Různé filmy

upraveno 6. listopadu 2010 v Film a televize

Včera jsem shlédl Zlatý kompas a musím povedať, že sa mi to páčilo.

Dobrá kvalita obrazu.

Zajímaví herci (Eva Green! s dětským hlasem) a jejich výrazné výkony.

Efektní vizuální podívaná.

Četl jsem i knihu (jen první díl) a s filmovou adaptací jsem velmi spokojen.

Kdybyste žili v tom světě, jakého byste asi měli daemona? :wink:

1386387389391392394

Komentáře

  • AvivAviv
    upraveno 18. února 2022
    Dačo sa u vás chystá, susedia.

  • upraveno 25. února 2022
    Jenom tak dávám avízo na česko-slovenský film, který byl natočený v roce 2020, ale kvůli covidu měl premiéru až v srpnu 2021 na Slovensku a konečně v Česku bude mít premiéru teď v březnu:

    https://www.csfd.cz/film/898465-znami-neznami/prehled/

    Jedná se o jeden z mnoha remaků italských Naprostých cizinců:
    https://www.csfd.cz/film/425502-naprosti-cizinci/prehled/

    Pokud znáte italský originál, je vám jasné, že půjde o konverzačku, která je hodně lidská a diváka občas dokáže emočně docela rozhodit. Jenom doufám, že ta komediální stránka nepřeváží tu dramatickou, poselství filmu si nějaké pitvoření a komediální shazování postav nezaslouží.
  • Môžem doporučiť The Green Knight (2021).
    Trošku artové pozvoľna plynúce prerozprávanie artušovskej legendy o Gawainovi s atmosférou hustou ako anglická hmla nad močariskami, sureálne putovanie za dospelosťou a cťou a odvahou, o tom zodpovednosti za dôsledky, o sile času, kde človek stretáva obrov, duchov, banditov a fair folk vlatniaci cameru obscuru. Veľa momentov, kedy miesto slov rozpráva herectvo a náznaky. Bola som v napätí. Za hrsť postrácaných hláv, kontrast vznešených ideálov a istej prízemnosti okolo hlavného hrdinu, ktorý má to hrdinstvo trošku problém uchopiť. V závere ale čosi uchopí a má to svoju silu.
    Sú tam isté odklony od pôvodnej verzie a obsadenie nie tak celkom britónske, ale v tom fantastickom prostredí plnom symbolizmu a s anachronistickým palácom kúzelného páru, ktorý Gawain stretne, ma to nerušilo. Je to iné zviera, než historické filmy. A zároveň sú tam také pekné detaily ako živôtik pošitý dobovými plaketkami z pútnických miest.
  • @Aviv Tak určitě to není film pro každého. Vizuálně je to každopádně nádhera. Co mě opravdu překvapilo, tak to je fakt, že ta fantaskní část opravdu i vizuálně odráží středověké vidění světa. Gawain není žádný svatý a zkrátka osudu neutečeš. Nebo snad ano? ;-) Ten konec mi přišel až takový cynický.

    Abych pravdu řekla, Zeleného rytíře znám hlavně z převyprávění Tolkiena - kdysi jsme jeho povídku o něm měli v čítance - ale to byl jenom příběh o tom, jak musí odolat svádění té urozené paní :D
  • AvivAviv
    upraveno 22. března 2022
    Ten konec je skvělý v tom,
    jak vlastně není jasné, jestli Zelený stíná hlavu jen symbolicky, tím výrokem a pohybem prstu a posílá ho domu, nebo jestli říká, že to teď dokončí do slova a do písmene. Obojí by se dalo vidět jako správné rozuzlení. A ono to vlastně ani není podstatné. Podstatné bylo, aby Gawain našel odvahu doopravdy dodržet slovo a čelit zeleni, která je konečným vítězem všeho (jak nám vysvětlila líbezná, jeho holce Essel tak podobná, dáma v modrém).
    Ale ano, jsou tam takové až černohumorní nebo jinak nejapné momentky rozeseté. Ano, té neúprosnosti jde přiřknout cynismus. O to víc, že tohle ani nebyla tak celkem jeho stezka, spíš byl umluven konvencemi umírající doby, které až do konce ani pořádně nepobíral. Zvolil si nevědomě. Ale zvolil, když mohl pouze škrábnout a on šel pro úder nejtěžší, protože doufá dojít uznání.
  • @Aviv
    Mě to ani nenapadlo, že by to setnutí bylo jenom symbolické. Ale ono by to opravdu víc odpovídalo legendám (a pohádkám), že se během příběhu hlavní hrdina něco naučí.
  • svoa00 napsal(a):

