Kecáliště
Přenesli jste se v určité diskuzi extrémně daleko od tématu? Nevíte co s tím? Nechce se vám kvůli nějaké malichernosti zakládat nový topic. Sem s tím!!! Multi-tematický topič na cokoliv....
Abys mohl komentovat, musíš se přihlásit nebo zaregistrovat.
Komentáře
Peroutka je mi buřt, komedie o zapomínání, kterou kolem něj důchodce s podržtaškou rozjede je možná k smíchu, když se nebude jednat o prezidenta, ale o cimrmanovce se Švestkou...
K tomu článku - to že řekneš "tento jeho článek" je antisemitský,... na to je pár odpovědí.
1) Může být, ale zjevně nejde o ten článek, který Zeman citoval, a jestli je, tak se zkus přihlásit za Ovčáčkovu náhradu, protože ten jej hledá už asi druhý týden.
2) Ano, ptal jsem se, kde v tom vidíš antisemitismus - ve větě "Lze předpokládat, že roztok židovského elementu v německém životě byl tak silný, že na to německý organismus reagoval jako na otravu"? Jako opravdu? (ani nevíš, jak jsem se těšil že si právě na tomto smlsnu...).
Každý organismus brání se otravě cizí látkou - To je fakt (mimochodem, věta sama o sobě je stejně vtipně postavená jako ta Ovčáčkova).
Německý národ (přirovnán k organismu) reagoval na židy jako na otravu - To se nám sice nelíbí, ale fakt to je taky. Německý národ tak reagoval, pokusil se je zneškodnit, deportovat a později vyvraždit. Kde tam vidíš schvalování? Jestli se tohle antisemitismus nejhrubšího zrna celého článku,... tak potěš koště, kde všude ty musíš vidět kryptofašisty... (V Kyjevě, Topolánek, Kalousek, to už víme, kde dál?)
Druhý citovaný odstavec bych přirovnal k tomu, že třeba já proti "neviditelným" (jako skupině) nic nemám (no ano, v sedmi letech mě dva starší zmlátili, před deseti lety se nám jeden pokusil vybílit dům, ale do dané skupiny patří i lidi, kterých si vážím -třeba Horváth Band- a lidi, které nazývám kamarády), ale pravda je, že žít v Chánově, je dost možné, že bych to viděl jinak...
O čem diskuze měla být?... jednoduše o tom, že češi a němci mají na židovství jiný náhled z toho důvodu, že mají jinou "historickou zkušenost" a žili v jiných historických souvislostech a podmínkách. To jsou prostě FAKTA... a tenhle článek se jich drží a nesnaží se říkat, že něco je špatně (ale taká neříká, že je něco dobře). Proč DISKUZE? Sorry, ale to máš na začátku článku - nejde o diskuzi mezi dvěmi národy, ale mluví o tom, jak slýchá mluvit lidi na ulicích...
Jinak samozřejmě pointa je jinde, než se ji snažíš najít,... ta je v tom, že (viz v článku citovaou báseň) jde i o peníze a o ty jde až v "poslední" řadě...
Ale zjednoduším ti to do kratšího dialogu:
Němec: Židi jsou zlý, bijte je (půlka článku jsou jen důvody, které jej k tomu asi vedou)
Čech: Nic zlého na nich nevidím (druhá půlka je rozbor jestli proto, že neví (asi jako bych se měl vyjádřit k inuitské menšině), nebo nesouhlasí protože je vidí za kulturně rovné... tj. nepovažuje se za nadčlověka a žida za podčlověka... což by myslím bral i ten němec, protože pro něj byli jistě podlidé oba...)
Poznámka (fakt): F. Peroutka byl ČECH.
A VELKÝ POZOR. Já nijak nepopírám, že různé kultury na sebe mohou hledět a hledí s nedůvěrou a že je to v jistém smyslu přirozené. Stejně tak nemusí mít každý rád "všechny lidičky" a být dokonale politicky korektní. ani já nejsem. Ale události v Německu v 30. letech nepovažuji za přirozené ani pochopitelné i s přihlédnutím k předchozí větě, zvláště poté, co byly v Německu vydány Norimberské zákony a proběhla Křišťálová noc (noc z 9. na 10. listopadu 1938). Naprosto nepochybuji, že Peroutka o těchto skutečnostech v době publikování článku v únoru 1939 věděl. Nabízet po těchto událostech němcům dialog o Židech, jehož výsledky se mají zřejmě dotýkat i českých Židů, a mluvit o přirozené reakci Němců na cizí živel, aniž by zároveň jakkoli zmínil byť jen přiměřenost té rakce, to považuji z jeho hlediska za možná ne antisemitské, ale minimálně problematické, ba až zbabělé. Pro to můžu mít i lidské pochopení,a le asi bych pak neměl potřebu obhajovat neposkvrněnost morálního kreditu Ferdinanda Peroutky, což je právě reakce jeho stoupensů.
Pokud jde o: pak jsi to nezjednodušil, ale zamlžil. Onen Čech v tomto případě, s ohledem na chuť vést dialog a naopak nižádné vyslovení se k tomu, kdy jde ještě o přiměřenou reakci a kdy už zvůli, říká: Nevidím nic nepřirozeného na tom, jak němci reagují a nakládají s Židy a "budeme o tom s nimi vést dialog". On fakt neříká "nic zlého na nich (Židech) nevidím, on jen říká, že "do naší kultury Židé nezasáhli, zatímco do německé ano a vyvolali tím pochopitelnou obrannou reakci."
