Kecáliště

upraveno 29. června 2011 v Rozličný pokec
Přenesli jste se v určité diskuzi extrémně daleko od tématu? Nevíte co s tím? Nechce se vám kvůli nějaké malichernosti zakládat nový topic. Sem s tím!!! Multi-tematický topič na cokoliv....
1255256258260261581

Komentáře

  • Oko za oko, zub za zub, zdá se mi nejlepším trestem. Samozřejmě krapet upravené vzhledem k dnešní době. Za zabití tolika lidí bych nevystřílel redakci Al-Džazíry, ale kulku mezi oči útočníkům považuji jako jasnej adekvátní trest. Bez keců, bez emocí, prostě popravit. Kdyby se tresty řešili podobně, hned by kriminalita klesla.... zní to možná radikálně, ale rozhodně by to fungovalo lépe, než dát masovému vrahu přístup k netu a ještě se kousat do nehtů, jestli náhodou nemá omezenou svobodu. Nebo ty směšné tresty u nás... pak to dopadá tak, že nikdo nemá úctu k zákonu, ani k druhým lidem...

  • Everett_YoungEverett_Young Praise the sun
    @Mellien No ano, my jsme opravdu unikát. Neznám moc jiných (civilizovaných) zemí ve kterých by vražda byla promlčitelným trestným činem :wall:
  • flanker.27flanker.27 Příslušník pražské hospody :)
    @Chmur Nejsem povýšený, pouze ti podloženě argumenty vysvětluji, že v tomto tvrzení se mýlíš. Na tom, že Kristus zcela jednoznačně říká, že Zákon (tedy starý, protože tehdy nový ještě neexistoval) platí do posledního písmenka jaksi není co vykládat. ani ty ses s tím nijak nevypořádal, jen jsi provedl cimrmanovský krok stranou. Poukaz na možnost odpuštění hříchu je sice hezký, ale nezastírá to, že křesťanství činí hříšným docela široký sortiment chování, pocitů a tak dále a snaží se v člověku vyvolat pocit viny a sebeodsouzení, kombinované s "milosrdným odpouštěním", pochopitelně pokud svých hříchů budeš litovat a obrátíš se ke Kristově pravdě. Návrat marnotratného syna v Lukášovi ukazuje, že měli dobře zvládnutý marketing, jak i hříšným dát najevo, že není pozdě. Potíž je, že Kristus činí hříšným i samotné smýšlení (byť jak jsem psal s tím lákadlem "ale my ti to odpustíme, když budeš jeden z nás"). Je jedno, jestli tomu říkáš metafora, tímhle vystříháním se jednání, které považují křesťané za hříšné, v člověku budí neustálý pocit sebeobviňování jen za to, že se chová jako člověk.
  • NevadaNevada Co všechno neudělám pro lásku...
    Mellien napsal(a):

    Oko za oko, zub za zub, zdá se mi nejlepším trestem.

    Sure, 10 z 10 náboženských fanatiků 100% souhlasí.
    Mellien napsal(a):

    Za zabití tolika lidí bych nevystřílel redakci Al-Džazíry, ale kulku mezi oči útočníkům považuji jako jasnej adekvátní trest. Bez keců, bez emocí, prostě popravit.

