Historie vojenství, od kyje k pušce

upraveno 12. ledna 2011 v Rozličný pokec
Máte oblíbené období co se vojenství týče? Starověký Egypt a válečné vozy převzaté od Hyksósů, řecké a makedonské falangy, římské legie či nahé Kelty, Germány pijící víno z lebek zabitých nepřátel, středověké rytíře, anglické lučištníky, husity s jejich rozvojem palných zbraní, arkebuzy a muškety, španělské tercie třicetileté války, 18. století s vojáky v pestrých uniformách pochodujících proti sobě za dělové palby, nebo moderní armádu s automatickými zbraněmi?
178101213126

Komentáře

  • upraveno 29. listopadu 2010
    Amaroun: severoameričtí indiáni byli schopni nahnat stovku bizonů do propasti, aby pak sežrali pět kusů (víc nešlo, než se to zkazilo). Ta ekologická linka indiánů předtím, než jsme je zkazili je sice pěkná, ale s realitou nemá nic společného.
  • upraveno 29. listopadu 2010
    Píšu že mám pocit že je to přehnaný... Na druhou stranu Autor tu knihu napsal asi jen 70 let po sedmi letý válce... Takže jistá zkušenost s indiány tu ještě mohla být



    Lotrando píše:
    severoameričtí indiáni byli schopni nahnat stovku bizonů do propasti, aby pak sežrali pět kusů
    Tak určtiě byl rozdíl mezi jednotlivými kmeny... Nevim, že by v okolí velkých jezer byli bizoni :-)a tam tu oblast jsem měl n%ejak na mysli...
  • upraveno 29. listopadu 2010
    Idealizuj si to jak chceš :)
  • upraveno 29. listopadu 2010
    V jedné učebnici vojenské historie se dělí národy podle nebezpečnosti na jejich způsoby obživy. Nejvíc rizikové kultury jsou pastevecké - muži zabíjejí denně desítky zvířat, jsou vysoce moblilní a nemají příliš velký vztah k životu. Na druhém místě jsou lovci, kteří zabíjí často, ale mají k lovenému zvířeti vztah - s jeho smrtí se vypořádávají pomocí rituálů. Usedlí farmáři a rolníci jsou veskrze změkčilí, ke zvířeti mají vztah pomalu jako ke členovi rodiny, starají se o něj a když ho musí zabít, je to pro ně těžké.



    Poslední případ je mi blízký - vždycky, když podřezáváme kozlata, tak se mi chce zvracet hnusem...
  • flanker.27flanker.27 Příslušník pražské hospody :)
    upraveno 29. listopadu 2010
    colombo: Já nejsem znalec Starwars, ale chápu to tak, že tam házeli nějaký granáty či to. I to by se dalo házet pomocí nepevnýho materiálu - něco jako středověký ruční praky. Jenže to je trochu jinej mechanismus než u oštěpu, kterej usměrňuješ vlastní rukou a díky řemínku (případně před tím tyčky) mu dodáváš další sílu, i když už ho z ruky vypustíš. S pomocí řemínku je ale ten vektor pořád tečna, zatimco s tyčkou musíš pohyb ruky přizpůsobit tak, abys potom, co oštěp z ruky vypustíš, nezměnil směr letu.



    Jinak. Je pravda, že zmáčknout spouť je obecně snadnější než použít chladnou zbraň, ato i když není útok mířenej na živočicha.
  • upraveno 29. listopadu 2010
    Flanker.27 píše:
    Jinak. Je pravda, že zmáčknout spouť je obecně snadnější než použít chladnou zbraň, ato i když není útok mířenej na živočicha.


    Třeba na rostlinu. :-)
  • flanker.27flanker.27 Příslušník pražské hospody :)
    upraveno 29. listopadu 2010
    Třeba do terče...
  • upraveno 29. listopadu 2010
    noir píše:
    V jedné učebnici vojenské historie se dělí národy podle nebezpečnosti na jejich způsoby obživy.


    To bych si docela přečetl.... Co to je za publikaci ? :-)
  • upraveno 29. listopadu 2010
    Amamroun: Z hlavy ti to neřeknu, ale pokud nezapimenu, do středy ti to zjistím. Je to ale naprostá klasika, jedna z nejznámějších vojensko-teoretických prací. Krásně likviduje třeba slávu starého Clausewitze a ukazuje, jak moc udělaly armády 20. století chybu, když se řídily jeho radami...
  • flanker.27flanker.27 Příslušník pražské hospody :)
    upraveno 29. listopadu 2010
    noir: to by mě zajímalo v čem se podle té knihy Clausewitz mýlil a hlavně jak to dokládá a testuje.
  • upraveno 29. listopadu 2010
    Flanker: WTF? Jaké starwars? On prak funguje na uplně jiném principu než atl-atl.

