Historie vojenství, od kyje k pušce
Máte oblíbené období co se vojenství týče? Starověký Egypt a válečné vozy převzaté od Hyksósů, řecké a makedonské falangy, římské legie či nahé Kelty, Germány pijící víno z lebek zabitých nepřátel, středověké rytíře, anglické lučištníky, husity s jejich rozvojem palných zbraní, arkebuzy a muškety, španělské tercie třicetileté války, 18. století s vojáky v pestrých uniformách pochodujících proti sobě za dělové palby, nebo moderní armádu s automatickými zbraněmi?
Abys mohl komentovat, musíš se přihlásit nebo zaregistrovat.
Komentáře
No a práve toto Shad rozoberá. Fantasy je ďaleko záživnejšie, keď daný svet je vystavaný konzistentne a domyslený do dôsledkov. Pripúšťa istú mieru rule-of-cool a podobne a zároveň poukazuje na to, že keď sa to s hlúposťami preženie, tak čokoľvek, čo mohlo byť cool, už tiež vyzerá iba hlúpo. Jedna vec sú nerealistickosti vychádzajúce z fantasy prvkov, druhá sú absolútne nerozumné kroky, ktoré nemajú nič s ovládaním mágie. A ako nezaškodí troška zdvihnúť štandardy. To video je urobené dobre a napríklad tá časť s osudom čarodejnice, alebo využitie trébuchetu sú prvky na facepalm.
Konečně o bojích v Písni taky vedeme debaty, no ne :) V tomhle případě nejde přece až tak o to, že se tam běhá po hradbách či chytají šípy, ale to, že když už tam někdo takové schopnosti má, tak by je měl používat adekvátně situaci. Ty schopnosti nabízejí určitý způsob využití a člověk by logicky očekával, že když se znovu namane situace, která by je logicky dovolila, a oni pak udělají úplně něco jiného, pak je to evidentní snaha tvůrce natlačit násilím děj jinam, kam potřebují než kam by se logicky ubíral. To je ostatně absolutně notorický problém, který mi silně vadí naprosto bez ohledu na žánr a fantasy se pro mě nemůže schovávat jen za to, že je fantasy a tudíž bych jí měl odpustit totální logické krávoviny, nesmysly a často i neznalost autora. Třeba jednu fantasy jsem odložil hned po začátku. Docela mě nejdřív zaujalo, že je to zasazeno do světa tak cca 16. století (či začátek 17.), čemuž měla odpovídat i výzbroj, byly tam už i muškety, pistole, jenže autor o tom věděl hovno, takže mluví o kolečkovém zámku na mušketě a vzápětí postava zapálí doutnák. Blbost a to nehodlám tolerovat ani ve fantasy.
Já osobně i u fantasy preferuju víc reálnou choreografii a skutečné vlastnosti zbraní, HEMA není nikdy dost :), a tady chválím Martina, když se držel pokud možno realismu a když říká, že i špičkový šermíř by měl mít sakra problém, když se potká se třemi protivníky. Nikdy mi moc neimponovali hrdinové s takřka nadpozemskými schopnostmi likvidující celé armády, aniž by se zapotili. A to neříkám, že nemůže být případ, kdy jeden geroj pobije větší množství protivníků, ale když to dává smysl a je to dobře provedeno, tak jako v The Knight of Hope. Ale to je jen záležitost vkusu, beru, že někoho zase inspiruje čínské běhání po vodě ala Hrdina a podobné asijské tralalákoviny. Znovu, mělo by to být logicky konzistentní a neměli by mít hrdinové/padouši vlastnosti jen podle toho, jak zrovna autor/scénárista potřebuje, či by o ně neměli zrovna přicházet - typicky v řadě klasických akčňárnen záporáci obvykle vykazují stoprocentní přesnost zásahu, když bojují s řadovými bezpečnostními složkami, zato naprosto nulovou přesnost, když střílí po hlavním gerojovi. Obdobně to pochopitelně funguje i v jiných žánrech, ostatně taková (ne)přesnost stromtrooperů v Hvězdných válkách je legendární, tedy pokud střílí po hrdinech (vždycky jsem si přál, aby někdo udělal nějaké to sranda video právě o tomhle, třeba jak se stromtroopeři učí střílet vedle a podobně :twisted:
Už se stalo a dokonce v samotných Star Wars :twisted: :-P
Mám fyzický chuť prepísať ten film, čo pri pôvodnej Mulan nepociťujem. To, že mám fyzickú chuť prepísať by bolo jednoznačne viac ok, keby to bol film sám o sebe, než keď ide o zaostávajúci remake. Nejde o to, že veci sú rozdielne. Napríklad to, že miesto kamenného draka tu máme fénixa s odlomeným krídlom, ktorý povstáva z popola a teda sa nevzdáva a nayvše je to ďalší vtáčí motív vedľa vtáčej čarodejnice - to sa mi páči. Inak malá poznámka, keď sú vedľa seba drak a fénix, symbolizuje to harmonický pár - cisár a cisárovná, yin-yang keď sa dopĺňajú. Fénix je ženský. No ale to je odbočka. Problém je, že to, čo je podobné aj to, čo je rozdielne, nie je tak funkčné ako v animáčiku. Chalanisko v tomto videu o tom rozpráva.