    To není trest, to je pomsta.
    I když islamisté takovouhle reakci na (domnělý) hrdelní zločin proti jejich víře taky rádi považují za trest, wtz.
  • @Nevada Takže máme všechny masové vrahy dát do vězení a do konce života živit? Ne, díky.
  • upraveno 10. ledna 2015
    Nejsem povýšený, pouze ti podloženě argumenty vysvětluji, že v tomto tvrzení se mýlíš. Na tom, že Kristus zcela jednoznačně říká, že Zákon (tedy starý, protože tehdy nový ještě neexistoval) platí do posledního písmenka jaksi není co vykládat.
    Opravdu? Do posledního písmenka? Uvedu ti příklad toho, co o tom píší jiní:
    Ježíš vysvětluje vztah Starého zákona k Božímu království: nepřišel Starý zákon zrušit, ale naplnit svým životem i učením (Mt 5,17); neruší starozákonní kánon, ale nyní musí být Starý Zákon chápán skrze jeho osobu a skrze jeho výklad. V tomto smyslu některá starozákonní ustanovení zintenzivňuje (Mt 5,21-22 ... soudu podléhá nikoli jen úmyslné zabití, ale i nenávist vůči druhému člověku), jiná starozákonní nařízení ruší (Mt 5,31-32 ... praxi rozluky mimo případ smilstva; Mt 5,33-37 ... přísahu), a další potvrzuje v jejich normální platnosti (Mt 5,43").
    Jak vidíš, autor textu na to má jiný pohled než Ty a je z celé bible zcela zřejmé, že má na rozdíl od Tebe pravdu. Ježíš se chová výrazně odlišně od starozákonních proroků a svým jednáním dává zcela najevo, že se od mnoha starozákonních pravidle distancuje. například Je také psáno: Oko za oko, zub za zub.Já vám říkám, abyste neodpláceli zlým za zlé. Naopak, uhodí-li tě někdo přes pravou tvář, nastav mu i levou. Ježíš zde zcela jasně uvádí, co je psáno v zákonu a pak to vzápětí popírá.

    Je jedno, jestli tomu říkáš metafora, tímhle vystříháním se jednání, které považují křesťané za hříšné, v člověku budí neustálý pocit sebeobviňování jen za to, že se chová jako člověk.
    Za lidské můžeme považovat i vraždění těch, co nás potencionálně ohrožují. Koneckonců šimpanz (Pan troglodytes) má s námi společných 99% genů a zcela běžně to dělá. My to děláme čas od času taky, ale dáváme tomu většinou ušlechtilou zástěrku. No přestože je to z biologického hlediska celkem normální, tak z pohledu většiny (aspoň doufám:-) to normální není. Většina zemí to v zákonech omezuje nebo dokonce zcela zakazuje. Ježíš přinesl jinou sbírku zákonů, které ti zcela nevoní (což chápu), ale nelze tvrdit, že je to zcela proti lidské přirozenosti. Podle mě je hlavní problém v tom, že Ježíš sbírku zákonů přednesl před dvěma tisící let a už ji zapomněl v průběhu let přizpůsobit novým okolnostem:-)

    Navíc, jak jsem psal, v mnohém sdílím tvé pocity. Tobě se nelíbí, že křesťanství ukazuje jednu jedinou správnou cestu ke spáse? Ok. Mně taky ne. Nelíbí se ti představa, že jsi od narození hříšný a jen skrze Ježíše můžeš dojít odpuštění? Jsme na tom stejně kolego z fóra. Taky nechápu proč nás neomylný Bůh stvoří nedokonalé a pak po nás chce dokonalost. Zvlášť, když ví všechno dopředu:-)
    Doživotí v některé Francouzské věznici by pro ně nejspíš dopadlo podobně jako případ dětského vraha z Argentiny, kdy se spoluvězni prostě domluvili a za to co provedl mu uřízli hlavu střepem z lahve.
    Pořád lepší než je zastřelit a splnit jim tak celkem lacině (pro ně) jejich životní sen. Ale možná to jinak nešlo. Nevím.
  • upraveno 10. ledna 2015
    @Nevada Proč by to proboha nebyl trest? Pokud by to bylo uzákoněné, tak je to trest jako každý jiný a věřím, že opravdu hodně lidí by s tím souhlasilo. Uvedu jiný příklad, který se netýká moc tématu, ale přece jen souvisí s tresty. Ožralej řidič smete malé dítě, co jde po chodníků a zabije ho. Dostane 10 let a po 5 jde ven za dobré chování. To je trest? Ne, výsměch. Napařil bych mu doživotí. Když by se podobně vysoké tresty zavedly, hned by se každej zamyslel, než sedne za volant. Kdyby těm hajzlům, co vytlačují lidi na silnicích dali 30 let, hned by si to rozmysleli... A masovým vrahům cokoli jiného, než kulku? To je výsměch.

