AGOT: Role-playing Game Manifesto
Na začátku příručky k A Game of Thrones otiskli autoři (Guardians of Order) takový pěkný manifest hraní, který si zaslouží překlad i komentář. Ne všem může být po chuti, ale myslím si, že jako moment k zamyšlení poslouží. Navíc je považuji za svým způsobem hravá a vtipná.Tato pravidla jsou psána na papíře, nikoliv ryta do kamených desek.Zřejmě upozornění pro případ, že byste nehodili svůj "Spot...
Číst celý článek zde
Číst celý článek zde
Abys mohl komentovat, musíš se přihlásit nebo zaregistrovat.
Komentáře
Docela pěkná debata, která chcípla na nedostatek zájemců. Ježto se ale zjevili Tafif a Ilgir, třeba se zablýská na lepší časy... zatím jsem na misijním netu něčeho jiného misionářem středověku s mlhavou odezvou.
Vřítil jsem se do věci jako králík do závěje (věže v Angers v tomtéž koutě) v naději, že RPG musí být plné středověkých šílenců jako Pevnost, ale ouha, ukázalo se, že je jich tam jen několik málo, a ti se trochu drží zpátky. Ale nevzdávám se naděje; můj misijní zápal je stejně zběsilý a šílený svit v oku nepolevuje.
Celé je to při tom uměle zkonstruováno umístěným svatých ostatků, soch, oken a tak podobně; od jisté fáze to pak začne žít samostatným životem. Nikam to nechodí, působí to na své okolí. Nevěděl jsem, jak to říci, protože si to pro sebe právě formuluji coby novinku. P.S. Stran misijního fóra - rozhodně bych tě nenutil tam psát; jen jsem nabídl místo, kde jsem už něco napsal (a Ecthelion, a Jerson, jinak celkem nikdo). Ostatně, jsem spíš "Hlasem, volajícím na poušti".
:)) já už o ty katedrály okem zavadil před pár měsíci (měsícem?).. ale neměl jsem tehdy vůbec čas je číst, bylo toho hrozně moc. Nicméně vypadalo to vážně zajímavě.. se tam snad zas podívám. Minimálně abych moh Alnagovi vyprávět, ;) neb on má nemilosrdný půst i stran čtení RPGF.
Budou ovšem chytlaví nepřímo úměrně k inteligenci; takové mouše se asi nestane vůbec nic. Když nad tím tak dumám, mohli by se třeba naučit sesílat nějaké kouzlo (vrány a krkavci by se hodili...). Zvlášť, kdyby šlo o něco hodně vzácného a vychytaného, co jen tak běžný čaroděj nebo kněz neumí, mohlo by to být zajímavé... sakra... to bych mohl použít...
Takže v mém světě (a potažmo reálném, já si máloco úplně vymyslel) se velká část kouzelných profesí hromadí kolem klášterů, kostelů a podobně; je pak celkem nasnadě, že moudří ptáci a další by měli mít původ také zde. Řekl bych, že je to vlastně obdoba těch mocných zbytků starých staveb, co se vyskytují na Ardě - jak je nějaké místo z Prvního věku nebo od Numenorejců, je hned čímsi zásadní a magické.
Náš skutečný svět funguje lautr stejně.
Pak má zřejmě podstatný vliv předchozí magie místa, pokud tu nějaká je. Mnohdy vznikaly katedrály na místech významných už pro pohany... a v drtivé většině případů tu stály významné starší chrámy.
No a konečně jsou tu přidaná kouzla. Taková Modrá Marie z Chartres vydá za samostatný mocný artefakt.
a
Jestliže výše uvedené neplatí, dotvořte si je.- vtipné, leč nadbytečné, zejména proto, že to neříká nic nového proti 1).
Drtivá většina těch pravidel jest mi známa od Pravidel DrD z roku 1991 (nebo 1990?), kde jsou uvedena v čele, a jsem si skoro jist, že pocházejí z nějaké DnD daleko starší edice - jsou to prostě myšlenky tak staré, jako RPG samo. (konkrétně 1,2,3, 7,8,9,10).
Zahájit o této části nějakou polemiku považuji za dost titánský úkol - asi jako vyprovokovat lidi k debatě, zda Země opravdu krouží kolem Slunce. Stran pravidla 4) je to neprůstřelný truismus, který se týká mnohem širšího okruhu věcí, než RPG, ovšem v souvislosti s kočkováním mezi RPG fórem a D20 nabývá jisté šklebné zábavnosti (a to už recykluji nápad). Takže jediné, nad čím lze nějak dumat, jsou pravidla 5 a 6.
Pravidlo 5 se mi moc nezdá; především, když by to bylo proti duchu příběhu, kostky asi vůbec nevezmu do ruky; a celý ten problém s maxťunťováním číslo 6) řeším jinak, jak jsem popsal. Takže soudím, že debata pod manifestem je daleko zajímavější, než manifest sám, což se stává často.
Což už odhalil Dalcor několika úspornými slovy. Použil jsem na to jakési standardní právnické výkladové postupy u pravidel vůbec; výsledek, co jsem obdržel, jsem napsal.
Jen tak, pro srandu krtků; nejsem nijak zainteresován pro nebo proti Manifestu; neplatí mne žádná strana. Tvůj rozbor jsem rozhodně nepřeskočil, nicméně myslím, že pravidlo 2) plyne dost nevyhnutelně z výkladového pravidla 1), i když je cíleno jiným směrem; pakliže jsou všechna pravidla "netesána do kamene", čili jen taková doporučení, pak tomu tak musí být i v případě 2).
Pravidlo 1) pak také značně oslabuje nelítostné tvrzení pravidla 5), a dává dost záhadné výsledky spolu s pravidlem 4). Stran té Země; Einstein někde pronesl duchaplnou poznámku, že nebýt ostatního vesmíru, nebylo by možné určit, co se kolem čeho vlastně otáčí; pročež ho sovětský filosofický slovník příšerně sepsul, že to je strašlivý buržoasní tmář, který popírá svatou pravdu, že Země obíhá kolem Slunce.
To je jediná debata, která jest mi známa v novější době k této otázce. A aby to mělo trochu více dramatu:
Nevylučuji, že ježto jsi byl v loňském inkvizičním procesu shledán vinným a upálen, tak ti mohou připadat myšlenky Manifestu méně banální, než mně.
Já jsem v podobné situaci prostě zbaběle zdrhl z debaty jako ten Galileo.Protože pokud někdo trvá například na tom, že pravidlo 4) je tmářské, a pravdu o RPG lze objektivně a vědecky zjistit (nejlépe brilantní teoretickou analýzou) - necítím potřebu se s ním přít, a říkám si, že buď to časem přejde, a nebo prostě mu není pomoci.
No, začátečníkovi DM bych řekl jen tohle:Starostí DM je
1) rovnováha,
2) příběh.
Rovnováha značí, že situace (čili problém, enemíci, potvory atd.) musí být vždy silnější, než "naši".
Příběh značí, že mají být nejsilnější potvory poslané na konci. Toť vše. Veškeré další tlachání, výpočty, čísla a podobně slouží tomuto vznešenému cíli. Začátečníkovi Hráči bych řekl:
Pěkně se bav, a občas můžeš zkusit i pobavit ostatní. Potud můj Manifest, podepsán Argonantus vlastní tlapkou.