Historie vojenství, od kyje k pušce

upraveno 12. ledna 2011 v Rozličný pokec
Máte oblíbené období co se vojenství týče? Starověký Egypt a válečné vozy převzaté od Hyksósů, řecké a makedonské falangy, římské legie či nahé Kelty, Germány pijící víno z lebek zabitých nepřátel, středověké rytíře, anglické lučištníky, husity s jejich rozvojem palných zbraní, arkebuzy a muškety, španělské tercie třicetileté války, 18. století s vojáky v pestrých uniformách pochodujících proti sobě za dělové palby, nebo moderní armádu s automatickými zbraněmi?
12425272930126

Komentáře

  • flanker.27flanker.27 Příslušník pražské hospody :)
    upraveno 27. června 2013
    Tak aby ženy neprotestovaly, že jim znečišťuji jejich posvátný babinec, jdu si s letadýlky hrát sem (omlouvá mne, že nejnižší místo v hierarchii hodnoty člověka si již zabrali ti, co si hrají s vláčky).

    A začnu asi nejpopulárnějším a jistojistě nejhezčím letadlem vůbec, tedy spitfirem. A konkrétné variantou Mk.XIV:

    image

    image

    image

    image
  • flanker.27flanker.27 Příslušník pražské hospody :)
    Hned za něj přidám další verzi, tentokrát starší Mk.IX, se kterou je neodmyslitelně spojván průběh leteckých bojů od poloviny války až do jejího konce.

    image

    Zajímavé je, že verze IX byla původně jen nouzová, pro zachycení momentální tehcnické převahy luftvwaffe po zavedení nových letadel Fw-190 v roce 1941. V té době byla hlavní verzí spitfiru verze Mk.V s motorem merlin 45, která za focke-wulfy zaostávala v rychlosti zejména v nižších výškách. Firma Supermarine již pracovala na nové verzi spita, Mk.VIII, s motory řady merlin 60, ale její vývoj se protáhl. Proto jako dočasné řešení vznikla verze Mk.IX, a to zástavbou výkonnějšího motoru určeného pro spitfire VIII do draku starších Mk.V.

    A protože se verze Mk.IX jednoznačně osvědčila (vyrobeno asi 5900 kusů), nakonec se rozšířila mnohem víc než pokročilejší Mk.VIII (jen něco přes 1000 kusů).

    Protože však začínalo být zřejmé, že motory rolls-Royce merlin pomalu dosahují maxima svých možností dalšího zvyšování výkonu, vyvinula tato firma nový motor griffon (zajímavé, jak byli Angličani vynalézaví při vymýšlení mýtických jmen pro své motory).

    Pro motor Griffon pak byly vyvíjené nové verze spitfirů, ale protože jejich vývoj měl opět nějakou dobu trvat a nových výkonnějších letadel bylo třeba hned, vznikla opět nouzová verze spitfire XIV, a to zástavbou motoru griffon 65 do trupu právě zmíněného spitfiru VIII. Tyto spity XIV pak byly nasazeny v posledním roce války, přičemž se valnou měrou podílely na ochraně Londýna před útoky letounových střel V-1, kterých sestřelily přes 300.

    Spitfire XIV má také ten primát, že jako první sestřelil proudový bombardér arado 234.
  • MonteKarstarkMonteKarstark The Sun of Winter
    To že je to duté, znamená, že v tom nic není. A ženský mozek nechápe slovo nic. Takže tato munice má na 50% populace ničivé účinky.
    Krisa napsal(a):

    @flanker.27 "Nepřemýšlej o tom" je pro Krisu jako červený hadr pro býka...

    Vidíš? Funguje to :-) Určitě už doma tlučeš hlavou o zeď, a snažíš se to pochopit. Ten náboj tě zabije už jen svou existencí.
  • flanker.27flanker.27 Příslušník pražské hospody :)
    upraveno 27. června 2013
    @Montezuma3 Radši je neprovokuj, jsou silnější než se zdají a mají mocné spojence :)
  • flanker.27flanker.27 Příslušník pražské hospody :)
    A tu máme Spitfire Mk.V, dokonce se značením československé 312. stíhací perutě.

    image

    Čechoslováci měli v RAF tři stíhací perutě (plus polovinu 68. noční stíhací):
    310. peruť s označením NN
    312. peruť s označením DU
    313. peruť s označením RY

    Vedle toho vytvořili 311. bombardovací peruť s označením KX.
  • flanker.27flanker.27 Příslušník pražské hospody :)
    Naši piloti však spitfiry okusili vzdor běžným představám až v roce 1941. Bitvu o Británii absolvovali tak jako většina RAF na méně výkonných strojích Hawker Hurricane Mk.I.