Nicméně, jak už jsem psal, do závěru nelze člověka nutit a přesvědčovat za každou cenu. Což taky vyvolává obrannou reakci... :D
- neříká, že bychom museli reagovat stejně, říká o sobě, že on by v takové situaci možná stjně reagoval (stejně jako já jsem položil na stůl, že žít v Chánově, je dost pravděpodobné, že bych měl na neviditelné jiný názor)
Bože, jaký dialog? Peroutka nebyl Merkelová, aby Putinovi zkoušel podsunout trochu svého náhledu na dění na Ukrajině - Peroutka byl pisálek a glosoval dění a tady to je prostě stav společnosti druhé republiky shrnutý do dikuze dvou lidí...
"Poněvadž se blíží asi chvíle, kdy .... bude zahájen dialog..." - tohle není vyzvání k dialogu, já v tom vidím spíš neodvratný černý výhled do budoucna...
Jinak ano, neodsuzuje zde německý postoj, ale to plany z toho, že se zde opravdu snaží nehodnotit.
- Ostatně, myslím, že tohle není ten článek který Ovčáček čtveráček hledá,... tam bylo to, že "Hitler je gentleman"... Což já znám pouze z onoho dobového českého vtipu:
Hitler je přeci jen gentleman. Přivedl republiku do jiného stavu,... ale pak si ji čestně vzal.
BTW já glosoval nikoli Ovčáčka, ale to, že Peroutkovi stoupenci tohle nevidí za každou cenu.
Autoritou dost možná byl (já jej neznám a nehodlám se do toho zabředávat), možná dokonce byl autoritou srovnatelnou s Čapkem (Válka s Mloky, Bílá nemoc) nebo Chaplinem (Diktátor), ale stejně všichni glosovali dění , přednášeli své obavy, ale fakticky se stavem věci neudělali nic,... měl bych si těch dvou velikánům (jimž dle mého oba dohromady nesaháme po kotníky) vážit o to méně?
2012 bude konec světa byl svého času také výhled do budoucna, byť nenastal.
Prostě věděl, že "o naše Židy" půjde, mýlil se v předpokladu, že se bude někdo ohlížet na názory zdejších "untermenschů" - ale opět, článek jen shrnuje, proč němci mají tak agresivní postoj k Židům a proč to češi vidí jinak... jestli z toho vyčteš jeho antisemitismus (zvláště když na začátku jmenuje dva velikány i mezi němci a tím boří logiku německého pohledu), tak shrnu svůj názor do dvou slov: "jsi divnej".
Mne bude nas Ivan chybat...tolko srandy mate teraz s Milosom, ze vam az zavidim, lebo nastastie nie som ani vegetarian ani abstinent :)
Jinak co se týče ničení památek, protože jsou to modly neodpovídající Aláhovi... jsem jediná, koho na druhou stranu cynicky baví, jak si snad i cílevědomě budují image komiksových zlounů?
Právě tobě už jsem posílal toto foto, to jsem dostal za odměnu v práci :)
Zcela vážně, mně poměrně blbě dělá jen jedna věc, já to potřebuju trochu prostřídávat.
- "Jenže to agresivní (o náplni mlčí) považuje ve svém článku za přirozené..." ...nebo říká, že z pohledu běžného němce to je přirozené?... to je zásadní rozdíl.
- Já opravdu nejsem Peroutkovým obdivovatelem, ale měli-li by se řídit tím "mlčeti zlato" všichni novináři, kteří nyní píší v situacích, kterou za více než čtvrtstoletí může někdo považovat za "na hraně", tak nevycházejí jediné noviny... každopádně tento článek za agresivně antisemitský nepovažuji, obsahuje velmi neotřelá přirovnání a připomenutí a úvahy, ale nakolik byl nebo nebyl v té době článek "společensky" potřeba opravdu posoudit neumím... ale asi budeš větší odborník... pro zajímavost, kolik máš v celostátně vydaném tisku článků?
Myslíš třeba tohohle popravčího?
http://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/362813-kata-islamskeho-statu-musi-chytit-ziveho-preje-si-vdova-po-jedne-jeho-obeti.html
Věštím z křišťálové koule, že se nechá zastřelit v boji a bude se považovat za mučedníka a věřit, že v nebi na něj čeká tucet pannen.
Tohle ztrácení iluzí se mi nelíbí, nechci být rozumná a dospělá... Ať už je duben a začně 5. série poníků!
Ve tvém přirovnání k Chánovu jsi stále pořád mimo, protože Čech sice může pociťovat hněv vůči neviditelným, ale nikdo tu nepíše o přirozeném hněvu za situace skutečně masových útoků a státem schválených zákonů proti skupině obyvatelstva - viz pro změnu již zmíněné norimberské zákony, které Židy zbavily v první řadě občanství ("říšským občanem je jen státní příslušník německé krve nebo krve podobného charakteru"), pak možnosti vykonávat některé právce, uzavírat manželství mimo svou rasu atd. Tohle všechno už v té době trvalo léta, a mimochodem si každý mohl přečíst, co Hitler s "méněcennými" zamýšlí už dávno. jen tomu nějak skoro nikdo nechtěl věřit, navzdory tomu, že každým dalším krokem nacisté naplňovali přesně to, co hlásali.
BTW ta perzekuce části obyvatelstva nepřišla ze dne na den, ani Křišťálová noc nepřišla z čistého nebe, byla zas jen dalším stupněm v procesu započatém prakticky ihned po nástupu nacistů k moci. Pohled běžného Němce není nějaká speciální kategorie, a on onen pohled, onu reakci na jed, která je přirozená (a která tehdy už zahrnovala to uvedené výše), o té píše Peroutka jako o něčem, co by se projevilo se stejnými zkušenostmi zřejmě i u nás.
Jako opravdu :D