Zdravotnictví a poplatky

upraveno 12. května 2012 v Rozličný pokec
Abych nezapleveloval veledůležitou diskusi, jestli máte radši Aleka nebo Aleka (nedávno tu padlo slovo mazání :), raději založím nové téma, i když mnoho právníků tu diskutovat nebude.

V diskusi jsem zmínil protistanovisko prof. Musila k nálezu ústavního soudu k návrhu na zrušení částí zákona č. 261/2007 Sb. o stabiliyaci veřejných rozpočtů, (který se mimo jiné týkal přímých plateb ve zdravotnictví, tj. změny zákona 48/1997, o veřejném zdravotním pojištění). Jo, je to dlouhý a jo, vim, že to nikdo nebude číst. Ale když jsem to nakousl, nechci to nechat nedořečené. Podotýkám, že nález, který posvětil tento dle mého zásadně protiústavní zákon, byl přijat nejtěsnější většinou 8 soudců proti sedmi, přičemž došlo dle mého i k porušení zákona o ústavním soudu, neboť tento nález je v rozporu s nálezy předchozími a pro takovou změnu právního názoru musí hlasovat minimálně devět soudců.

Odlišné stanovisko soudce prof. JUDr. Jana Musila

Nesouhlasím se zamítavým výrokem a s odůvodněním nálezu sp. zn. Pl. ÚS 1/08. Podle § 14 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, zaujímám k nálezu odlišné stanovisko:

1. Domnívám se, že měl být zrušen celý zákon č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů, protože nebyl přijat ústavně předepsaným způsobem. Z toho logicky vyplývá, že měly být zrušeny i ty části tohoto zákona vyčleněné k samostatnému řízení pod sp. zn. Pl. ÚS 1/08 (financování zdravotní péče z veřejného zdravotního pojištění).

2. Důvody, jež mě vedou k tomuto závěru, jsem podrobně vyložil v odlišném stanovisku, které jsem podal spolu se soudcem Pavlem Rychetským k nálezu vydanému pod sp. zn. Pl. ÚS 24/07 (týkajícímu se daňové části zákona o stabilizaci veřejných rozpočtů), na něž plně odkazuji. Všemi vadami uváděnými v onom odlišném stanovisku trpěly i části zákona posuzované v nynějším řízení.

3. Toliko souhrnně tedy opětovně konstatuji, že způsob projednávání a přijetí celého zákona č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů, se proti elementárním a esenciálním požadavkům kladeným na zákon prohřešuje tak hrubě, že došlo k narušení samotného principu právního státu, zakotveného v preambuli a v článku 1 odst. 1 Ústavy. Došlo rovněž k porušení principů dělby státní moci a její demokratičnosti (preambule a článek 1 odst. 1, článek 2 odst. 3 Ústavy) a k porušení principu ochrany menšin při politickém rozhodování (článek 6 Ústavy).

4. Zavedením regulačních poplatků v souvislosti s poskytováním zdravotní péče došlo podle mého názoru též k porušení článku 31 Listiny základních práv a svobod (dále jen „Listina“), zaručujícího bezplatnost standardní zdravotní péče pro účastníky veřejného zdravotního pojištění.

5. Ústavodárce použitím lingvisticky zcela určitého a přesného adjektiva „bezplatný“ v článku 31 Listiny dal zřetelně najevo svou vůli zajistit občanům všeobecný přístup ke zdravotní péči bez jakékoli platby. Již pouhou jazykovou interpretací lze dospět ke zcela jednoznačnému závěru, že ústavodárce tak učinil vědomě a že chtěl volbou tohoto jazykového vyjádření odlišit úplnou bezplatnost základní zdravotní péče od jiných případů sociálních práv, obsažených v jiných ustanoveních hlavy čtvrté Listiny, v nichž se naplnění sociálního práva garantuje toliko „v přiměřeném rozsahu“ (např. článek 26 odst. 3, článek 30 odst. 1 Listiny). Odporuje elementárním pravidlům jazykového výkladu interpretovat adjektivum „bezplatná“ zdravotní péče jako „placená“ zdravotní péče, a to i za situace, kdy placení se má týkat pouze části zdravotní péče.

6. Podle mého názoru odporuje principu bezplatnosti, je-li pacient již na samém pomyslném „vstupu“ do systému zdravotní péče podrobován poplatkové regulaci. I malé poplatky mohou pro určitou skupinu sociálně hendikepované populace (i když třeba jen pro malou část) vytvářet bariéru, kterou tito občané nebudou s to překonat a nedostane se jim ani základní zdravotní péče – a to přesto, že byli účastníky systému zdravotního pojištění a podíleli se (někdy celoživotně) na jeho průběžném financování.

Argument obsažený v bodě 118 odůvodnění nálezu, že totiž tomuto „vyloučení“ občana ze systému veřejného zdravotního pojištění lze zabránit prostředky sociální péče [obstaráním si potvrzení o hmotné nouzi podle § 16a odst. 2 písm. d) zákona o veřejném zdravotním pojištění], nepokládám za uspokojivý. Takovéto byrokratické procedury jsou pro nemocné lidi velmi zatěžující, mohou oddálit nezbytné léčení a především toto „doprošování se“ bezplatné zdravotní péče z důvodu hmotné nouze je lidsky ponižující a nedůstojné. Právo na zachování lidské důstojnosti je chráněno článkem 10 Listiny.

