Historie vojenství, od kyje k pušce
Máte oblíbené období co se vojenství týče? Starověký Egypt a válečné vozy převzaté od Hyksósů, řecké a makedonské falangy, římské legie či nahé Kelty, Germány pijící víno z lebek zabitých nepřátel, středověké rytíře, anglické lučištníky, husity s jejich rozvojem palných zbraní, arkebuzy a muškety, španělské tercie třicetileté války, 18. století s vojáky v pestrých uniformách pochodujících proti sobě za dělové palby, nebo moderní armádu s automatickými zbraněmi?
Abys mohl komentovat, musíš se přihlásit nebo zaregistrovat.
Komentáře
A začnu asi nejpopulárnějším a jistojistě nejhezčím letadlem vůbec, tedy spitfirem. A konkrétné variantou Mk.XIV:
Zajímavé je, že verze IX byla původně jen nouzová, pro zachycení momentální tehcnické převahy luftvwaffe po zavedení nových letadel Fw-190 v roce 1941. V té době byla hlavní verzí spitfiru verze Mk.V s motorem merlin 45, která za focke-wulfy zaostávala v rychlosti zejména v nižších výškách. Firma Supermarine již pracovala na nové verzi spita, Mk.VIII, s motory řady merlin 60, ale její vývoj se protáhl. Proto jako dočasné řešení vznikla verze Mk.IX, a to zástavbou výkonnějšího motoru určeného pro spitfire VIII do draku starších Mk.V.
A protože se verze Mk.IX jednoznačně osvědčila (vyrobeno asi 5900 kusů), nakonec se rozšířila mnohem víc než pokročilejší Mk.VIII (jen něco přes 1000 kusů).
Protože však začínalo být zřejmé, že motory rolls-Royce merlin pomalu dosahují maxima svých možností dalšího zvyšování výkonu, vyvinula tato firma nový motor griffon (zajímavé, jak byli Angličani vynalézaví při vymýšlení mýtických jmen pro své motory).
Pro motor Griffon pak byly vyvíjené nové verze spitfirů, ale protože jejich vývoj měl opět nějakou dobu trvat a nových výkonnějších letadel bylo třeba hned, vznikla opět nouzová verze spitfire XIV, a to zástavbou motoru griffon 65 do trupu právě zmíněného spitfiru VIII. Tyto spity XIV pak byly nasazeny v posledním roce války, přičemž se valnou měrou podílely na ochraně Londýna před útoky letounových střel V-1, kterých sestřelily přes 300.
Spitfire XIV má také ten primát, že jako první sestřelil proudový bombardér arado 234.
Čechoslováci měli v RAF tři stíhací perutě (plus polovinu 68. noční stíhací):
310. peruť s označením NN
312. peruť s označením DU
313. peruť s označením RY
Vedle toho vytvořili 311. bombardovací peruť s označením KX.
Ve skutečnosti to byl právě Hurricane, který byl hlavním tahounem bitvy o Británii, na jejím konci byl poměr perutí vyzbrojených hurricany a spitfiry 32:19 ve prospěch prvních. Ty však v roce 1941 již jako stíhací na evropském válčišti nedostačovaly a byly přesouvány k bombardovacím a bitevním úkolům. V Africe a na dálném východě sloužily ve stíhací roli déle. Vzhledem k tomu, že hurricane byl narozdíl od spitfira prakticky nemodernizovatelný, i na těchto bojištích byl postupně stažen z čistě stíhací role, protože zvláště na japonské stroje již nedostačoval. Vyráběn však byl až do roku 1944.
Stejně měli ty stroje nejhezčí :)
A abych nebyla zase mimo, tak se mi vždycky líbila tahle lítací věcička
Zajímavý je, že takovej panther je počítanej mezi střední tanky, přitom vážil přes padesát tun. Jeho prokládaný pojezdový kola se v polních dílnách velmi špatně vyměňovaly a že to bylo často potřeba. Mezi kola se dostával písek, kamení a bahno, který když zamrzlo, tak se musel podvozek rozebrat celej.
Proti tomu T-34 byl takovej tank, co má všechny parametry vyvážený. Cenu, hmotnost, rychlost, odolnost, palebnou sílu. Je výbornej v průchodu terénem.
Hnát nevycvičený vojcly v čemkoli do útoku je pitomost, bez ohledu na techniku. Co se týče úrovně výcviku, měli převahu cca do začátku roku 44, pak se to vyrovnalo na cca 1:1.
Že by byl Pz IV technicky vyspělejší bych si dovolil nesouhlasit. Měl nepochybně vyspělejší některý jednotlivý zařízení, rozhodně radiovybavení, převodovku a podobně. Samotnej design byl ale u T-34 nesmírně pokrokovej, díky zešikmenýmu pancéřování byl stejně odolnej jak tank s pancířem dvonásob tlustým (a tím dvojnásob těžkým). Problém byl, že tanky vyrobený v letech cca 42-43 ve velkým spěchu nekvalifikovanou silou byly většinou velmi špatně
Často se mluví o převaze německých kanónů v penetračních schopnostech. To je sice částečně pravda, ale platí to jen v určitém rozsahu. Rusové většinu zbraní konstruovali jako univerzální, čili i tankový kanóny byly dělaný tak, aby měly přiměřenej výkon proti pancíři a zároveň proti živý síle, spolejhali na těžký projektily větší ráže. Němci šli cestou velmi rychlejch lehkejch projektilů, který mají výhodu v první části letu, jenže díky lehkosti brzo ztrácejí rychlost a od určitý vzdálenosti jejich výkon začne klesat. Naopak těžkej projektil ztrácí rychlost pomalu a díky vysokýmu průřezovýmu zatížení má při dopadu na pancíř větší účinek. Krom toho je výhodnější při boji s pěchotou.
Na toto téma doporučuju tenhle článek:
http://www.militaria.cz/cz/clanky/vojenska-technika/mytus-jmenem-kwk.html
A zůstalo to skopčákům doteď, viz. Leopardy 1 a 2.
Technika je věc druhá. Pz. IV byl při setkání s T-34 mírně zastaralý. Měli je problém všeobecně prostřelit, museli přijíždět na mnohem bližší vzdálenost. Pak přišly Tigry, ty sice neměli problém prostřelovat ale zase měli hodně technických chyb, Panthery byly prý takové první MBT jako je dnes Abrams, T90, Merkava, Leopard 2.
A když se na bojišti objevilo něco s takovým dělem:
Dokázalo to ničit explozivními náboji i více Pz. IV vedle sebe.
Z tanků mám ale přecejen nejradši IS-2.
@Blackfish Mazej psát! Ať už tě tu nevidím!
A nejroztomilejší je tenhle britský kousek