    @Aviv

    Mě to ani nenapadlo, že by to setnutí bylo jenom symbolické. Ale ono by to opravdu víc odpovídalo legendám (a pohádkám), že se během příběhu hlavní hrdina něco naučí.
    A pohádkovosti jsou zde tuny, ale spolu s ní i drsnější prozaickosti a nebylo by to ani poprvé,
    co pohádka končí ošklivě, takže jeden si fakt nemuže být jist.
  • AvivAviv
    upraveno 27. dubna 2022
    The Northman (2022)

    U všech aesiru, vaniru, jotunu, temních a světlých elfu, u devíti světu a tří norn, jednoho Surtura a jednoho Ymira... To byla nádilka vikingství!
    Na paškál si bere předlohu Shakespearova Hamleta, ale s pár zajímavými zvraty, které z toho dělají krásně nečernobílou podívanou. Odstínky šedé, nepřikrášlování, zatraceně poctivá snaha o historickou věrnost rekvizit, zvyklostí a smýšlení (dojde i na nenápadné odkazy na reálné historické osobnosti - Harald Krasnovlasý, Olga Kyjevská), tuna mytologie vetknuta do života na dvoru, u nájezdnické kompánie a v islandském venkovském otroctví, kde není nouze o brutální řež, obrazovou pusobivost, hudební opojení, zimomření, chuť zařvát si s válečníky i chuť zakroutit hlavou nad čirou destruktivností a marností. Moc pěkný foreshadowing v dynamice mezi postavami, sem tam nějaká zajímavá paralela, motivace zapadají do nešťastné skládačky. Nepřetržitý záběr při útoku na slovanskou vesnici je něco.
    Tož když se mi líbila VVitch i Seveřan to abych se podívala i na Eggersonuv Maják někdy v blízké době.
  • Pro mě je film zvláštní a rozporuplný. Rozhodně to není historický velkofilm. Je to spíše pohanská temná fantasy a mě film nepřišel moc výpravný. Trailer určitě klame tělem.
    Bitva spíše přepadení vesnice malého města tam je jedna. . Když se děj přesune na Island, tak se to celý odehrává v jedný osadě. Tam mě docela vadilo, jak hlavní hrdina otrok se tam v pohodě poflakuje nikdo ho nehlídá a má kolísavou sílu a schopnosti. Je otázka jestli tohle řešit ve filmu, kde jsou fantasy prvky. Prostředí vikingů je úkazaný správně drsně a špinavě a asi zbraně a oblečení a zbroj dost sedí. Ale zase někdo koho to zajímá může obdivovat dobové připevnění Saxu na opasku ale je to příběh kde je kouzený meč který nejde tasit ve dne. Chování Amletha i jiných postav chvílemi podivné bylo. Amleth než ho zajali, tam zneškodní asi čtveřici strážných, ale protože mnejde vytasit meč z pochvy ( ať je kouzelný či ne), tak ho zajmou. Člověk by od Berserka a bijce ( co chytá oštěpy za letu) čekal, že si vezme jejich zbraň třeba sekeru se kterou na něj šli. Tím například myslím tu rozdílou sílu hlavního hrdiny během filmu. Tu možnost vzít si jejich zbraně, jsem podle scény vnímal, že má. Pak tam je stráž která, mu nechá meč ve stodole, asi protože nejde vytasit. To byl strážný padlý na hlavu. Ono v dobách vikingů byl meč i velká vzácnost takže by si ho určitě vzal. Z důvodu bezpečnosti i toho, že tam nenechá ležet vzácnost. I když špatně fungující. Nechat mu tam meč je úplně mimo. A pak dále, tam není žádná stráž před stodolou. Sice vědí že zajatec je nebezpečný, ( už zabil syna náčelníka) , ale nikdo ho asi nehlídá. To nedává smysl. A nevím, tam jsem asi nepozorný byl ani v podstatě nevím, jak se z toho dostal. Asi bych si domyslel, že mu pomohla Olga, a ta mu mohla pomoci jen tak, že ho nikdo nehlídal. Asi nemám brát, že mu pomohli havrani.
    Takže kdo má rád historický velkofilmy a dejme tomu televizní Vikingy a Poslední království, tak vlastně nevím jestli mu film doporučit. Jinak řečeno, že by byl film tak přístupný pro běžného diváka, když ho natočil artový režisér jak se někde tvrdí to si teda nemyslím.
  • AvivAviv
    upraveno 27. dubna 2022
    Ok, to s tím, že si mohl vzít zbraň od některého z těch, co porazil, to je dobrá připomínka. Taky zanechání meča ve stodole.
    Olga je vědma, ta už si nějak poradila i s případnými strážemi.
    Uznávám, trochu berlička. Ne jediná, když na to přijde. Například objednávka z Kyjevské Rusi přímo na Island je opravdu málo pravděpodobná náhoda. Několik lidí se vyjádřilo, že všechna ta mluva o osudu chvílemi lacině zastírá, že co se děje, se děje, protože scénář to chce, místo aby to vyplývalo ze situace. Na druhou stranu má jít o vyprávěnína zpusob ság.
    Co se ti nezdálo na chování Amletha a spol?