Ja mám k tomu vlastné poznámky.
Vizuál sa mi páči. Štylizovaná bojová akrobacia pekná, ale občas strih fakt maskuje nedomyslenosť. To behanie hore pevnosťou asi trošku moc, podľa mňa by to spravilo, keby niekto mohol zareagovať "Čože? Ako dokážu toto??? S týmto sme nerátali!" (pretože vyhhnaná čarodejnica naučila), ale také to krátkotraťové po stene koridoru mi prišlo fajn. Vzťahy v rodine, hlavne s otcom sú silné. Chyby vidím inde.
Myslím, že jeden problém spočíva v rôznom prístupe k "má čchi - môže bojovať". Výhrady sú, že to znamená, že vypracovať sa je hlúposť, človek sa proste narodí s niečím a od začiatku víťazí. To je nič moc posolstvo. Mám pocit, že film chcel povedať "ak má niekto nejaké nadanie, je hriech ho potláčať a nevyužiť, len preto, že je neobvyklé". Čo by už dobré posolstvo bolo. To podanie im nevyšlo. Mali by ukázať, že aj s nadaním treba pracovať. A trebars, že potláčanie ho prekrúti, ako v Frozen Elzin vystrašený ľad, v HP úniky divej mágie až obskuriál. To by pekne išlo s hodnotou pravdy, ktorú film chce budovať. Je škoda, že utrpela pôvodná myšlienka, že efektívnae kreatívne myslenie má prevahu nad tradíciou, keď tradícia nie je funkčná a vie vynahradiť hrubú silu. Takto to vyzerá na "ak máš superschopnosť, do armády ísť môžeš, inak musíš byť poslušný a žiadne tajomstvá a súkromie, kapišto".
Čarodejnica - I weep. To, že z dravého vtáka, ktorý sprevádzal hlavného Huna v animáku urobili aktuálnu postavu, ma nadchlo. Pôsobí skvelo. Ale jej oblúk je divný. Ak pani čarodejnica má schopnosť privlastniť si akúkoľvek identitu, čo jej bráni stať sa cisárom a vydať edikt, že samičky môžu používať čchi, alebo také niečo? Ona nie je závislá na na tom čiernom chlapíkovi. Ja by som tú schopnosť škrtla a nechala ju iba meniť sa na vtáka - trójskeho koňa a špeha môže robiť stále a ten trik na cisára sa už vymyslí inak a zároveň chudinka vyhnaná z domova skutočne bude visieť na vodcovi hordy, čo ju nejak zachránil a sľubuje jej návrat domov a lepšie podmienky. Odkiaľ má to "pre mňa je neskoro"? Aké neskoro? Prečo neskoro? Páčilo by sa mi, keby Mulan nejakým spôsobom videla niečo z dynamiky medzi ňou a vodcom hordy a ostatnými a preto by jej po ponuke pripojenia vmietla do očí, že čarodejnica je ním zavádzaná, že jej sen určite nenaplní a že to, čo Mulan mala so svojimi spolubojovníkmi, je ďaleko viac a že si to získa späť. A až ju teda vidí uspieť, tak sa pýta ako to Mulan dokázala a miesto rezignácie dá šancu návratu a neskáče šípom do cesty. Chápem, že pri jej zručnosti by mohol byť problém zaistiť napínavý duel medzi vodcom hordy a Mulan a preto ju filmári zabili. Radšej by som ju ale zamestnala inak a určite nezabíjala tak hlúpo.
A ešte jedna vec sa mi nezdala - ten rozhovor o pomste a zlate. Chápem, že on sa chce mstiť za otca, ale čo tých ostatných po pomste... Fakt si myslím, že to malo byť vystavané opačne - že ich musí zlákať na zlato a pľundrovanie. A kto ho vie, možno mu na nich vôbec nezáležalo, aj tak sa chcel hlavne dostať k cisárovi, čo je teda u lídra veľmi zlá vlastnosť a cisár by mohol byť vykreslený kontrastne ako niekto, kto sa stará o celok zodpovedne, hoci na úkor jednotlivcov a cez príhodu s Mulan môže začať venovať viac pozornosti aj jednotlivcom a zmysluplnému využitiu odchyliek radšej než ich eradikácii. Napríklad.