    Pochopte, že na primitivy neplatí nic jiného než primitivní chování, nic jiného jim strach nenažene a nic jiného je nezastaví. A Evropa na to doplácí.

  • Mně se trest smrti příčí z jediného důvodu a tím je justiční omyl či politické zneužití k odstranění odpůrců. Jinak jsem za přísnější tresty. Někdy je to opravdu výsměch. Např. za znasilnění dítěte dva až deset let mi přijde fakt málo.
  • upraveno 10. ledna 2015
    Justicnimu omylu nezabráníš skoro nijak. A za prasárny jako je znásilnění dítěte je i to doživotí málo. Ve smyslu následků pro to dítě.... Tady bych navrhl, aby trest navrhovali rodiče.
  • VenaVena Stannis the Mannis!!!
    @Mellien Takze si myslis, ze trest by mel byt ovlivnen lidskymi emocemi?

    Taky by me zajimalo, co je podle tebe ukolem justicniho systemu:
    1) Potrestat zlocince, aby byl prikladem ostatnim
    2) Pomsta zlocinu, aby se zasazenym osobam dostalo zadostiucineni
    2) Rehabilitovat zlocince, aby uz zlocin v budoucnu neopakoval
    3) Odstraneni zlocince, aby neprekazel spolecnosti
    Pripadne neco jineho? Nebo kombinace?
  • KrisaKrisa Co může zmoknout, může zmoknout.
    @Mellien To mi teda nepřipadá jako moc dobrý nápad. Dost lidí je v šoku, naštváno, v amoku, takže by byli pro nejpřísnější trest + mučení. A časem by se jim to rozleželo, došlo by jim, co sami způsobili člověku a jak by s tím pak žili?
  • To záleží na případě. V tomhle klidně. Co jiného si takový člověk zaslouží? Proboha snad nechcete přisuzovat nějaké práva těm, co postřílí plno lidí, nebo těm, co znásilní děti? Takoví jedinci podle mého už žádná práva nemají.

    Nejlépe kombinace všech možností, co píšeš. Každopádně ne vždy je možné rehabilitovat zločince, na to naše společnost a západní myšlení doplácí...
  • upraveno 10. ledna 2015
    @Krisa Vím, je to ošemetné. A především extrém. Ale když to porovnáš s druhým extrémem, kdy je za pár let venku z lochu, tak co je horší? Jen si občas pohrávám s takovou myšlenkou, kdy by se zločiny trestaly opravdu tvrdě a bez lítosti. Jak by to tu fungovalo? Bylo by to lepší? A nemá mít rodič právo pomstít se?
  • KrisaKrisa Co může zmoknout, může zmoknout.
    @Mellien Trestem ale nemá být pomsta.
    Tvůj návrh by imho v lidech nacházel ty nejhorší vlastnosti a dělal z nich zrůdy.
  • Chmur napsal(a):

    Pořád lepší než je zastřelit a splnit jim tak celkem lacině (pro ně) jejich životní sen.

    Pokud to tedy jejich snem vůbec je. Mám pocit, že jde o jedno z oněch "každý přece ví..". To jen s tím utíkáním, schováváním apod. Že by v celé Paříži nebyla žádná další "rouhačská" redakce, obchod s chlastem či bordel, při jehož "očistě" by mohli mučednicky padnout? Pravdou je, že v tom posledním případě by mohly vzniknout pochybnosti, cože přesně to tam pohledávali..

    Omotá-li se někdo plastickou trhavinou a odpálí v kostele, můžu ho (nejspíš) zařadit do škatule(í) náboženský fanatik (#2, #3, ..), ale s nějakým automatickým nálepkováním bych byl opatrný.

