Který bůh je ten pravý?
Asi nejsem sám kdo se zamýšlí nad tím, který bůh v Západozemí a širém okolí přináší svým vyznavačům největší užitek. Jsou to staří bohové Severu s jejich zelenověštci a čarostromy? Sedm s jejich propracovanou církevní hierarchií a zázemím podepřeným světskou mocí Železného trůnu? R´hlor a jeho kněží a kněžky, kteří kromě pouťových triků, jež ohromují davy vládnou i skutečnou nadpřirozenou mocí nad zdravím a dokonce i životem a smrtí svých vyznavačů? Potopený bůh Železných ostrovů, jenž zasahuje do životů smrtelníků prostřednictvím utopených mužů? Mnohotvářný bůh Braavosu a jeho černobíle odění služebníci, nebeský hřebec Dothraků nebo snad krutá ghiskarská harpyje? Já svého favorita mám - podělíte se i vy o svůj názor na tohle téma?
Abys mohl komentovat, musíš se přihlásit nebo zaregistrovat.
Komentáře
@Mikjan Nenarážal som na Sedem, tak sa mi to delenie páči. Narážal som, že ak aj existuje jeden z tých bohov globálne, tak zrejme nie všetci. Príde mi napríklad divné, aby existovala naraz Harpyja aj Sedem aj Starí aj Utopenec. Iba žeby samotní bohovia hrali Hru o veriacich a mali rozdelené privil=igia. Preto som povedal, že ak už nejaký ten boh, tak skôr len jedna z tých možností, nie všetky naraz, že by niektorý raz mal moc a inokedy nie.
@LadyTroll No práve na to som narážal. Že ten človek nezomrie pretože by nebol hoden, proste sa nepodarí ho oživiť - medicínsky.
V opačném gardu už to není tak snadné - z popisu Jonova boje s "Chřestivou košilí" je krásně cítit, že něco není v pořádku, protože v přímém kontaktu (a obzvlášť souboji!) je mnohem těžší někoho oklamat. Už si nepamatuju, zda Jon s některým z těch dvou pravidelně cvičil za svého pobytu s Divokými. Možná, že tady už si Melisandra musela něčím pomoct.
S tím oživováním už to bez té magie nejspíš fakt nepůjde :-k
Všetky náboženstvá sú reálne, objekty viery byť reálne nemusia. Mohli by sme sa na to dívať ako na jedného boha, ktorého určité prejavy si tu vykladajú tak (Harpúna) a tam onak (Potápač), alebo by sme mohli hovoriť o viacerých oblastných bytostiach, ktoré sú viac magické než božské a ktoré ich uctievači nazývajú bohmi, no s bohmi majú spoločnú len neľudskosť.
Tak by boli dané objekty viery reálne, len by, podľa prvej možnosti, boli len skreslene interpretovanou časťou boha, alebo, podľa druhej možnosti, boli skoro božskými bytosťami ktoré majú určitú magickú moc vo svojom teritóriu a bohmi nie sú.
Faktom ostáva, že kde sa deje niečo nadprirodzené, tam niečo magické/božské musí byť. Veštby Dosh kaleenu, Pyat Pree a Dom neumierajúcich, mnohotvarosť asasínov mnohotvarého, Mellisandrine a Moqorove a Thorosove fígle s oživovaním a plameňmi, čarostromy cez ktoré sa dá pozerať a vydržia asi všetko, Iní na prechádzke (mne sa nezdá, že by patrili k Starým bohom - čarostromom, ale uvidíme)...
Jediní ktorí sa nijak nadprirodzene neprejavili sú Sedem, Harpya a Potopený boh (ale uňho obozretne, pretože obrie kosti sa určite nikomu neprisnili, motto znie podozrivo a možno sa ešte nejaký zázrak ukáže).
Keď je niekto mŕtvy tri dni a hlava mu na krku skoro nedrží, ťažko sa dá niečo zmeniť medicínsky.
Vezměme si příklad u nás na planetě, máme tady údajně Ježíše Krista, ale kolem něj je asi 5 velkých náboženství, které se liší v nějakém detailu. Takže já si myslím, že třeba nějaká skupina lidi musela pro toho boha/y něco udělat, aby on jim poskytl nějakou svojí dovednost. Myslím si, že by to dávalo větší smysl než to, že staří bohové jen tak odešli? Mají menší sílu? Na základě čeho se jim zmenšuje síla? Nechali si to jen tak líbit?
Potom je důležité odlišit magii a božské dovednosti a skutky a nebo je to to samé?. Toto je prostě potřeba nějak klasifikovat. Pokud bychom to dokázali, tak bychom taky mohli zjistit, že někoho považujeme za boha jenom kvůli tomu, že lidi ho vyznávající si osvojili nějakou magickou dovednost, ale s bohem to nemělo co společného.
Další věc, nerozebíral bych bohy podle lidí, kteří je nějak pojmenovali, ale spíš podle dovedností, které údajně mají praktikovat. Na základě tohoto bychom mohli zjistit, že těch "zázraků" zase tolik není a právě to můžeme rozdělit na magii a nebo božský skutek a nebo dokonce zjistíme, že tam jsou nějaké společné rysy a to povede k tomu, že nakonec z těch X-bohů zjistím, že jsou nakonec jenom dva.
Napokon ešte zistíme, že pravdu mal Saladhor Saan.