetáhli a ne jen "chytli jsme se příležitosti". Únik z uzavřeného KP jako akce pomezi ty dialogy. Kombinace s jejich pozdějšími volbami je to zajímavá. Jsem zvědavá, jestli to vykreslí taky sympaticky, nebo ne.
A herec Steve Toussaint, teda Corlys Velaryon mal česť aspoň na chvíľu niesť olympijský oheň. :-)
A siedma epizóda sa volá "The red sowing", teda Červená sejba alebo Krvavá sejba.
No a tu sú dračie mená vo valýrčine. :-)
Sunfyre- Vesperzys
Moondancer- Hurlilio
Seasmoke- Embrorbar
Dreamfyre- Edrurzys
Silverwing- Geliotikun
SPOILERY SPOILERY
Tak jsme se konečně dočkali Setby a musím říct, že to bylo epické. CGI draků je na absolutním topu, stejně tak jako jejich nápadité a rozdílné designy. Jedinou výtku bych v tomto směru asi měl k jejich velikostem, které jsou takové proměnlivé. Byly chvíle, kdy se Vermithor jevil jako kolosální a poté chvíle, kdy mi přišel o dost menší. Stejně tak Stříbrokřídlá by za mě měla být o dost větší, respektive v jeskyni tak vypadala, ale poté s Ulfem v sedle vypadala zase dost malá. Ale prdět na to...
Samotné zkrocení Vermithora bylo skvělé, když nejdřív rozpoutal jatka, upaloval všechny, kteří před ním utíkali a naprosto dostál své přezdívce, tedy Bronzová zuřivost. Až před Hughem zkrotnul, jelikož ten se mu postavil beze strachu a ještě si na něj zařval - pěkná ukázka toho, že se strachem v srdci draka nikdy nezkrotíš.
U Stříbrokřídlé to tak divoké nebylo a i zde se tvůrci drželi předlohy, protože zrovna tato dračice má podle ní být relativně krotká a klidná. S Ulfem si spíš hrála a bylo vidět, že se jí zalíbil. Jen jsem úplně nepochopil, proč doletěli až nad Královo přístaviště, ale Stříbrokřídlá se zřejmě po letech chtěla pořádně proletět a Ulf jí samozřejmě nedokázal ovládat.
A závěrečná scéna, kdy i Aemond musel uznat, že tady nic nezmůže a uletěl a poté Rhaenyry vražedný pohled slibující krvavou pomstu... To bylo výborné zakončení epizody.
Co se týká dalších událostí v epizodě, tak v krátkosti - Alicentin výlet do královského lesa jsem tak úplně nepobral. Chápu, že chtěla vypadnout od všeho toho ponižování, které musela v poslední době snášet, ale nějak mi to celé nedávalo smysl, byla to spíš výplňová vata.
Na stranu druhou hádku Jace a Rhaenyry jsem plně chápal, jelikož Jace není idiot, moc dobře ví, kdo je jeho otcem a je si plně vědom toho, že i ti bastardi mají víc Valyrijských rysů, než on a k tomu teď dostanou i draky, což činí jeho nárok na trůn o to slabším.
No a úplně poslední věcí byly události na Harrenově, kde se konečně po několika epizodách hnul děj a museli jsme protrpět jen jednu krátkou halucinaci na úkor velmi dobrého převzetí vlády mladého Tullyho, který si dokázal sjednat respekt a ukázal, že odvahy má na rozdávání.
Celkově výborná epizoda po dvou slabších. Za mě 9/10 a už aby tu bylo další pondělí.
Předpokládám, že minidrama s Blackwoodem znamená, že se můžeme rozloučit s (knižním) Benjicotem. Možná i s Aly.
A doufám, že náznaky, že se Rhaena snaží osedlat Sheepstealera vyjdou naprázdno a jsou jen pro drama. Jinak je ámen i s Kopřivou.
Připoutání Vermithora velmi dobré. Zato Stříbrokřídlá se do Ulfa asi zamilovala či co.
Lesní toulky vodní nymfy Alicent jsem nepobrala taky. Výplň. To už radši mohla dál trávit čas u lůžka Aegona nebo se starat o Helaenu.
Mám své pochyby o tom, že tvůrci vědí, co dělat s Alicent. Myslejí si, že pozice trpitelky jí u diváku, co jí nemají rádi, přinese body navíc? V tom lese asi chce čekat na svoji životní lásku RhaeRhae.
Velmi dobrá je taky scéna s Jacem. No samozřejmě že má kluk pravdu a myslí desítky let dopředu. Trochu mě pobavila představa, že lidi, co příběh neznají, nechápou, že scéna tam není jenom tak. Tohle není příběh o neomylné girlboss královně a jsem ráda, že tvůrci na to úplně nezapomněli.
Nechápu ani, k čemu má v seriálu sloužit hightowerovská armáda, co si nedokáže poradit s odporem jediného rodu. Zatímco lord Baratheon je bezvýznamný, že.
Súhlas, že vodenie kandidátov na draka po jednom by bolo rozumnejšie. Ale chápem aj prečo siahli po takejto hromadnej akcii, keďže to utekanie, padanie, zachraňovanie spolupreživšej a tak ďalej bolo vcelku napínavé rozhodne nie repetitívne. Myslím, že napínavé mohlo byť aj to kráčanie po jednom, hľadanie odvahy čoraz náročnejšie po každom ďalšom neúspešnom pokuse, ale bolo by ťažšie Hugha dostať do pozície, keď bráni ktorúsi striebrovlásku tým, že na seba zlostným krikom púta dračiu pozornosť. Aj Ulfovi by sa tiež zablúdilo v jaskyniach, ak by drak nemal na výber z iných obetí.
U Ulfa se Silverwing v seriálovém podání pomáhá, že je jakýž takýž precedent, že i Seasmoke si vybral hocha, co před ním polekaně utíkal, takže to není pouze o nervech z oceli jako s Vermithorem a Vhagar.
Alicent v lese by pomohlo, keby tam mala aj k čomu dospieť, ale je to vyložene bezcieľne. V porovnaní s Daemonovými trampotami v Harrenove obzvlášť. Jinak za zmínku stojí i to, že Aemond neschopné bílo-pláště svého bratra poslal na Zeď, zatímco Daemon rovnou setnul muže použitého na špinavou práci. Oscar se předvedl, byl to zajímavý souboj vuli a lavírování mezi dvěma požadavky. Taky to vidím na kombinaci postav a volbu jména, u kterého se primární publikum nebude uchechtávat nad asociacemi s plyšovou žábou.
Jaceovi připomínky mrtě dobré. Ano, budoucnost, předvídavý hoch. Zase váhu má i Nyřin argument, že prvně si nějakou budoucnost musí zajistit. Ale ani by to nemuselo být otázkou, kdyby sáhla po někom, kdo se víc podobal jí a/nebo Laenorovi. Bylo docela katarzní slyšet jak jí to vmítl do tváře.