7. Nemohu souhlasit s názorem vysloveným v bodech 92 a 93 odůvodnění nálezu, kde se tvrdí, že zavedení regulačních poplatků zákonem je prý pokryto licencí obsaženou v článku 41 odst. 1 Listiny. Ustanovení článku 41 odst. 1 sice stanoví, že tam uvedených sociálních práv „je možno se domáhat pouze v mezích zákonů, které tato ustanovení provádějí“, to však přece nelze vykládat tak, že zákonodárce může ústavně zakotvené právo popřít a stanovit de facto jeho opak. Zákonodárce podle mého názoru nemá oprávnění „provést“ ústavní právo na bezplatnou zdravotní péči tak, že zavede placenou zdravotní péči. Ani „široký prostor pro zákonodárce při volbě nejrůznějších řešení“, o němž se hovoří v bodu 92 odůvodnění nálezu, nedovoluje zákonodárci stanovit opak toho, co explicite zakotvuje ústavní norma.

8. Plně uznávám, že realistický pohled na věc, beroucí do úvahy mimořádnou nákladnost zdravotní péče, jakož i to, že v široké škále zdravotních výkonů lze rozlišit ty, které jsou pro ochranu zdraví zcela nezbytné, a ty, které naopak jsou zbytné nebo nahraditelné jinými prostředky, opravňuje k tomu, aby některé segmenty zdravotní péče byly i za dnešního ústavněprávního stavu podrobovány placení samotnými pacienty. To se však může týkat pouze „nadstandardních“ služeb (např. kosmetických výkonů), stravování a ubytování v nemocnicích nebo příplatků na vybrané léky. Naproti tomu zcela bezplatně má být poskytována základní (standardní) zdravotní péče a léky.

9. Nesouhlasím s tezí vyslovenou v bodě 102 odůvodnění nálezu, podle níž prý „k zamítnutí nálezu mohlo dojít již z důvodu zachování zdrženlivosti“, a že tudíž další ústavněprávní testování (zejména test proporcionality) bylo provedeno jaksi „navíc“ a snad by ani nemuselo následovat (analogická argumentace se uvádí v bodě 134 odůvodnění nálezu). Toto odůvodnění je patrně vedeno úvahou, že zvolená úprava zpoplatnění zdravotní péče je „politickou otázkou“, jejíž řešení je ve výhradní dispozici zákonodárce, a nepodléhá tudíž přezkumu ze strany Ústavního soudu.

Takový úsudek je podle mého názoru z principu nesprávný. Zajisté je třeba uznat, že sociální práva, na rozdíl od „klasických“ práv občanských a politických, se vyznačují četnými specifiky a že také způsob jejich ochrany je komplikovanější. Soudobá právní nauka, jakož i judikatura u nás i v zahraničí však dnes většinově uznávají, že sociální práva požívají ústavněprávní a mezinárodněprávní ochrany a jsou tzv. judikovatelná (justiciability); za nesporné je to pokládáno u tzv. „jádra“ (core) závazků ze sociálních práv (k tomu srov. např. Kratochvíl, Jan: Judikovatelnost sociálních práv: nějaké mezery? Právník, č. 11/2007, s. 1161–1188). Bylo by nejen degradací sociálních práv, ale i popřením jejich ústavněprávní povahy, pokud by Ústavní soud byť jen uvažoval o odepření své ochrany těmto sociálním právům.

Pokud odůvodnění nálezu odkazuje na nálezy Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 24/07 a Pl. ÚS 2/08, není taková analogie namístě, protože nyní posuzovaná právní materie je odlišná (tam vyslovené názory se týkají problematiky daní a nemocenského pojištění).

10. Za zcela nepřípadnou a zcela ahistorickou pokládám argumentaci obsaženou v bodech 96 a 97 odůvodnění nálezu. Jaký smysl má srovnávat novodobá a na diametrálně odlišných společenských podmínkách založená sociální práva dnešních občanů s otrokářským Chammurapiho zákoníkem, pocházejícím z 18. století před naším letopočtem? K čemu je zapotřebí, aby se současná česká právní úprava vymezovala vůči stalinské Ústavě SSSR z třicátých let nebo k dřívějším československým ústavám z doby komunistického režimu?

Jestliže Ústavní soud pokládal za žádoucí provést jistou historickou komparaci, bylo by bývalo případnější uvést, že celý koncept sociálních práv včetně práva na důstojnou zdravotní péči je plodem evropské křesťanské a humanistické tradice. Jeho počátky lze klást již na konec 19. století; největšího rozkvětu dosáhl v druhé polovině dvacátého století, např. ve skandinávských zemích, v Německu, ve Francii a v dalších západoevropských zemích, kde přispěl k dlouhodobé stabilitě a prosperitě celé společnosti. Rozsah těchto sociálních práv je v jednotlivých zemích velice různý; je také zřejmé, že v poslední době prochází koncept sociálního státu určitou krizí, vyvolávající potřebu legislativních a ekonomických reforem.