    Jak říkám, nedokážu si představit, jak by se to dale usměrnit pomocí řemínku. Zkoušel jsem googlit, ale krom pár zmínek o tom jsem nic nevygooglil. Nemáš nějaký obrázek, ukazující jak by to mohlo fungovat?
  • flanker.27flanker.27 Příslušník pražské hospody :)
    upraveno 29. listopadu 2010
    colombo:



    1) Vynech to tvoje věčný WTF, bavíme se na věcný a slušný úrovni či ne? Používáš to jako reakci skoro na cokoli (nebo alespoň napiš hezky česky "jaký to lulák," bude větší legrace). Zmínka o Starwars - to byla jen ironie, možná nevhodná, protože v universu Starwars se to objevuje taky, viz.



    2) Pořádně si přečti to, na co reaguješ. Cituju sám sebe: "něco jako středověký ruční praky. Jenže to je trochu jinej mechanismus než u oštěpu". Byla to jen vsuvka, nic víc.



    3) Ten řemen se jmenuje amentum. A neužívá se kvuli usměrnění, zdá se, že tohle pořád úplně nechápeš. Směr udáváš rukou. Pomůcku, ať už atlatl nebo amentum je tam proto, aby hodu dodal větší švih. Jenže pevná tyčka zároveň působí i v jinejch vektorech, může vychylovat konec oštěpu a tím změnit dráhu letu. Navíc vrhač musí oštěp držet buď u konce nebo musí mít delší tyčku, čímž zase zvýší riziko vychýlení oštěpu z dráhy. Proto se začaly užívat řemínky, který je možno připoutat na oštěp kdekoli.



    Nafoceno to máš tady.



    image
  • upraveno 29. listopadu 2010
    1) WTF - what the fuck, to není lol, možná tady to používám na věci, které vůbec nechápu (kde se vzalo tu se vzalo Starwars?)

    2) Vsuvka, kterou jsem uplně nepochopil (hlavně proč tam je, když je to na uplně jiném principu?)

    3) Jaké usměrnění? Já princip Atl-atl chápu dobře.

    Pevná tyčka působí i v jiných vektorech?

    Spíš mi připadá, že ty tak docela nechápeš princip atl-atl.

    Ono se mi to zdá podobný princip jako Atl-Atl s pár výhodami, stejně jako nevýhodami.

    a) odnímatelné, přindatelné na libovolný oštěp -- v Mesoamerice na to byly spešl krátké oštěpy s drážkou na konci (pro založení do Atl-atl)

    b) kratší vzdálenost, ale přesnější (s tím, že nejpřesněji to mohl člověk použít tak, že odňal řemen) -- zde člověk místo tyčky používá ony dva prsty



    s tím, že jedinný smysl to má pro a), protože pak se ten oštěp dal použít i na něco jiného, kdežto atl-atl (ve své konečné podobě) soupeřil spíš s lukem.
  • upraveno 29. listopadu 2010
    noir píše:
    Jerson: hyperbola


    Co prosím? To byla reakce na co?



    Argonantus píše:
    IMHO je otázka, jak byste vnímali zabití jiného člověka, jen teoretizování; každý má tyhle věci nastavené jinak a pravděpodobně - naštěstí - to nikdo z nás nevyzkouší. V akčních situacích se lidé chovají často dost nečekaně.


    Jak říkám, proto jsem se ptal člověka, který v rámci své práce do lidí střílí. Detaily neznám.



    noir píše:
    Nejvíc rizikové kultury jsou pastevecké - muži zabíjejí denně desítky zvířat, jsou vysoce moblilní a nemají příliš velký vztah k životu.


    Ehm - cože? Desítky zabitých zvířat denně u pastevců?



    noir píše:
    Usedlí farmáři a rolníci jsou veskrze změkčilí, ke zvířeti mají vztah pomalu jako ke členovi rodiny, starají se o něj a když ho musí zabít, je to pro ně těžké.


    A zde bych opět nesouhlasil - jiní usedlí farmáři si klidně dají k večeři maso, které bylo den předtím roztomilým beránkem Kubíkem. Ostatně z tebe bude farmář? :-)
  • flanker.27flanker.27 Příslušník pražské hospody :)
    upraveno 29. listopadu 2010
    colombo: Máš snad pocit, že nechápu rozdíl mezi WTF a lol? Ale nemám ve zvyku užívat v diskusi ostré výrazy.