  • upraveno 10. ledna 2015
    @Krisa Já to myslel tak, že v takových případech má rodina trest navrhnout, ale ne si ho vymyslet. Navrhnout některý z těch, který se k tomu trestnímu činu váže v zákoně. Logicky by vybrali ten nejvyšší trest. Ještě by se to muselo nějak skloubit se soudem, hodně se mi líbí v tomhle systém poroty... ale jak říkám, chtělo by to dost domyslet no. Nemyslel jsem tím lynčování. Na druhou stranu... kdo by se pak odvážil stejný trest spáchat, kdyby věděl, že ho umučí k smrti? Moc by se jich nenašlo....
  • Nemyslel jsem tím lynčování. Na druhou stranu... kdo by se pak odvážil stejný trest spáchat, kdyby věděl, že ho umučí k smrti? Moc by se jich nenašlo....
    A nevadilo by ti, že může být umučen nevinný člověk. Někdo komu se dokázala vina, aniž by čin spáchal. Myslíš, že se tohle nemůže stát?
  • @Chmur To bys pak mohl i napsat: nebudeme radši trestat vůbec, co kdyby náhodou? To se totiž může stát vždy... To není argument.

  • GepetoGepeto ( ͡° ͜ʖ ͡°)
    Chmur napsal(a):


    Moc ti nerozumím. Jednou píšeš:

    Prečo sa náboženstvo nemôže meniť? No minimálne nie kresťanstvo. Pretože to tvrdí (ďalšia z vecí, na ktorú treba asi mať kresťanskú výchovu, aby bola jasná), že Boh je dokonalý. Dokonalosť nemožno vylepšiť. SZ vyvraždil väčšinu sveta kvôli majoritnej hriešnej časti (potopa), a táto dokonalosť sama sa zrazu upgradovala?
    Já ti odepíšu, že se podle mě měnit může, i když samozřejmě jsou zde určitě axiomy či dogmata, na kterých je postavené a ty odepíšeš.
    Ten základ je menný
    .
    Áno. Celý prvý príspevok je o tom, že katolícky Boh (ten istý, ako judaistický) je dokonalý. Ak je dokonalý, nemôže sa poučiť a zmeniť, pretože už nemožno byť väčšmi dokonalý. Z toho dôvodu neprijímam možnosť, aby sa tento Boh poučil a zatiaľčo v SZ schvaľoval smrť za určitých podmienok, v NZ ju úplne zavrhol. Ty si najskôr napísal otázku "Prečo by sa náboženstvo nemohlo meniť?" a toto bola moja odpoveď: Pretože to nedáva logický zmysel. Ak dokonalý Boh niečo udal pred tisíc rokmi, musí to ten istý Boh schvaľovať nemenne aj dnes, pretože ak bol dokonalý, nemohol sa poučiť a zmeniť.

    Následne si ty prehlásil v odpoveď, že "súhlasíš" (nedoslovne), že vraj ten základ toho náboženstva sa ani nikdy nezmenil, že všetko to, čo sa zmenilo, bol len meniteľný povrch, ale základ je nemenný. Svojím druhým príspevkom som nenegoval sám seba, negoval som tvoje prehlásenie.

    Čiže (pretože z tvojho vytrhnutia jednej vety z kontextu celého odstavca a ignorovania faktu, že tvoj príspevok bol úvodný, nie môj, to vyzerá inak):

    - Ty si prehlásil, že nie je dôvod, prečo by sa náboženstvo nemohlo zmeniť (tu neuvedený, tebou ignorovaný príspevok)

    - Ja som na to odpovedal, že je dôvod: to náboženstvo hlása dokonalého Boha, dokonalý Boh je nemenný, náboženstvo hlása vôľu toho Boha, náboženstvo musí hlásať tú istú vôľu bezo zmeny (môj prvý príspevok)

    - Ty si buď ignoroval celý ten príspevok (nedal si žiadny argument proti tomu, čo som písal v prvom príspevku) a odpovedal "Samozrejme, že sa môže zmeniť" (rovnako ako ja môžem len tak povedať "Samozrejme, že ľudia majú krídla"), alebo si ignoroval zvyšok textu a preto si pochopil moju otázku nie ako rečnícku, ale doslovnú - a odpovedal "Samozrejme, že sa môže zmeniť", hoci som sa ťa nepýtal na odpoveď, argumentoval som proti tvojmu vyhláseniu.