11. Pokud se český ústavodárce rozhodl zakotvit v Listině základních práv a svobod širokou plejádu hospodářských, sociálních a kulturních práv příznačných pro koncept sociálního státu, učinil tak nepochybně v přesvědčení, že tato práva jsou nezbytná pro skutečně plnohodnotné občanství, totiž pro možnost každého občana „žít životem civilizované bytosti podle standardů obvyklých v dané společnosti“ (britský sociolog T. H. Marshall v eseji Citizenship and Social Class, 1950). Garance určitého minimálního rozsahu spotřeby a záruka jisté míry sociální jistoty jsou pokládány za nezbytný předpoklad důstojného života. Sociální stát, založený na novodobých mechanismech občanské solidarity (přesahujících tradiční formy rodinné, kmenové či skupinové solidarity), např. na zdravotním pojištění financovaném zčásti z veřejných zdrojů, vybalancovává zájmové rozpory a tlumí ostré sociální konflikty, čímž de facto přispívá též k bezporuchovému chodu tržního hospodářství. Na kulturní úrovni je sociální stát založen na takových humanitních ideálech, jako je ochrana slabších a podpora strádajících. Výrazný přínos sociálního státu je spatřován v posílení vnitřní soudržnosti společnosti, nezbytné pro schopnost čelit civilizačním hrozbám.

12. Český ústavodárce zakotvil v Listině velmi vysoký standard sociálních práv, v některých směrech přesahující zahraniční úpravy. Příkladem takové vysoké úrovně je právě zde posuzované právo na bezplatnou zdravotní péči. Takový mezinárodně „nadstandardní“ stav úpravy ovšem je možný, a není žádným relevantním argumentem pro to, aby dnešní zákonodárce, s odkazem na odlišné zahraniční vzory, nerespektoval kvalitativně vyšší úroveň české ústavní úpravy posilující práva občanů.

Pokud část české politické reprezentace zastává názor, že současná úroveň ústavně zakotvených sociálních práv v České republice je příliš vysoká, ekonomicky neudržitelná a vyžadující reformy, má samozřejmě možnost v politické soutěži usilovat o jejich ústavní změnu. Ve svobodné politické diskusi mohou být zajisté předkládány odborně fundované argumenty o tom, že bezplatná zdravotní péče je snad neudržitelná – a to přesto, že roste hrubý národní produkt a celkové bohatství společnosti, a přesto, že v systému zdravotního pojištění vznikají mnohamiliardové přebytky.

Lze jistě připustit, že taková argumentace může získat silnou podporu voličů, jež bude potřebná k prosazení ústavních změn. Nelze však podle mého názoru připustit „přepsání“ ústavních předpisů pomocí obyčejných zákonů, navíc za situace, kdy společenská a parlamentní diskuse o těchto otázkách v České republice probíhá nedůvěryhodným způsobem, není podložena fundovanými argumenty a není dosahováno ani elementárního společenského konsensu.

13. Poněkud nejasně formulovaná úvaha v bodě 98 odůvodnění nálezu, že snad při formulování článku 31 Listiny nastal rozpor „mezi vůlí zákonodárce a dobovou politickou realitou“ není rozhodně žádným ústavněprávním argumentem ve prospěch zavedení regulačních poplatků ve zdravotnictví.

14. Nemohu souhlasit s tím, jak se v odůvodnění nálezu hodnotí některé skutkové okolnosti zavádění regulačních poplatků a výsledky dokazování provedeného před Ústavním soudem výpověďmi premiéra Mirka Topolánka a ministra zdravotnictví Tomáše Julínka.

Já osobně jsem nenabyl přesvědčení, že „z provedeného dokazování“ vyplynulo, že regulační poplatky zamezují nadužívání zdravotní péče hrazené z veřejného zdravotního pojištění, jak se tvrdí v bodech 107 a 124 odůvodnění nálezu. Teze o „nadužívání“ sociálních práv patří k oblíbeným, ideologicky zabarveným floskulím kritiků sociálních práv, avšak nezaznamenal jsem, že by o oprávněnosti tohoto tvrzení byl Ústavnímu soudu předložen jakýkoliv přesvědčivý důkaz (např. statistická data opřená o signifikantní vzorek populace a o dostatečně dlouhé sledované období). Předkládaná tvrzení o zmenšeném počtu návštěv u lékaře či počtu vyzvednutých léků po zavedení regulačních poplatků vycházejí z velmi krátkého sledovaného období, nezohledňují faktor „předzásobení“ léčivy na konci roku 2007 a nevylučují takovou interpretaci, že pokles četnosti návštěv a odběru léků může mít též příčiny nežádoucí („přecházení“ skutečné choroby, neléčení skutečně potřebných osob).