    Usměrnění - cituju tebe: "Jak říkám, nedokážu si představit, jak by se to dale usměrnit pomocí řemínku". Naopak cituju sebe: "S pomocí řemínku je ale ten vektor pořád tečna, zatimco s tyčkou musíš pohyb ruky přizpůsobit tak, abys potom, co oštěp z ruky vypustíš, nezměnil směr letu." Mluvím o (nechtěném) vychylování ze směru, nikoli o usměrňování.
  • upraveno 29. listopadu 2010
    Noir:

    Nezabil, a vůbec bych se do toho nehrnul. Jen nějaké drobnější savce, ptactvo a rybstvo. Ani to mne netěšilo. Lidi budou zřejmě ještě o dost horší.

    IMHO jsou zemědělci furt ještě dost drsní - největší měkkýši jsme my, lidé z měst, co chovají zvířata maximálně jako domácí mazlíčky.



    Jerson:

    Zřejmě taky dost indviduální záležitost; někdo je v pohodě, a někdo zase ne. A těžko říci dopředu.
  • upraveno 29. listopadu 2010
    Flanker27: nechci tu diskuzi nějak hrotit, tak mě neber moc vážně, ale:

    Píše:
    nebo alespoň napiš hezky česky "jaký to lulák,"


    WTF bych česky nenapsal jako "jaký to lulák" (možná jsme se špatně pochopily a lulákem jsi myslel něco uplně jiného než já? To je ten problém s novotvary:/)



    Píše:
    S pomocí řemínku je ale ten vektor pořád tečna, zatimco s tyčkou musíš pohyb ruky přizpůsobit tak, abys potom, co oštěp z ruky vypustíš, nezměnil směr letu.


    Jaký vektor? Což takhle obrázek, abychom si lépe porozuměli?:) Hlavně, jaký směr letu? Myslíš horizontální? Ten se ti změní tak i tak, řekl bych.

    viz sto let stará kniha, strana 257
  • upraveno 29. listopadu 2010
    Jerson: Jo, a to i dnes. Mám potvrzeno od kamaráda Mongola. Jinak farmáři se neživí primárně masem, naopak, to je jen doplňkem. Naopak, zvíře potřebují k přežití, dává jim dlouhodobě mléko, pomáhá se sklizní apod. Existuje k němu vztah. A když ho musí zabít, bere to jako nutnost. Ale že by se z toho radoval, to ne. Já jsem polofarmář, během týdne v Praze, o víkendu na vesnici s kozami, kukuřicí a slepicemi. A taky v lese na dřevě...



    Byl jsem u hodně zabíjení na vesnici a většinou to probíhá s velkou pokorou. A teď nemluvím o fabrikách na krůty, to je krapet něco jiného.



    Argo: O měšťanech v dnešním pojetí bych se ani nebavil, ti jsou z historického hlediska zajímavou, ale nevýznamnou výjimkou.
  • upraveno 29. listopadu 2010
    Flanker27: našel jsem videa, která nám oboum ukáže, jak to vlastně je.



    U prvního videa si povšimni zejména uvázání provázku kolem oštěpu (které mu pak dodá rotaci)

    první video



    Druhé a třetí video je pak slow-motion ukázaný hod (a důležité říct technika hodu) s oštěpů s amentum a atl-atl (možná ŠPATNĚ překládáno jako vrhač oštěpů, povšimni si, že projektil se ani v angličtině nejmenuje "javelin" ale "dart", tedy jde o naprosto jiný projektil než ten vystřelovaný s amentum)).

    druhé video



    třetí video



    můj závěr: vzhledem k tomu, že se jak projektil, tak technika hodu (zatímco s amentum se vrhá jako s oštěpem, zároveň nějak nevidím v druhém videu využití provázku na dodání síly, tak s atl-atl jde o jiný pohyb) amentu i atl-atl liší, nemůže být amentum vylepšením atl-atlu, ale spíš sesterské zbraně.
  • flanker.27flanker.27 Příslušník pražské hospody :)
    upraveno 29. listopadu 2010
    Tak se to dá samozřejmě brát. Vývoj obou prostředků neznám, tak ani nevylučuju, že se vyvinuly nezávisle na sobě. S atl-atl vlastně vrhač hází vodorovně, jen vyšší silou. To co jsem říkal o vychýlení ze směru, bych demonstroval na tom třetím videu, hod v čase asi 0:22-0:28. V momentě, kdy oštěp (či šipka - což je ovšem v češtině spíš střela do kuše nebo jinýho mechanismu, ale to teď není podstatné) opustí kontakt s atl-atl, podle mě hrozí, že koncem oštěpu smýkne dolu (. Nicméně nikdy jsem s tím neházel, takže si to možná celou dobu představuju blbě.