    - Následne si vyhlásil, že hoci základ je nemenný a nikdy sa nezmenil, hovoríš o tom, že vedľajšie veci sa meniť môžu.

    - Ja som následne odpovedal, že ten základ je menný: Nie v zmysle, že to akceptujem (čo by negovalo môj prvý príspevok), ale v zmysle, že ten základ sa hravo zmenil a meniť sa bude (čo neguje tvoje prehlásenie, že ten základ sa nezmenil).
  • GepetoGepeto ( ͡° ͜ʖ ͡°)
    Chmur napsal(a):

    Bible není manuál k televizi. Není jeden jasný výklad. To by celá teologie jaksi ztratila smysl.

    8-O Ona ho aj má?
    No ja neviem, niektoré reči v Biblii, kde je explicitne povedané, ako maj brať otrokov z druhých národov, čo majú a nemajú robiť, ako sa majú a nemajú správať, mi pripadajú ako návod.
  • @Gepeto Jasně, proč by neměla?
  • GepetoGepeto ( ͡° ͜ʖ ͡°)
    upraveno 10. ledna 2015
    Mellien napsal(a):

    @Nevada Proč by to proboha nebyl trest? Pokud by to bylo uzákoněné, tak je to trest jako každý jiný a věřím, že opravdu hodně lidí by s tím souhlasilo. Uvedu jiný příklad, který se netýká moc tématu, ale přece jen souvisí s tresty. Ožralej řidič smete malé dítě, co jde po chodníků a zabije ho. Dostane 10 let a po 5 jde ven za dobré chování. To je trest? Ne, výsměch. Napařil bych mu doživotí. Když by se podobně vysoké tresty zavedly, hned by se každej zamyslel, než sedne za volant. Kdyby těm hajzlům, co vytlačují lidi na silnicích dali 30 let, hned by si to rozmysleli... A masovým vrahům cokoli jiného, než kulku? To je výsměch.

    Pochopte, že na primitivy neplatí nic jiného než primitivní chování, nic jiného jim strach nenažene a nic jiného je nezastaví. A Evropa na to doplácí.

    Nie žeby som zčasti nesúhlasil so základnou pointou príspevku, ale pár technických poznámok:

    1) Aj s upaľovaním čarodejníc veľa ľudí súhlasilo kvôli spoločnosti danej doby. Správnosť zákonov by mali posudzovať politologicky, historicky a legislatívne vyučení ľudia, nie proste ľudia.

    2) To je chybný predpoklad. Keď človek sadá opitý za volant, rozhodne si nehovorí ,Čo ak čisto náhodou zmetiem malé náhodné okoloidúce dieťa vo veku 10 rokov, ktoré sa bude vracať z tanečného krúžku.' Omnoho väčšiu váhu (hoci nie dosť veľkú), by malo ztrojnásobnenie pokuty za jazdu pod vplyvom alkoholu než zdvihnutie trestu za zabitie z nedbanlivosti. Teda aj ten trest za zabitie by som zdvihol (v tom súhlasím), ale treba mať na pamäti, že zákonom sa to stále posudzuje ako zabitie z nedbanlivosti - čo je stále trestané nižšími sadzami ako vražda alebo úkladná vražda.

    3) A to je diera v karmatickej teórií - tým, že učiníš primitívne riešenie na strestanie primitíva, si tiež primitív, čím niekto iný musí použiť primitívne riešenie proti tebe a tak dookola...
    Mellien napsal(a):

    Justicnimu omylu nezabráníš skoro nijak. A za prasárny jako je znásilnění dítěte je i to doživotí málo. Ve smyslu následků pro to dítě.... Tady bych navrhl, aby trest navrhovali rodiče.