    Jinak ano, není to velkofilm ve smyslu velkolepých bitev a událostí, byž se tam ta historie píše v pár náznacích. Takový osobní quest, rodinná záležitost, pohybujeme se po pár usedlostech.
  • Spíše mi přišlo, že Amleth byl ta silný, že kdyby v noci postupně pozabíjel stráže po tom co získal "kouzelný" meč a třeba osvobodil nějaké jiné otroky a ozbrojil je, tak pobije všechny. Ale to spíše podle toho útoku na opevněnou slovanskou vesnici. Tam byl hrozný bijec. Chytal oštěp v letu, srážel jezdce. Třeba to chytnutí oštěpu v letu jsem nezaznamenal snad v žádném neasijském historickém filmu, to nezvádl ani Achilles v Troje. Tak mě přišla trochu zváštní scéna zabití krále. Byla taková obřadní a chyběla mě tam králova osobní družina. Král Vikingů by měl mít určitě osobní družinu a tam vypadala hrozná přesila co proti němu šla. Kdyby při tom zabili i jeho menší osobní gardu která by ho chránila - přišlo by mě to uvěřitelnější. Že by byli úplně všichni proti němu, tak nedává moc smysl, když vrchní král seveřanů Harald královraha pak zbavil koruny a vykázal na Island. Takže většina bojovníků musela minimálně tušit, že vražda krále je špatně. Na druhou stranu bylo to dobře špinavý a severské zvyky, rituály do detailu neznám - hodně lidí chválí, že jsou dobře zobrazený. Jen jsem třeba myslel, že severské peklo je mrazivý a nevypadá jak Hora Osudu z Pana Prstenů.
  • On je tam Grendelem, on dělá psychologickou válku tím, jak je likviduje postupně. Když mu matka odhalila pravdu, uměle se to natáhlo. Místo dokončení musel přehodnotit věci. Ovšem zkratové zabití prvorozeného zatluklo poslední hřebík do rakve. Otázka kolísání schopnosti, nu, na tom něco je.

    Myslím, že právě proto k vraždě došlo po iniciační noci. Jestli byla zatraceně dlouhá chvíle, počas které chtěl mít král soukromí, tak těžko hledat lepšího kandidáta. Jinak z té historky o ovládnutí norským králem a z toho, jak Gudrun o svíém choti později mluvila, jsem nabyla dojmu, že "disgraced Ravenking" si o to koledoval a že jeho brácha schytal to, co se na ně už stejně valilo. Norský král nenapadl jejich teritirium jako trest za vraždu. Norský král tam moc neměl koho mstít a na co dohližet. Norský král si to tam zabral, protože mohl a chtěl, protože tak tam konsolidace poměru probíhala. Vytlačením a ponížením konkurenčních náčelníku/vladařu. Ale mužu se mýlit.