Také tvrzení obsažené v bodě 130 odůvodnění nálezu, že „lze zaznamenat efekt hospodárnějšího nakládání s léčivy“ nebo že „účinky této formy solidarity již v praxi od účinnosti napadené právní úpravy v konkrétních případech závažně nemocných občanů nastaly“, pokládám za důkazně nedoložené. Tato tvrzení dokládají nanejvýše to, že léků bylo odebráno méně a že někteří občané již splnili podmínky pro vrácení plateb nad rámec 5 000 korun, nikoliv však to, že je to projevem zvýšené hospodárnosti nebo toho, že vyšší platby byly nebo budou pacientům skutečně vráceny.

15. Nejsem přesvědčen o tom, že provedené dokazování opravňuje k tvrzení, že zavedení regulačních poplatků zajišťuje „kvalitnější faktickou realizaci článku 31 Listiny“ (bod 110 odůvodnění nálezu), což je mj. vyvozováno ze zavedení limitu na regulační poplatky ve výši 5 000 Kč ročně.

Teze o „prohloubení solidarity mezi pacienty“, vyslovená v bodě 124 odůvodnění nálezu, vnáší do celého konceptu sociálních práv pro mě poněkud překvapivý aspekt. Domníval jsem se doposud (patrně naivně), že sociální práva jsou spíše výrazem solidarity zdravých s nemocnými, mladých se starými, silných se slabými, nikoliv projevem solidarity nemocných s ještě nemocnějšími.

16. Výklad pojmu „bezplatná lékařské péče“ uskutečnil Ústavní soud již ve dvou svých plenárních nálezech (sp. zn. Pl. ÚS 35/95 a Pl. ÚS 14/02). Interpretace tohoto pojmu obsažená v nyní projednávané věci je odchylná od těchto předchozích nálezů.

Změna předchozího právního názoru je sice možná, avšak musí být dodržena podmínka vyjádřená v ustanovení § 13 zákona o Ústavním soudu, tj. vysloví-li se pro změnu alespoň devět přítomných soudců Ústavního soudu. To se v této věci nestalo, protože pro přijetí nálezu hlasovalo toliko osm soudců.

17. Z legislativně-technického hlediska pokládám za nonsens označovat zavedené regulační platby jako poplatek. Zavedená platba je příjmem zdravotnického zařízení, vzniklý právní vztah mezi pacientem a zdravotnickým zařízením je nikoliv veřejnoprávním, nýbrž soukromoprávním vztahem. Jde tedy spíše o cenu, postrádající však jakýkoliv ekvivalent k zaplacené zdravotní službě nebo léku.

Veřejnoprávní charakter nezískává tato platba ani tvrzenými transfery peněz mezi zdravotními pojišťovnami a zdravotnickými zařízeními nebo lékárnami. Tvrzená regulace toku peněz mezi těmito subjekty, která by údajně měla příjmy z regulačních poplatků zohledňovat, je natolik složitá a netransparentní, že přijatá právní úprava porušuje maximu určitosti, srozumitelnosti a jasnosti právní normy, patřící do rámce právního státu podle článku 1 odst. 1 Ústavy. Též tato ústavní norma byla dle mého názoru v dané věci porušena.

18. Za protiústavní pokládám rovněž novelizovaná ustanovení § 16a odst. 6 až 8 zákona č. 48/1997 Sb. V těchto ustanoveních je zakotvena povinnost zdravotnických zařízení a lékáren regulační poplatek vybírat a sdělovat zdravotním pojišťovnám příslušné evidenční a účetní údaje; v případě, že tyto povinnosti nebudou plnit, může jim zdravotní pojišťovna uložit pokutu až do výše 50 000 Kč.

Tato ustanovení jsou podle mého názoru v rozporu s článkem 1 Listiny, zakotvujícím rovnost v právech, a s článkem 11 odst. 1 Listiny, chránícím právo vlastnit majetek, přičemž vlastnické právo všech vlastníků má stejný zákonný obsah a ochranu.

Zdravotní pojišťovny na straně jedné a zdravotnická zařízení a lékárny na straně druhé jsou soukromoprávními subjekty, jejichž právní vztahy jsou upraveny smluvně. Z uzavřených smluv nevyplývá závazek vybírat regulační poplatek, určený navíc pro samotného příjemce poplatku, ani právo zdravotní pojišťovny ukládat pokuty za nevybírání těchto částek.

Nemohu souhlasit s názorem vysloveným v bodě 131 odůvodnění nálezu, že „je na vůli zákonodárce, který subjekt vybaví pravomocí veřejnoprávní sankce“. Odporuje logice věci a principům právního státu, aby pravomoc ukládat veřejnoprávní sankci ve formě poměrně citelné peněžité pokuty byla zákonem svěřována jednomu z účastníků občanskoprávního vztahu, který je samozřejmě zainteresován na obsahu tohoto vztahu.

19. Nemohu sdílet „respekt k práci expertů připravujících záměr reformy“, vyjádřený v bodě 111 odůvodnění nálezu. Tito experti (možná ?) předložili zákonodárci a veřejnosti posléze realizovaný nápad, že jednou z cest vedoucích k řešení problémů financování českého zdravotnictví je také zpoplatnění péče o nedonošené kojence v inkubátorech, zdravotní péče o malé děti či seniory; dosáhlo se tím příjmů, které z hlediska celkového rozsahu financování zdravotní péče jsou vcelku zanedbatelné. Občané by patrně dali přednost tomu, kdyby tito experti poskytli uspokojivé vysvětlení zásadních makrostrukturálních problémů českého zdravotnictví, např. otázky, proč podíl výdajů na léky v řádu desítek miliard korun činí v České republice téměř třetinu celkových výdajů na zdravotnictví z veřejných zdrojů a proč je tento podíl zhruba dvojnásobný oproti situaci v jiných vyspělých západních státech.