    image

    Ve skutečnosti to byl právě Hurricane, který byl hlavním tahounem bitvy o Británii, na jejím konci byl poměr perutí vyzbrojených hurricany a spitfiry 32:19 ve prospěch prvních. Ty však v roce 1941 již jako stíhací na evropském válčišti nedostačovaly a byly přesouvány k bombardovacím a bitevním úkolům. V Africe a na dálném východě sloužily ve stíhací roli déle. Vzhledem k tomu, že hurricane byl narozdíl od spitfira prakticky nemodernizovatelný, i na těchto bojištích byl postupně stažen z čistě stíhací role, protože zvláště na japonské stroje již nedostačoval. Vyráběn však byl až do roku 1944.
  • KrisaKrisa Co může zmoknout, může zmoknout.
    Montezuma3 napsal(a):

    Vidíš? Funguje to :-) Určitě už doma tlučeš hlavou o zeď, a snažíš se to pochopit. Ten náboj tě zabije už jen svou existencí.

    Ne, šla jsem si raději koupit boty :P
  • flanker.27flanker.27 Příslušník pražské hospody :)
    @Krisa Se pochlub.
  • KrisaKrisa Co může zmoknout, může zmoknout.
    @flanker.27 To tady nebudu plevelit off-topicem...páč neplánuji s těma botama někoho ukopat k smrti.
  • @Krisa Tak to hoď do hnízda zmijí ;-)
  • image

    image

    image

    Stejně měli ty stroje nejhezčí :)
  • Everett_YoungEverett_Young Praise the sun
    upraveno 27. června 2013
    @Blackfish Až na to že Ferdinand byl úplně na ho*no. Prostě německý stroje, to byla kvalita ve většině případů úžasná. Tam můžeš posadit sebevětšího vola a ten tank za něj stejně udělá všechnu práci, ale na druhou stranu nevyniknou ty lepší. Pak vezmeš T-34 která je proti třeba KingTigerovi velice slabá, posadíš do ní Alexandera Oskina a ten s ní sundá tři Kingtigery za odpoledne a je vyřízeno :D
  • @Krisa ( .."ona to chce vedet, ozaj cche !".. :twisted: =D )
  • KrisaKrisa Co může zmoknout, může zmoknout.
    @Rolandzee-Zafira-Winterfell Si piš. A dupu u toho rozhořčeně nohou :)

    A abych nebyla zase mimo, tak se mi vždycky líbila tahle lítací věcička
    image
  • Jediná slabina ferdy byla absence čehokoli, čím by se dala likvidovat pěchota, neměl nic pro kontaktní boj. Ale když si vezmeš zářezy, tak nejvíc jich měli němci v jakýchkoli strojích, Knispel likvidoval v Pz.Kpfw. IV rusy v T-34, který je převyšovali jak počtem, tak technikou.
  • Jediná slabina ferdy byla absence čehokoli, čím by se dala likvidovat pěchota
    @Blackfish Jediná, ale naprosto zásadní. PZ IV je celkem dobrý stroj řekl bych že technicky vyspělejší než T-34. Co se počtu Rusů týká, byli to spíše kluci co viděli tank poprvé v životě, takových posádek měli Rusové hodně, zato němci ty to měli všechno perfektně vytrénované.
  • To měli, v pozdější části ty rezervy už ne, ale jinak asi jo. Ale rusové narozdíl od nich měli kde brát. Viz. Stalin: Smrt jednotlivce je tragédie, smrt milionů je statistika.
  • upraveno 27. června 2013
    @Everett_Young Ferdinand nebol až tak úplne na govno, jako anti-panzer kannon bol celkom dobrý, a "najsamlepší" bol,najlepších výsledkov dosahoval skor (zakopaný) v obranních, statickích poziciach, palebné pokrytie jeho anti-tank delom na dlhšie a dlhé vzdialenosti, - ked sa nemusel velmi potýkať a brániť proti pechote..
  • flanker.27flanker.27 Příslušník pražské hospody :)
    Lepší/horší. Záleží jaký kritéria vyberete. Německý stroje byly zpravidla výborně pancéřovaný, ale drahý, těžký (špatný kvuli mostům), podmotorovaný a tím pádem žraly spoustu paliva a opotřebovávaly motory. Krom toho se v polních podmínkách velmi špatně udržovaly. To jsou všechno faktory, který je třeba započítat.