    Severský svět v podobě stromu se nachází mezi říši plamene Muspelheimem pod vládou Surtra s planoucím mečem a říší ledu Niflheimem, odkud trocha prudí jotuni - ledoví obři. Od Sturlussona známe i Hel jakožto podsvětí pod třetím z Ygdrassilových kořenu (první dva led a oheň). Je pro mrtvé, kteŘí nezahynuli v boji. Není to upe to samý co peklo. Zároveň se najdou díla mluvící o finální destinaci zlých lidi někde tam dolu a oproti Valhalle je to taková druhá/třetí třída kvality. Osobně se mi k Hel hodí podzemní a hnijící močálová estetika. Sopka by se více hodila k Muspelheimu, ale je to přeci jen slušné smrtící místo jako brána k říši smrti, hraniční prostředí, plus řeka/jezero a oheň zní jak paradox a tady se snoubí v tekoucí lávě.
    Myslím, že tím mohli meta referencovat i Ragnarok, kdy svět má shořet. Jejich svět shořel. Konec souboje opravdu připomínal Ragnarok - zabití navzájem, dvě smrtící rány dopadající naráz a s tím jak Amleth mluvil u ukončení cyklu, dojem je posílen. Něco končí. A něco nové, výhonek v troskách starého světa, začíná - tenhle rod pokračuje skrz stromovou děvu Olgu.
  • Mě jen přišlo, že se za krále nikdo z válečníků nepostavil. Gudrun jsem bral, že jí manžel vadil od počátku, jako bývalé otrokyni kterou zajal. Je možné, že jsem věchno nezachytil. Bral jsem, že jedna varianta byla, že krále považovali za slabého kvůli zranění a proto ho chtěli svrhnout, ale zase se to snažil skrývat. On film byl docela dlouhý. A některé rituály, proroctví na mě toho bylo asi moc.
    Brána k řiši smrti peklu, jak jsem psal nejsem odborník na severskou mytologii. Hlavní problém mám, že jsem čekal jiný film. Zase beru, že byl originální a zajímavý. Pro mě v určitých ohledech zajímavý i na úkor příběhu. V poslední době jsem byl na Posledním souboji a Duně. A byl jsem spokojený více. A speciálně u Duny, ten svět neznám a úplně nechápu dost věci ( třeba štíty jsem moc z filmu nepochopil, jak přesně fungují a že kvůli nim se nepoužívají střelné zbraně), ale jako příběh to pro mě fungovalo lépe než Seveřan. Jinak byl jsem s bratrem máme docela podobný vkus a nadšený jsme nebyli ani jeden. V kině asi 20 lidí. Tipoval bych to tak 10/10 fanoušci Vikingů a severské mytologie / režiséra. Na Moviezone je většina lidí nadšených. Pár tam psalo, že z jejich projekce odešli diváci z kina - a že to už dlouho nezažili. U nás teda nikdo neodešel. To je takový hlavní dilema diváka jestli zkoušet něco nového, zajímavějšího co může být i divnější. Třeba v trailerech byl Doctor Strange a Top Gun 2. To jsou zrovna filmy kde divák předpokládám dostane přesně to co čeká.
  • Štíty v Duně zastaví rýchlý pohyb. Ale pomaly veden pohyb skrz ně napokon pronikne.
    Chápu, nebylo to to jídlo, co sis objednal.
  • Někteří z nás jsme se k Duně dostali až teď ;-) Obsazení a herecké výkony jsou fajn a těch šest technických Oskarů je plně zasloužených. Jenže ve chvíli, kdy film nevidíte v kině, je půlka dojmu pryč a nezbývá, než se soustředit na děj. A tady už je to slabší. Příběh je vyprávěný hodně rozvláčně a pro člověka, co nezná předlohu, bez detailů, které by ho líp dostaly do obrazu. Navíc se končí v půlce první knížky, kdy se všechno teprve začíná rozjíždět... Pro toho, kdo má trpělivost a neví oč, jde, je asi lepší počkat si na pokračování a dát si oba (nebo všechny tři) díly najednou https://www.kinobox.cz/clanek/21117-duna-pokracovani.
  • NevadaNevada Co všechno neudělám pro lásku...
    upraveno 5. května 2022
    Vidím velký špatný... Tohle bude tak blbé, že se tomu nebude dát ani vysmívat.

  • @Nevada
    že tomu nebude dát ani vysmívat
    Já myslim, že to půjde :D
    Resp. až se objeví lidi, co začnou kritizovat historické nepřesnosti. :D
  • Taky Petr Čornej největší český znalec Žižky i celkově husitství se odmítl na filmu podílet jako poradce. A on není vždy proti něčemu nezvyklému. Docela chválil třeba husitskou trilogii Sapkowského. Ten trailer mě nepřesvědčil. Žižka asi jako lapka /žoldák dost nalehko. Téměř bez zbroje přilbu samozřejmě nemá. V jedný scéně lučištníci ( u nás se v té době moc nepužívali, tak možná ještě jízdní kumáni ) vypadají jak Normani co si odskočili z Robina Hooda. Žižka tam tasí dýku která se jmenuje lamač kordů, takže "lehce" nedobová. Nějaký expert na husitskou dobu by toho našel asi více. Moc nechápu, proč nezkusí natočit něco originálního nemusí to být velkofilm, co působí dobově. Něco ve stylu dejme tomu Černé smrti.
  • upraveno 6. května 2022
    Přesně tohle jsem myslel :-D

