OTAZKA: KNIHA VS SERIAL
Vraciam sa po rokoch, (dlhá zima hadr) na tieto stránky pre radu/názor. Pripravujem si prednášku na festival, kde budem porovnávať knihy ASOIF a seriál AGOT. Napadlo mi opýtať sa tu tých, čo ságu čítali aj videli veľakrát na vaše postrehy.
V čom sa podľa vás najviac líši kniha a seriál? Nemyslím iba konkrétnosti (kto žije v knihe a v seriáli už nie), ale pokojne aj štýl, smerovanie, etické/dejové rozdiely, čokoľvek....
Dík za váš čas.
V čom sa podľa vás najviac líši kniha a seriál? Nemyslím iba konkrétnosti (kto žije v knihe a v seriáli už nie), ale pokojne aj štýl, smerovanie, etické/dejové rozdiely, čokoľvek....
Dík za váš čas.
Abys mohl komentovat, musíš se přihlásit nebo zaregistrovat.
Komentáře
Knihy mají narozdíl od seriálu smysl, logiku, postavy se chovají v rámci svého charakteru "normálně".
ďakujem za znovu privítanie. a ahoj flanker. vidím, že vzťah k seriálu sa nezmenil :)
iste je to nadlho, už teraz mám viac slajdov ako zmestím do prednášky, len by ma zaujímal názor tejto komunity. a ani nie tak celkovo hodnotiaci (tam nie je veľmi o čom), ako skôr dielčie veci. súhlas so seriálovym formátom (aj keď to je vis major) ale aj s potrebou šokovť vizuálne, možno aj nad mieru, v mene skratky. priklad za všetky - svadobná noc Dany a Khala.
jinak séroš nemá rozpočet na to být tak velkolepý a výpravný jako kniha. Navíc tak velké množství postav nemá divák šanci vstřebat ani na rozloze deseti hodin na jednu sérii.
Ale tak k tématu...
Je samozřejmě pravda, že tvůrci jsou omezení formátem seriálu, ale i s tím si mohli poradit líp, kdyby dokázali promýšlet děj aspoň na sérii dopředu. Příkladů toho je dost, ale asi nejhorší je rychle splácané seriálové Dorne. Údajně se do Dorne D a D pustili jenom proto, že si oblíbili představitelku Ellarie. Vzhledem k tomu, že seriálová Ellarie je (stejně jako její dcery) po smrti Oberyna nesympatická tak, že většina diváků se nad tím torture pornem, kde jsme ji viděli naposledy, asi královsky bavila, jí teda moc velkou poctu neprokázali. Jediný důležitý element v Dorne nakonec byla smrt Myrcelly.
Za mě teda největší rozdíl mezi seriálem a předlohou je v tom, že zatímco Martin každou chvíli subvertuje fantasy klišé a hraje si s nimi, D a D ta sama klišé hrají naprosto vážně.
Druhý velký rozdíl je, že D a D na rozdíl od Martina neřeší důležité věci a zkrátka očekávají, že divák přijme, že to tak prostě - legitimita Cercei nebo celý idiotský plán, jak jí parta hrdinů musí dokazovat, že hrozba nemrtvých je skutečná, ačkoliv Cercei nepotřebují.
Zkrátka D a D vyprávějí daleko blbější přímočařejší příběh a ačkoliv jejich potřebu co nejvíc se přízpůsobit masovému vkusu chápu, aplaudovat tomu v žádném případě nemůžu. Na začátku slibovali seriál, který bude zkrát jiný než všechno ostatní, seriál, který bude mít smysl a emocionální dopad - a jejich produkt je už hodně dlouho něco úplně jiného.
vidím, že to mám dost podobně, tak přidám něco do mlýna...
Já jsem seriál opouštěl taky někdy v průběhu třetí nebo čtvrté série, protože jsem měl chaos a bojoval jsem s těmi rozdíly. Nakonec jsem se k němu vrátil, hlavně z důvodu nedostatku materiálu od GRRM a přeskočené série jsem nějak dohltal především ze sestřihů.
Za mě ten zásadní rozdíl je dávání na okázalost šokující věci v seriálu, které v knize pouze dokreslují charakter postav, ale zároveň netvoří hlavní charakterovou vlastnost. Z příkladů uvedu - Renly a Princ Květinka - v seriálu z nich "láska" čiší, v knize je to zmíněno okrajově - tam je vykreslen Loras jako rytíř, který je schopen respekt vydobýt si na kolbišti, ale zároveň nebýt k**ot v jistém slova smyslu. V seriálu je vykreslen mnohem trošku jinak. Z hlavních postav je tohle taky u Tyriona, Joffreyho a dalších. V tomhle seriál nikdy neobstojí, není prostor k vybudování tolika věcí ve vykreslení postav a událostí. Zároveň mi tu chybí postava vypravěče/vševědoucího, který by děj doplnil o nutné info. Nicméně v tomto případě by seriál ztratil poněkud na tahu/akčnosti.