To vše jsou ovšem otázky, jejichž posuzování nepatří do kompetence Ústavního soudu, stejně jako do textu nálezu Ústavního soudu nepatří slova o respektu k práci expertů.


Celé rozhodnutí včetně protinázorů sedmi soudců naleznete zde:
http://nalus.usoud.cz/Search/ResultDetail.aspx?id=58756&pos=22&cnt=67&typ=result
1246

Komentáře

  • upraveno 13. května 2012
    Taky je třeba připočíst, že církev dříve inkasovala od všech a za vše - křty, svatby a pohřby - neexistovala alternativa, tak inkasovali od všech, i od těch, co o takové nevyžádané služby neměli zájem, jen neměli na výběr....
    Taky to tak vidím. Pokud si vytvořím organizaci, která má monopol na kontrolu lidského života prakticky od početí po smrt, je oprávněnost takto nahromaděného majeteku přinejmenším...hm...morálně sporná.

    Moje slezská prababička se stala předsedkyní spolku přátel žehu a exkomunikovali ji :-) A to byl její synovec vysoký církevní hodnostář v Příbrami.
  • upraveno 14. května 2012
    Tyno - to samozřejmě chápu a o oprávněnosti použití chemoterapie vůbec nehovořím. Tam ke zneužití nedochází...ani snad dojít nemůže.
    Jen mi vadilo, že zrovna ty jsi mne nařkla z něčeho, co jsem nikdy neřekla a neměla v úmyslu říct a o kousek níže jsem to navíc vysvětlila a upřesnila. Myslím, že už jsme si vysvětlily, že stojíme na stejné straně barikády :-)

    Jen jsi mi nahodila takovou drobnost - ty uměle vyšroubované náklady, které vůbec neodpovídají skutečnosti jsou taky vtipné, co....
  • upraveno 14. května 2012
    Prave idem z nemocnice. Nase uzasne zdravotnictvo je sice bezplatne, ale s rocnym dietatom som cakala vyse hodiny na vysetrenie, hoci sme boli predom objednani. Po prijati ziadne vysvetlenie, ospravedlnenie. Dieta mi medzitym revalo uz polhodinu v cakarni ako tur, lebo sme obednajsi spanok davno presvihli, ukludnit prsom sa nedalo, bo potom by nemohli zobrat krv. Nervy mam nadranc. Pre toto si platim sukromne zdravotne centrum. Celu rodinu nas to rocne vyjde 398 eur, mam tam vsetkych lekarov, specialistov, vzdy na objednavky, nikdy sa ku mne nespravaju ako k handre, lebo JA ich platim. Deti maju v cakarni kopec hraciek, mozu pozerat rozpravky (teda ak vobec maju cas, lebo vzdy sme cakali max 10 minut). Jediny problem je v tom, ze vysoko specializovane vysetrenia ako robi napr detska hematologicka ambulancia, v ktorej sme dnes boli, tam nerobia. Uz pri porode som uvazovala, ze radsej idem rodit do Rakuska, alebo na sukromnu kliniku, tych 1500 eur ma nezabije, ale vyhnem sa riadnej poporodnej depke. Nanestastie som sa dala presvedcit, ze ved to u nas s porodnicami nie je take zle. Doteraz mam z toho traumu, moje dieta ma nedokaze objat a stale z toho vinim nase zdravotnictvo. Doteraz mi je do placu, ked si pomyslim, ako ma prepustali. Priepustku som mala o tretej, o druhej som este kojila, prisla na izbu sanitarka a vynadala mi, ze ako to, ze si tam este dovolujem sediet a kojit, ona uz potrebuje vymenit plachty a odist domov! Radsej si zaplatim za vsetko, len nech sa ku mne nespravaju ako k dobytku, co ku mne, kaslat na mna, ale teraz ide aj o moje dieta!
  • upraveno 14. května 2012
    Hildegardo - jo jsou to nervy, ale já už se s tím vyrovnávám systémem "každému, co jeho jest" - kdo se mnou jedná slušně - s tím já slušně, kdo se mi snaží vajít vstříc a je ochotný a s úsměvem - pro toho mám totéž - kdo mne nasere - ten sklidí, co zasil a takové obstrukční peklo na kolečkách běsnícího vlkodlaka si pro příště s chutí odpustí. Pro lidi, kteří si svou práci nedělají pořádně nemám nejmenší toleranci.
  • upraveno 14. května 2012
    V tonto ta obdivujem, ja nie som ten typ. Bohuzial, na vine je vychova. Rodicia-nekomunisti so za totaca zvykli drzat hubu, lebo vzdy sa vsetko obratilo proti nim. Takze tomu pekne krasne holduju aj dnes a tomu naucili aj svoje deturence. U nas v rodine je nepredstavitelne, aby si sa ozvala, ked ti casnik prinesie pripalene jedlo, ked sef na tebe sedi, alebo ked sa ti nepaci plat. Ked si na teba niekto dovoluje, treba ho ignorovat. Este doteraz si pamatam mamine: " ked je na teba niekto zly, tvar sa, a ze su to kapustne hlavy". Moju sestru uspesne nainfikovali, takze ked je je v praci chladno kvoli klime, radsej cusi a mrzne, ako by sa musela niekomu postavit. Inde, ako v statnej sprave je nepouzitelna, asertivita rovna nule. Mna manzel nastastie prevychoval, ale 5 rokov neprebije tych zvysnych 24 tak lahko. Teraz sa vzdy ozvem, ale potom mam z toho triasku este pol dna a dnes by som to fakt nezvladla.
  • upraveno 14. května 2012
    Hildegardo - je to dvoušečné, co je lepší...naše rodina za komančů taky hubu nedržela a skončilo to Jáchymovem :-) Ale jestli si myslíš, že to donutilo rodinné příslušníky držet hubu zavřenou....
    Nebožtík strýc Palo měl taky takové úlety...například jednou v hospodě vymýšleli "proč dneska pijou" když někdo přišel s geniální myšlenkou, že má zrovna narozeniny Hitler a zítra Bětka Anglická - tak pili na ty dva :-) Co bylo ideologicky horší nevím, každopádně měl záznam a nedostal vizum do Jugo :-) A co pak já, když jsem v páté třídě do slohovky o naší armádě citovala píseň tuším Pepy Nosa (z jedné z těch kazet, co se tajně kopírovaly za totáče)
    Vojáci jdou vojáci, jdou,
    bože jaké je to hnusné,
    vojáci jdou vojáci, jdou,
    jak kreténi za sebou
    To byla teprve psina :-D