A taktiež... Žiadne opúšťanie pevnosti a čakanie na rovine POD kopcom, nien, nein, nein. Morálku budujúci rozhovor môžu mať pred odchodom alebo cestou tam a tieto naše oddiely dobyvatelia prepadnú práve počas presunu do pevnosti vďaka infu od vtáčej špiónky o pohybe síl. Chudáci musia improvizovať. A veliteľov ústup z čela mi nedáva zmysel. Viem, že chce preniknúť k cisárovi, ale nevidím súvis. Takže v mojej verzii sa nejako podarilo zraniť ho a jeho osobná stráž ho vedie k čarodejnici, aby ho ošetrila a dočasne preberá velenie niekto z ľudí pod ním. Zajať/zabiť ho by určite bolo výodné, no ale pri naháňačke láskavo, nech sa strieľa za jazdy z oboch strán a čierny húf potratí väčšinu, takže hurá do priesmyku, ale ajhľa, problém, čarodejnica tam je, tá zase vybije väčšinu prenasledovateľov, až ostáva len sama Mulan a môže mať súkromnú konfrontáciu s čarodejnicou. A vidieť vzťah tých dvoch. A vrhacie pazúriky zjavne zbroj nezastavuje, ale určite spomaľuje, takže ju má nerozopnutú, kožený korzet nie je mocnejší ocele, iba pridá ďalšiu pomocnú vrstvu, ale vrhnuté ostrie zastaví sa až o medailón fénixa, ktorý Mulan nenechá doma, ale si ho vezme so sebou. Takto by mohla prežiť a vrátiť sa na bojisko. Bez zahodenia zbroje a rozpustenia vlasov, čo to bolo za blbosť.
Lavína väčší zmysel dávala v animovanej verzii, kde Číňania mali vlastné strelivo a bolo ich 11 (kapitán Shang, Mulan, tí jej traja kamoši a šesť nemenovaných ksichtov) a čakala ich smrť tak či tak, takže jej plán umožňoval vziať so sebou aj hordu Hunov a bol geniálny. To, že to nejak hŕstka pravých priateľov prežila vďaka schovaniu za skalou na kraji útesu je číre šťastie za pomoci terénu.
Tu máme dve premiešané armády na rovine pod horským pásmom. Pri lavíne škody na vlastnej strane sa vyrovnajú tým nepriateľovým. Ak by sme jednoznačne prehrávali... Ale stále by šlo o veľmi extrémne riešenie. Ktoré by vlastne mohlo zapadať do Čínskej mentality. Čosi by to o Mulan hovorilo. Niečo ako uvažovanie stratégov vo vysokých kruhoch, ktorí posielajú veľa ľudí na smrť, pretože z dlhodobého hľadiska sa to vyplatí a nepriateľ musí byť zlikvidovaný za každú cenu. Hmm... To bude chcieť viac rozmýšľania.
"Radšej by som bola popravená." "Si vylúčená a ak sa nám ešte ukážeš, budeš popravená." "Tak ja teda odkráčam, hoci by som preferovala byť popravená." What? What?! Škrt. "Nevyhadzujte ma, som dobrý vojak, zachránila som nás." "Klamala si!" "S tým je koniec, práve som k vám prišla s pravdou, pretože len bez schovávania môžem využiť svoj plný potenciál." "A pravdou je, že si žena, takže ak sa ešte raz ukážeš, tak ťa rovno zabijeme, odchod." No povedzte, nedáva to väčší zmysel?
Ešte by som pokračovala, ale už je to dlhé, takže končím.
Tak ano, Hrdina je čistá umělecká akrobacie - odrážení šípu vysílající vzkaz "na nás nemáte, jděte domu" je jeden příklad, ovládání větru další, taky skotačení na vodní hladině, že se Ježíš muže jít schovat a zápletka stojí na schopnosti dlouhatánskeho skoku. Taky musím říct, že mi to přišlo přehlednější než Mulan a neprožívala jsem fyzickou potřebu věci přepsat. Citově silnější ikdyž umanutě stoické, dyť to je spíš morálno-filozofická úvaha vyprávěná přes bojové tanečky, barvičky a mileneckou tragédii a ty hrátky s vyprávěním ruznych verzí a s vyprávěním ve vypřávění. Člověk ani nemusí brát doslovně tu choreografii, protože je tam ten element boje v mysli a vyprávění a dokonce lživé vyprávění. Jde v rozuzlení vidět ideologii? Jistě se takové závěry udělat dají. Ale je to argument vystavěný daleko líp než "jsi vyhnanec, přidej se ke mně" "ne, znám své místo, povinnost ochránit císaře" z nové Mulan.
A už mlčím.
starší video
8-O
Spitfire Mk. XVIII vs. Focke-Wulf 190A-8
Jak správně někdo podotkl v diskusi. Za války na těchto strojích létali 19-20letí muži. Dnešní muži jejich věku... :)
(Tedy technicky Spitfire je typ Mk. XVIII, který se do služby dostal až těsně po válce, tudíž by se s těmito protivníky neutkal, ale liší se jen minimálně od válečného Mk XIV.)
http://www.3dcesko.cz/3d-model-lt-vz-38