Různé filmy
Včera jsem shlédl Zlatý kompas a musím povedať, že sa mi to páčilo.
Dobrá kvalita obrazu.
Zajímaví herci (Eva Green! s dětským hlasem) a jejich výrazné výkony.
Efektní vizuální podívaná.
Četl jsem i knihu (jen první díl) a s filmovou adaptací jsem velmi spokojen.
Kdybyste žili v tom světě, jakého byste asi měli daemona? :wink:
Abys mohl komentovat, musíš se přihlásit nebo zaregistrovat.
Komentáře
https://www.csfd.cz/film/898465-znami-neznami/prehled/
Jedná se o jeden z mnoha remaků italských Naprostých cizinců:
https://www.csfd.cz/film/425502-naprosti-cizinci/prehled/
Pokud znáte italský originál, je vám jasné, že půjde o konverzačku, která je hodně lidská a diváka občas dokáže emočně docela rozhodit. Jenom doufám, že ta komediální stránka nepřeváží tu dramatickou, poselství filmu si nějaké pitvoření a komediální shazování postav nezaslouží.
Trošku artové pozvoľna plynúce prerozprávanie artušovskej legendy o Gawainovi s atmosférou hustou ako anglická hmla nad močariskami, sureálne putovanie za dospelosťou a cťou a odvahou, o tom zodpovednosti za dôsledky, o sile času, kde človek stretáva obrov, duchov, banditov a fair folk vlatniaci cameru obscuru. Veľa momentov, kedy miesto slov rozpráva herectvo a náznaky. Bola som v napätí. Za hrsť postrácaných hláv, kontrast vznešených ideálov a istej prízemnosti okolo hlavného hrdinu, ktorý má to hrdinstvo trošku problém uchopiť. V závere ale čosi uchopí a má to svoju silu.
Sú tam isté odklony od pôvodnej verzie a obsadenie nie tak celkom britónske, ale v tom fantastickom prostredí plnom symbolizmu a s anachronistickým palácom kúzelného páru, ktorý Gawain stretne, ma to nerušilo. Je to iné zviera, než historické filmy. A zároveň sú tam také pekné detaily ako živôtik pošitý dobovými plaketkami z pútnických miest.
Abych pravdu řekla, Zeleného rytíře znám hlavně z převyprávění Tolkiena - kdysi jsme jeho povídku o něm měli v čítance - ale to byl jenom příběh o tom, jak musí odolat svádění té urozené paní :D
Ale ano, jsou tam takové až černohumorní nebo jinak nejapné momentky rozeseté. Ano, té neúprosnosti jde přiřknout cynismus. O to víc, že tohle ani nebyla tak celkem jeho stezka, spíš byl umluven konvencemi umírající doby, které až do konce ani pořádně nepobíral. Zvolil si nevědomě. Ale zvolil, když mohl pouze škrábnout a on šel pro úder nejtěžší, protože doufá dojít uznání.
U všech aesiru, vaniru, jotunu, temních a světlých elfu, u devíti světu a tří norn, jednoho Surtura a jednoho Ymira... To byla nádilka vikingství!
Na paškál si bere předlohu Shakespearova Hamleta, ale s pár zajímavými zvraty, které z toho dělají krásně nečernobílou podívanou. Odstínky šedé, nepřikrášlování, zatraceně poctivá snaha o historickou věrnost rekvizit, zvyklostí a smýšlení (dojde i na nenápadné odkazy na reálné historické osobnosti - Harald Krasnovlasý, Olga Kyjevská), tuna mytologie vetknuta do života na dvoru, u nájezdnické kompánie a v islandském venkovském otroctví, kde není nouze o brutální řež, obrazovou pusobivost, hudební opojení, zimomření, chuť zařvát si s válečníky i chuť zakroutit hlavou nad čirou destruktivností a marností. Moc pěkný foreshadowing v dynamice mezi postavami, sem tam nějaká zajímavá paralela, motivace zapadají do nešťastné skládačky. Nepřetržitý záběr při útoku na slovanskou vesnici je něco.
Tož když se mi líbila VVitch i Seveřan to abych se podívala i na Eggersonuv Maják někdy v blízké době.
Olga je vědma, ta už si nějak poradila i s případnými strážemi.
Jinak ano, není to velkofilm ve smyslu velkolepých bitev a událostí, byž se tam ta historie píše v pár náznacích. Takový osobní quest, rodinná záležitost, pohybujeme se po pár usedlostech.
Severský svět v podobě stromu se nachází mezi říši plamene Muspelheimem pod vládou Surtra s planoucím mečem a říší ledu Niflheimem, odkud trocha prudí jotuni - ledoví obři. Od Sturlussona známe i Hel jakožto podsvětí pod třetím z Ygdrassilových kořenu (první dva led a oheň). Je pro mrtvé, kteŘí nezahynuli v boji. Není to upe to samý co peklo. Zároveň se najdou díla mluvící o finální destinaci zlých lidi někde tam dolu a oproti Valhalle je to taková druhá/třetí třída kvality. Osobně se mi k Hel hodí podzemní a hnijící močálová estetika. Sopka by se více hodila k Muspelheimu, ale je to přeci jen slušné smrtící místo jako brána k říši smrti, hraniční prostředí, plus řeka/jezero a oheň zní jak paradox a tady se snoubí v tekoucí lávě.
Chápu, nebylo to to jídlo, co sis objednal.
Resp. až se objeví lidi, co začnou kritizovat historické nepřesnosti. :D
Fakt jste čekali, cokoliv jinýho než nějakou přihlouplost ve stylu Van Helsinga? Jsem spíš překvapen že tam nejsou monstra
Vůbec nevím, co od toho čekat, ale dost mě překvapuje, že to snad opravdu dodělaj.
Pohámal také scénaristům u hry Assassins Creed Valhalla.
Dále o čistotě krve si moc nevybavuji, pouze o věrnosti pokrevní příbuznosti. Pak je tam dělení na svobodného a otroka. Jako příklad klasického rasizmu možno brát to, jak Fyolnyr v jedné chvíli říká, jak ho udivuje vidět světlé vlasy valkýry u "slovanskej suky".
Každopádně dík za to info o míčové hře a rozdiele datovania výslovnosti a písma meča.
Taky oceňuji tu vlažnější perspektivu ohledně filmového zážitku.
To o oddělení se od dvacátehoprvního století mi hodně připomenulo Pterryho subplot se psi toužícími přiblížit se vlkum v jednom dílu Zeměcplochy. Myslím, že to bylo Muži ve zbrani. Trochu tam ty vlky-vlkolaky-psi řešil i v Pátém elefantovi, ale tohle vyslověně bylo se smečkou pouličních psu.
A navíc se v první polovině (po obligátní reklamní pasáži) pustil do "ohnivých bran Helu" a etymologie anglického hell vedle romano-jazykového inferna. V podstate mu tiež vadí, že tam kecajú o ohnivých bránach, ktoré znejú ako klasické peklo, keď vikinkgské podsvetie proste iba má vysoké brány.