    Takže ano, umím si vyřvat svoje, ale zase mne lidi nemají rádi či spíše bojí se mne :-))
  • upraveno 14. května 2012
    Moji rodiče byli v SS a výchova mne nepoznamenala, volím piráty :D

    Ale pravdou je, že občas musím mírnit temperament když se vyskytne střetová situace (což je vtipné, že třeba proti přepážkovým pracovníkům jsem vždy naprosto asertivní, ale jejich nadřízení už to schytají)
  • upraveno 14. května 2012
    Arianus napsal(a):

    Moji rodiče byli v SS a výchova mne nepoznamenala, volím piráty :D

    Ale pravdou je, že občas musím mírnit temperament když se vyskytne střetová situace (což je vtipné, že třeba proti přepážkovým pracovníkům jsem vždy naprosto asertivní, ale jejich nadřízení už to schytají)

    Vychova podla mna poznamena kazdeho. Ci si to uz clovek uvedomuje, alebo nie. Bud sa nasere a zacne sa spravat uplne opacne, ako sa od neho caka, alebo plava po prude. V oboch pripadoch za to mozu blizki pribuzni. Vychova a geny - imho tak 75 na 25. Z vlastnej skusenosti, kedze mam dvojca.
  • upraveno 14. května 2012
    Jarla napsal(a):


    Takže ano, umím si vyřvat svoje, ale zase mne lidi nemají rádi či spíše bojí se mne :-))

    ale vztahy mas potom pekne diferencovane, vies, kto ta ma skutocne rad a kto ta nemusi ani citit, co je podla mna velke plus. Nehovoriac o tom, ze ty sa asi tak lahko zneuzit nedas. Nechces segre urobit kurz? Platim v tvrdej mene :)
  • upraveno 14. května 2012
    No, geny mne táhli do války, i když výchova rodičů se snažila o 100% opačnou věc. Divnost nad divnost...

    Jo teď jsem koukal na ten svůj minulý příspěvěk a SS nejsou německé SS, ale Socialistické Srbsko.
  • upraveno 14. května 2012
    Hildegarda napsal(a):

    Jarla napsal(a):

    Platim v tvrdej mene :)

    Euro je aktuálně dost měkká měna :D Něco jako předtargaryenský vysokozahradní zlaťák :D
  • upraveno 14. května 2012
    Arianus napsal(a):

    No, geny mne táhli do války, i když výchova rodičů se snažila o 100% opačnou věc. Divnost nad divnost...

    Jo teď jsem koukal na ten svůj minulý příspěvěk a SS nejsou německé SS, ale Socialistické Srbsko.


    Fuuuuu, to bol vydych :)))
  • upraveno 14. května 2012
    Arianus napsal(a):

    Hildegarda napsal(a):

    Jarla napsal(a):

    Platim v tvrdej mene :)

    Euro je aktuálně dost měkká měna :D Něco jako předtargaryenský vysokozahradní zlaťák :D
    To hej, ale manzela mi platia v usd :)
  • upraveno 14. května 2012
    Hildegarda napsal(a):

    To hej, ale manzela mi platia v usd :)

    Nuen by nebyl?? :D
  • upraveno 14. května 2012
    Moju sestru uspesne nainfikovali, takze ked je je v praci chladno kvoli klime, radsej cusi a mrzne, ako by sa musela niekomu postavit.
    U nás se ohledně klimy vedou slušné války a vyhrát neumí ani ti, co se umí ozvat. Jedni mrznou a druhým je vedro, protože jedna klima na celý openoffice je blbost. Openspace musel vymyslet někdo, kdo měl pocit, že úředníci si žijí jak prasata v žitě, zatímco dělníci se musí potit v montážní hale.