    Fakt jste čekali, cokoliv jinýho než nějakou přihlouplost ve stylu Van Helsinga? Jsem spíš překvapen že tam nejsou monstra
  • KrisaKrisa Co může zmoknout, může zmoknout.
    Už mi tam chybělo jen "a deset deka salámu, bylo něco salámu".

    Vůbec nevím, co od toho čekat, ale dost mě překvapuje, že to snad opravdu dodělaj.
  • @Krisa Sic film dostal několik desítek milionů jako pobídku od SFK, ale na soud už to nevypadá jako u jiného českého velkofilmotunelu :D
  • KrisaKrisa Co může zmoknout, může zmoknout.
    @sfik Myslím, že velkofilmotunelu konkuruje ještě tohle :P
  • MonteKarstarkMonteKarstark The Sun of Winter
    Tyjo, to už jsem úplně zapomněl že existuje. Děkuju.
    image
  • Děkuju.
    Já neděkuju. :onfire:
  • KrisaKrisa Co může zmoknout, může zmoknout.
    :twisted:
  • upraveno 20. května 2022
    The Northman asi nejelpší film za poslední roky co pamatuji. Jestli má někdo zájem se o tom trochu dozvědět tak doporučuji tohle video/kanál. Ten člověk je neskutečná kapacita.

    Pohámal také scénaristům u hry Assassins Creed Valhalla.
  • AvivAviv
    upraveno 22. května 2022
    Ohledně Beowulfa...
    No to je tak, že on tam Amleth přišel říkaje, že jeho jméno je Beorwulf, což je blízko Beowulfa, ale pomimo túto dennú rolu, ktorú hrá, v noci je Grendelom. Vraždí domácnosť pána domu a mají ho za démonické stvoření.

    Dále o čistotě krve si moc nevybavuji, pouze o věrnosti pokrevní příbuznosti. Pak je tam dělení na svobodného a otroka. Jako příklad klasického rasizmu možno brát to, jak Fyolnyr v jedné chvíli říká, jak ho udivuje vidět světlé vlasy valkýry u "slovanskej suky".
    Zajímavé vedle toho, jak se od bráchu lišil tím, že Gudrun projevoval náklonnost a respekt a na její přaní udĚlal převrat i přes její otrocký status.

    Každopádně dík za to info o míčové hře a rozdiele datovania výslovnosti a písma meča.
    Taky oceňuji tu vlažnější perspektivu ohledně filmového zážitku.
    To o oddělení se od dvacátehoprvního století mi hodně připomenulo Pterryho subplot se psi toužícími přiblížit se vlkum v jednom dílu Zeměcplochy. Myslím, že to bylo Muži ve zbrani. Trochu tam ty vlky-vlkolaky-psi řešil i v Pátém elefantovi, ale tohle vyslověně bylo se smečkou pouličních psu.
  • @derfel Na téma oštěpu se vyjádřil Metatron v 14:30. Není to náhodná věc, se to v jakés ságe vyskytlo.
    A navíc se v první polovině (po obligátní reklamní pasáži) pustil do "ohnivých bran Helu" a etymologie anglického hell vedle romano-jazykového inferna. V podstate mu tiež vadí, že tam kecajú o ohnivých bránach, ktoré znejú ako klasické peklo, keď vikinkgské podsvetie proste iba má vysoké brány.

  • @Aviv Je docela zajímavý, že ten oštěp ( i když to je v podstatě nemožný pokud to vrhá někdo kdo to umí) mu nevadí protože, to uvádí Sága a film mixuje realitu a fantasy (fikcí). Držení krátkého meče ( tuším že u nože se tomu u nás říká reverzní) mu hrozně vadí. Ono se to teda používá hodně a s dlouhým mečem to občas divně vypadá třeba v Zaklínači v Blavikenu nebo v souboji u Věže Radosti ve Hře. Metatron by mohl udělat rozbor traileru na Jana Žižku. To by se určitě vyřádil.
Abys mohl komentovat, musíš se přihlásit nebo zaregistrovat.