    Zajímavý je, že takovej panther je počítanej mezi střední tanky, přitom vážil přes padesát tun. Jeho prokládaný pojezdový kola se v polních dílnách velmi špatně vyměňovaly a že to bylo často potřeba. Mezi kola se dostával písek, kamení a bahno, který když zamrzlo, tak se musel podvozek rozebrat celej.

    Proti tomu T-34 byl takovej tank, co má všechny parametry vyvážený. Cenu, hmotnost, rychlost, odolnost, palebnou sílu. Je výbornej v průchodu terénem.

    Hnát nevycvičený vojcly v čemkoli do útoku je pitomost, bez ohledu na techniku. Co se týče úrovně výcviku, měli převahu cca do začátku roku 44, pak se to vyrovnalo na cca 1:1.

    Že by byl Pz IV technicky vyspělejší bych si dovolil nesouhlasit. Měl nepochybně vyspělejší některý jednotlivý zařízení, rozhodně radiovybavení, převodovku a podobně. Samotnej design byl ale u T-34 nesmírně pokrokovej, díky zešikmenýmu pancéřování byl stejně odolnej jak tank s pancířem dvonásob tlustým (a tím dvojnásob těžkým). Problém byl, že tanky vyrobený v letech cca 42-43 ve velkým spěchu nekvalifikovanou silou byly většinou velmi špatně

    Často se mluví o převaze německých kanónů v penetračních schopnostech. To je sice částečně pravda, ale platí to jen v určitém rozsahu. Rusové většinu zbraní konstruovali jako univerzální, čili i tankový kanóny byly dělaný tak, aby měly přiměřenej výkon proti pancíři a zároveň proti živý síle, spolejhali na těžký projektily větší ráže. Němci šli cestou velmi rychlejch lehkejch projektilů, který mají výhodu v první části letu, jenže díky lehkosti brzo ztrácejí rychlost a od určitý vzdálenosti jejich výkon začne klesat. Naopak těžkej projektil ztrácí rychlost pomalu a díky vysokýmu průřezovýmu zatížení má při dopadu na pancíř větší účinek. Krom toho je výhodnější při boji s pěchotou.

    Na toto téma doporučuju tenhle článek:
    http://www.militaria.cz/cz/clanky/vojenska-technika/mytus-jmenem-kwk.html
  • upraveno 27. června 2013
    Já souhlasím. Ovšem to nic nemění na tom, že německá monstra lahodí mému oku více než ruské ocelové bestie. Například tady ta ošklivá krabička na pásech:
    image

    A zůstalo to skopčákům doteď, viz. Leopardy 1 a 2.

    Technika je věc druhá. Pz. IV byl při setkání s T-34 mírně zastaralý. Měli je problém všeobecně prostřelit, museli přijíždět na mnohem bližší vzdálenost. Pak přišly Tigry, ty sice neměli problém prostřelovat ale zase měli hodně technických chyb, Panthery byly prý takové první MBT jako je dnes Abrams, T90, Merkava, Leopard 2.

    A když se na bojišti objevilo něco s takovým dělem:
    image

    Dokázalo to ničit explozivními náboji i více Pz. IV vedle sebe.
  • flanker.27flanker.27 Příslušník pražské hospody :)
    Jo, SU/ISU-152, to byl takovej drtič odpadků. Jinak souhlasím, že vizuálně jsou německý stroje hodně zajímavý, ostatně taková hezká šílenost je tohle:

    image

    Z tanků mám ale přecejen nejradši IS-2.

    image

    image
  • A co teprve KV-2 s popelnicometem/trollgunem? :twisted:

    image
  • flanker.27flanker.27 Příslušník pražské hospody :)
    Anebo tahle šílenost.

    image
  • Mno němci měli taky grandiozní plány.

    image
  • @flanker.27 SU-100Y je nedoladěné v tom že nemá otočnou věž a je neuvěřitelně neohrabané.
  • KrisaKrisa Co může zmoknout, může zmoknout.
    Tohle je stejně nejlepší tank na světě =D
  • @Krisa Ano, "tančík" je nejrozkošnější, i když to byl jen obrněný transpontér či jaká sviňucha:-))

    @Blackfish Mazej psát! Ať už tě tu nevidím!
  • @Černá_Alison Nejrozkošnější je československý vynález KH-50

    image

    A nejroztomilejší je tenhle britský kousek

    image
  • @Everett_Young To je jak nepovedená Jawánská přestavba R2D2 :-p
Abys mohl komentovat, musíš se přihlásit nebo zaregistrovat.