    Jinak obdivuji ty, co se umí prosadit, ale nepřehánějí to. Jednou v letadle jedná ženská dělala kravál, protože jsme jim obsadili jejich místa. Naše místa neexistovala (číslování z jiného letadla) a letuška řekla, ať se tam posadíme. Oni přišli později a místo aby to pochopili a sedli si každý zvlášť, tak se ženská dožadovala svých práv nebo co. Samozřejmě letuška nebyla k nalezení, když jsme to chtěli vyřešit "úředně". Takové altruisty zabít.
  • upraveno 14. května 2012
    Geny a memy - obojí nás poznamenává - co taky jiného :-))

    Hildegardo - jo nemám problém poznat, kdo jsou mí přátelé - to že dobré přátelé mám mne uklidňuje, v opačném případě by to bylo zlé :-D
    A jestli mne chceš vyplácet, tak nikdy v penězích :-)) Na ty mne neužije, ale sklenka marmelády z vlastní zahrádky...to je příklad tvrdé měny :-D

    Ben Nevis - v takovém případě bych se do té ženské obula, ať si stěžuje tam, kde to vzniklo - toť snadné...takové příklady mají mít modelově vyřešené, protože určitě nejste první, komu se to stalo - mají mít naprosto jasně dané, co dělat v případě letenek s různým číslováním - na to jsou ty letenky drahé dost. Viník je zjevný a ten má dostat kapky a to takové a tak často až to vyřeší...jak jinak je k tomu dokopak, že...když to budou všichni stoicky přijímat, tak se nápravy nedočká ani příští generace :(
  • upraveno 14. května 2012
    Jarla - hlavně o nic nešlo, jednalo se o dvouhodinový let v nízkorozpočtovce. Stát nikdo nemusel a každý normální člověk by to vyřešil bez zásahu personálu. Jenom někteří se musí hádat až do Pyrrhova vítězství.
    Nakonec jim uvolnil místo druhý pár, kterého se to taky týkalo, a jak si ta ženská sedla, tak ji mladík začal prudit (schválně), že sedí na jeho místě. :-)
    Komedie jak z Homolky.
  • upraveno 14. května 2012
    Tak v takovém případě to byla hádka o skurku z guvna :-)) Spíš mi to připomnělo Sheldona - You're in my spot. :-D
  • upraveno 14. května 2012
    Jedni mrznou a druhým je vedro, protože jedna klima na celý openoffice je blbost
    Ámen!!!!
    ty uměle vyšroubované náklady, které vůbec neodpovídají skutečnosti jsou taky vtipné, co....

    No, je to vidět třeba na zákrocíchtypu odstraňování pih - když si je platí pacient sám, stojí výrazně míň, než to, co jinak zdravotnické zařízení naúčtuje pojišťovně.
    Vychova podla mna poznamena kazdeho. Ci si to uz clovek uvedomuje, alebo nie. Bud sa nasere a zacne sa spravat uplne opacne, ako sa od neho caka, alebo plava po prude.
    Hej. Zrovna v pátek jsem měla incident před místním Penny, kde vystartoval nějaký úlisný prodejce polských smradů s výrobní hodnotou osm korun na moje rodiče. Oba moji rodiče jsou nesmírně slušní lidé, kteří nedokážou být na nikoho nepříjemní. Proto mě vytáčí, když toho někdo zneužívá. Tolikrát jsem četla otěch podvodnících na netu, viděla repky v televizi, že jsem prostě vyletěla: "přestańte obtěžovat moje rodiče" a když něco blekotal, řekla jsem mu, že se s ním nikdo nebaví ať táhne. Chudáci naši tam stáli a vypadali, že se mu snad omluví. Pak z nich vylezlo, že vědí, že jde o podvod, ale prostě ho nechtěli odmítnout...
    Celu rodinu nas to rocne vyjde 398 eur, mam tam vsetkych lekarov, specialistov, vzdy na objednavky, nikdy sa ku mne nespravaju ako k handre, lebo JA ich platim.
    Jo, porodnictví je kapitola sama pro sebe. I když já musím říct, že jsem měla na personál celkem štěstí. Určitě je řešení běžné věci si platit (odstrańování pih, hemeroidů, zubař a já nevím co ještě), taky to dělám, nikdo si nechce připadat jako hadr, ale když přijde ten průser s velkým P, tak věz, že tam ti pomůže JEN solidární systém, to si nikdy nezaplatíš, ani se proti tomu zcela nepojistíš (budeš papírově pojištěna, ale ve chvíli, kdy komerční začnou pojišťovně chodit účty, vymyslí způsob, jak se drahého pacoše zbavit...
  • upraveno 14. května 2012
    Jarla napsal(a):