    Oproti tomu amentum umožňuje člověku bez techniky dohodit mnohem dál (v tý knížce uváděj až čtyřikrát dál). Hází se ale prakticky stejně jako bez něj.
  • upraveno 29. listopadu 2010
    noir píše:
    Jerson: Jo, a to i dnes. Mám potvrzeno od kamaráda Mongola.


    Mě to jen přide jako příliš velký počet, když vím, kolik práce je s jedním zvířetem. To že někdy musí porazit pár desítek kusů za den je něco jiného.



    Ale s válkou to podle mě moc nesouvisí. To by byli Židé nejhorší vojáci - nejsou to ani pastevci, ani lovci.
  • upraveno 29. listopadu 2010
    Taky se mi ta teorie o zabíjení zvířat nějak nezdá...
  • upraveno 29. listopadu 2010
    O zabíjení zvířat nevím, tady se dá dlouze debatovat a nedostat se k žádnému výsledku. Podle mého je hlavní a podstatná věc to, že narozdíl od Farmářů-kytkožroutů jsou kočovnící volní, nejsou připoutáni k žádné půdě (nehledě na to, že bývají skvělí jezdci) a tak se můžou sebrat a jít.



    Co je další důležitá věc, na co se možná zapomíná, ale co je po zamyšlení zjevné, jakákoliv kočovná populace má mnohem větší podíl válečníků, než populace usedlá, zvyklá na farmaření. Nemůže to být taktéž přičinou?
  • upraveno 29. listopadu 2010
    Olorin: Psal jsem to - u kočovných pastevců je víc faktorů, které z nich dělají ideální válečnický národ - ochota zabíjet, schopnost zabíjet (když už šestiletí Mongolové soutěží, jak jednou ranou zabít jehně), schopnost mít sebou na výpravě zásoby (vlastní stáda), odolnost vůči vlivům prostředí, schopnost brát jen to nejdůležitější, mobilita - oni jsou prostě pastevci ideální válečníci. Těch faktorů je moc a všechny vyplývají z kočování, tedy způsobu obživy.
  • upraveno 29. listopadu 2010
    Nicméně v dnešní společnosti nejsou Mongolové považováni za národ bojovníků. Už pár set let. Před půl tisiciletím to možná mohlo platit, dneska těžko. Před sedmdesáti lety byli nejlepší bojovníci Němci, prý farmáři, a pak Japonci, čert ví kam bych měl zařadit je.



    Takže ta teorie mi přijde velku k ničemu.
  • upraveno 30. listopadu 2010
    Jerson: OMG, Jesrone, ty jsi tak krátkozraký :) A především - od doby exploatace ropy (tedy asi 100 let) žádná tradiční pravidla neplatí, to bys měl vědět.
  • upraveno 30. listopadu 2010
    Příjde mě že zminovavonu teorii o zabíjení zvířat někdo postavil, hlavně/ jen na Mongolech. Co třeba Vikingové, před kterými se tak kolem 9.stol. třásla Evropa. To byli hlavně obchodníci a nájezdy třeba na Anglii podnikali, zpočátku za kořistí, ale potom se chtěli usadit na zemědělský půdě, kterou doma neměli. Celkově těch podmínek, určujících bojovnost národa je víc – třeba u těch Vikingů agresivní náboženství
  • upraveno 30. listopadu 2010
    ... a na muslimech, Hunech, Avarech, Maďarech, Kipčácích a dalších národech.
  • flanker.27flanker.27 Příslušník pražské hospody :)
    upraveno 30. listopadu 2010
    Vypadá to příliš ušitý na jeden způsob života, těžko posoudit, kdo je nebezpečnější a též je otázka jak se ta nebezpečnost hodnotí.
  • upraveno 30. listopadu 2010
    noir píše:
    Jerson: OMG, Jesrone, ty jsi tak krátkozraký :) A především - od doby exploatace ropy (tedy asi 100 let) žádná tradiční pravidla neplatí, to bys měl vědět.


    Dobře ty! :-)



    Od existence moderních palných zbraní došlo k velmi významné změně ve válčení: k tomu stát se hrdinou s pořádným bodycountem nemusíte být vůbec dobrý válečník.



    Už cílem vývoje moderních zbraní bylo udělat z hňupů nebezpečné bojovníky, eliminovat nutnost důkladně naučit jedince skutečně bojovat a kvalitně máchat čímkoliv. Není nutné brát pouze jedince s vhodnými fyzickými dispozicemi a určitým talentem.

    Proto je nutné odlišovat historické válečniství a moderní vojenství.





    Flankere, ještě se vrátím k těm řadovým lodím, které si nakousl několik stran zpět, mám toto téma také moc rád. :-)

    Jen takové běžně známe navození situace..

    image

    image
Abys mohl komentovat, musíš se přihlásit nebo zaregistrovat.