Zároveň i ty dějové rozdíly narušují seriál - ať už výše zmíněné Dorna, tak i Iron Islands, kde se to taky mele s knihami. Nicméně pokud stále není dopsána další kniha, tak je tohle vše vyloženě "fan fiction", podobně možná budeme nadávat, až bude děj odtajněn a nebude dle všeobecných představ...
Ještě se podělím o odkaz na video - jde o to, že ošklivé a chybující postavy z knih bývají ve filmových/seriálových adaptacích "vylepšeny", tj. hrají je hezcí lidé a hrdinům jsou odmazávány chyby. Většina videa je o Hermioně z Harryho Pottera, ale v závěru (po 14. minutě) je jako další příklad uveden Tyrion - nejen že Peter Dinklage není zdaleka ošklivý, jako jeho knižní předloha, i jeho zločiny jsou buď zcela zamlčeny, nebo podány tak, aby byly pro diváka omluvitelné.
A plané kecy, typu jestli umře ten a ten, tak se přestanu dívat jsou jenom nesplnitelný výhružky v tomhle bodě se na to jentak dívat nikdo nepřestane, to ostatně vidíme u nás fóru, kdy se na to spousta lidí pořád dívá, ačkoliv se jim to pranic nelíbí. Pro mne právě kvůli tomuhle skončil sérial, protože scénaristi všem postavám navýšili dějovou zbroj na opravdu nesnesitelnou mez a navíc i kdyby v tomhle bodě někdo bačkory natáhl, tak mi je to úplně jedno, vzhledem k tomu, že spousta z nich už ani nejsou ti samí lidi. To je další věc, kterou mne seriál dost zklamal, že černobílé charaktery začal dělit na hodné a zlé, jak v nějáké Disneyovce. Typicky Cersei není kdovijáký lidumil i v knihách, ale láska k jejím dětem a třeba ten detail, kdy Jaimemu vynadala, za to že shodil Brana byli detaily, které ji dělaly skutečnou
V poslední sérii z ní udělaly pomalu zlejší než Babu Jagu. A není bohužel jediná, kdo to takhle odskákala. Přitom v tv sériích jako Breaking Bad nebo The Shield nemůžete říct, kdo je hodný a kdo ne, jsou to prostě lidi. Souhlasím, že vizualizace je odlišná od knih a seriálu a osobně bych na Dinklagea bez nosu se asi dívat nevydržel, tady to dokážu pochopit.
P.S.: Co se týče plánování na série dopředu, tady je imho otázka, kdy jim Georgík prozradil tu krásnou zprávu, že další kniha nebude a museli začít vymýšlet z fleku. Faktem je, že kdyby stále byla předloha, tak by seriál spoustu problémů neměl a proto je nutné podstatnou část popela sypat na hlavu GRRM.
Dále pak v knize jsou většinou postavy mnohem odpudivější svým vzezřením...bez zubů, s černými zuby, bez ucha, bez nosu, všelijak znetvořené, se zubní protézou vyřezanou z dubu atd. Nekoupou se, takže mají vředy, mastné vlasy a smrdí na lígy daleko.
Ale přesto se mi seriál líbil do cca poloviny páté série, kde to mělo Martinův rukopis. Jakmile začali scénáristi vařit z vody, tak to šlo postupně do kytek. Hlavně se divím, kolik postav ještě žije. A hlavně proč?
Jinak uznávám, že v případě Hry o trůny to přeci jen nebude tak markantní jako u sitcomů, kde se díl napíše a natočí pár dní před premiérou. Přeci jen už kvůli výpravě tady musí mít scénář hotový dostatečně dopředu před první klapkou, aby byly připraveny kostýmy, lokace, rekvizity a další.
Nevím co bychom tam sledovali za muka.
Mimochodem já se Martina rád nezastávám. Hamty hamty hamty a podle toho to vypadá. Kdyby nezachraňoval vlky tak mohl mít dopsáno. Samozřejmě to jsou jenom moje spekulace, ale podle mě sám nevěděl co s tolika postavama. Proto furt píše a přepisuje. Tento komfort scénáristi nemají.
Skoro jako kdybych koukal na jinou show :-(
I kdyby zrychlili tempo dejme tomu v 8. sérii tak spoustu věcí by mělo už úplně jiný dopad konkrétně konce takových postavv jako Barsitan Selmy, Roose, Stannis, Tyrellové, Jacquen atd. A spousta věcí si myslím by dávala větší smysl.
Co se sledování muk týče, mě by zajímalo, co za p*čoviny chtějí vymýšlet se seriálem o dlouhé noci. Kdyby raději udělali Robertovu Rebélii :roll: To je nepochybné, zrovna jsme tu nedávno řešili, jak moc nedopsání Vichrů ovlivnil to, že Martin zrušil svůj původní plán udělat tříletou pauzu mezi Bouří a Hostinou pro vrány