    A jestli mne chceš vyplácet, tak nikdy v penězích :-)) Na ty mne neužije, ale sklenka marmelády z vlastní zahrádky...to je příklad tvrdé měny :-D

    mnoo, mam domaci sipkovy lekvar, beries? :)
  • upraveno 14. května 2012
    Tyna napsal(a):


    Určitě je řešení běžné věci si platit (odstrańování pih, hemeroidů, zubař a já nevím co ještě), taky to dělám, nikdo si nechce připadat jako hadr, ale když přijde ten průser s velkým P, tak věz, že tam ti pomůže JEN solidární systém, to si nikdy nezaplatíš, ani se proti tomu zcela nepojistíš (budeš papírově pojištěna, ale ve chvíli, kdy komerční začnou pojišťovně chodit účty, vymyslí způsob, jak se drahého pacoše zbavit...

    hej, mas pravdu, proti bypasu nie je argument, to si nezaplatis, ale co sa tyka poistovne, zalezi ktoru poistovnu myslis. Kedze som od fachu, tak viem, ze niektore poistovne sa handrkovat nebudu, kym ine nechcu nic pustit. Zaoberala som sa pripadom cloveka, ktoreho zastrelili a tesne pred tym uzavrel poistenie vo vyske 30 melonov vo viacerych poistovniach s mesacnou splatkou cca 25000 korun. Samozrejme, ze bol nezamestnany. Odbachli ho o mesiac na to. Upozornovala som na mozny podvod. Zacali sa sudy, vysetrovanie. Este pred tym, ako sa cela masineria spustila, jedna nemenovana poistovna v pohode vyplatila jeho kamaratovi milion korun :)
  • upraveno 14. května 2012
    Hildegarda: To nedokážu posoudit. já jen vím, že v mém okolí měli lidé VŽDYCKY problém domoci se plnění. Praticky vždycky se pojišťovna vymlouvala, že nejde o pojistnou dálost. Manželovi tvrdili, že v době pojištění musel o své chorobě vědět, mámě zase, že účast na lukostřeleckých ukázkách v Egyptě je "nestadartní chování" (šlo o součástanimátorského programu v hotelu). Zrovna nedávno byl v televizi případ, kdy Generali nechtěla zaplatit náklady záchranářům, kteří se v Tatrách¨spouštěli pro turistu, jehož smetla lavina (hráli to na to, že zázrakem nebyl zraněn, takže to mohou definovat jako že se jen "ztratil".) Když se o případ začala zajímat televize, náklady z ničeho nic uhradili. Kamarádka doktrka mi povídala, jak se čaruje třeba s plotýnkama. když je klient pojištěn proti úrazu, jsou plotýnky "nemoc". Když proti nemoci, jde o "úraz"...
  • KrisaKrisa Co může zmoknout, může zmoknout.
    upraveno 15. května 2012
    Jo, to znám. Taky jsem se dozvěděla, že prasklý vazy v koleni po pádu není úraz :) (šlo o pár stovek za úrazové pojištění, nic velkého).
    Na druhou stranu, s úrazem (vykloubený loket a prasklý vaz) a trvalými následky (omezená hybnost ruky) nebyl u úrazového problém - což se bohužel nedá říci u zdravotní pojišťovny, kdy mi bylo sděleno, že mi další RHB už pojišťovna nezaplatí (a to je jen "blbá ruka", kdyby tohle řekli někomu opravdu nemocnému...).
  • upraveno 15. května 2012
    Co bychom v tomto státě i těch vedlejších chtěli. Kamarádšafty a korupci podporuje sám prezident (špatné jsou odposlechy, nemá smysl řešit, co se odposlechlo). Pro kamarády jde všechno, běžný člověk má utrum.
    Lidi se prostě nezmění, ve středověku si to brali násilím, dneska podvůdky.
  • upraveno 15. května 2012
    http://www.lidovky.cz/policiste-ratha-a-spol-odposlouchavali-d9s-/ln_domov.asp?c=A120515_095255_ln_domov_sm Tak dneska nám zatkli jednoho experta přes zdravotnictví :-)

    Třeba přece jenom se něco změní k lepšímu...
  • upraveno 15. května 2012
    Jo o Drátovi jsme si přečetla hezounkou větičku ve Scoradle - Málokdo by chtěl mít D.ráta za nepřítele! Ale dočista nikdo za přítele :-D
  • upraveno 15. května 2012
    Já jsem zvědavej co s toho vyleze... Jestli to bylo se samotné iniciativy policie tak jsem tomu rád... Jen si říkám, aby nezačal nějaký boj, kde všichni na sebe hážou špínu..
  • upraveno 15. května 2012
    Amaroune - obávám se, že B je správně, protože jinak si jakoukoliv aktivitu policie neumím vysvětlit :-)
  • upraveno 15. května 2012
    Ani nevím, o to tam jde, ale mám v tom jasno. :-)
    Rath se začal povyšovat na nějakého kmotra, ten mu dal varování v podobě zatykače. Za chvíli kauza vyšumí, Rath bude hodný a vše se vrátí do normálů.
Abys mohl komentovat, musíš se přihlásit nebo zaregistrovat.