    1) Práve preto, môj milý, sa trest smrti zakázal.
    2) Ktorí sú neskutočne objektívni v danej chvíli, všakže. Politológia, legislatíva a jurisdikcia nie je holubník
  • GepetoGepeto ( ͡° ͜ʖ ͡°)
    Mellien napsal(a):

    @Gepeto Jasně, proč by neměla?

    To je odpoveď na to o teológií?
    Stačí, keď z Filozofie 4. ročníka Gymnázií zo Seminárov o Náuke o spoločnosti budem citovať Teológia argumentuje zjavením? To už lepší názov Alibilógia - 60 rôznych spôsobov, ako prekrútiť 2000+ rokov starý neaktuálny text, aby sa jeho nepohodlné časti nazvali metaforami a vytvorila sa tak ilúzia, že je to niečo spadajúce do 21. storočia.

    Religionistika pre mňa zmysel má.
  • upraveno 10. ledna 2015
    To bys pak mohl i napsat: nebudeme radši trestat vůbec, co kdyby náhodou? To se totiž může stát vždy... To není argument.
    Proč to není argument? Opravdu si myslíš, že by například rodiče, kterým někdo zabil dítě, došli nějakého klidu, kdyby pachatele na jejich popud mučili. No nevím. Možná na chvilku.
    Na druhou stranu... kdo by se pak odvážil stejný trest spáchat, kdyby věděl, že ho umučí k smrti? Moc by se jich nenašlo....
    Umučit někoho k smrti má být jako tvoje představa spravedlnosti. Jsem ochotný připustit smysl popravy. Ale s mučením si v Evropě několik století pozadu. Nevím, jestli někde existuje studie na korelaci přísnosti trestů a prevence zločinnosti. Pokud ano. Doporučte. Rád si to přečtu.
    Logicky by vybrali ten nejvyšší trest. Ještě by se to muselo nějak skloubit se soudem, hodně se mi líbí v tomhle systém poroty...
    Doporučují ti film Dvanáct rozhněvaných mužů, pokud jsi ho neviděl. Až ho uvidíš, pochopíš, co se ti snažím říct.

    @Gepeto
    Píšeš tak složitě, že mě z toho bolí hlava. Samá negace negací apod.
    Zkusím ti ještě jednou odepsat v dobré víře, že aspoň částečně odpovím na tvé dotazy.
    Áno. Celý prvý príspevok je o tom, že katolícky Boh (ten istý, ako judaistický) je
    dokonalý.
    To samozřejmě tvrdí církev. Nic jiného jí nezbývá. Já jen psal, že z mého pohledu to ten samý dokonalý Bůh není. Ti dva se od sebe liší, jako se od sebe liší Nový a Starý zákon.
    Ak dokonalý Boh niečo udal pred tisíc rokmi, musí to ten istý Boh schvaľovať nemenne aj dnes, pretože ak bol dokonalý, nemohol sa poučiť a zmeniť.
    Z Nového Zákona je jasné, že se v mnohém jeho přístup změnil. Možná to není logické, ale je to tak.
    Samozrejme, že sa môže zmeniť" (rovnako ako ja môžem len tak povedať "Samozrejme, že ľudia majú krídla"), alebo si ignoroval zvyšok textu a preto si pochopil moju otázku nie ako rečnícku, ale doslovnú - a odpovedal "Samozrejme, že sa môže zmeniť", hoci som sa ťa nepýtal na odpoveď, argumentoval som proti tvojmu vyhláseniu.
    Samozřejmě, že náboženství se mění. Náboženství je, cituji:
    souhrnný pojem pro velmi rozmanité soustavy jednání, symbolů a představ, jimiž různá společenství vyjadřují reálný, životní, osobní vztah k transcendentní zkušenosti či transcendentním představám.
    . Výše uvedené prochází změnou. Náboženství nerovná se Bůh (což je ten základ) ale vztah k Bohu (a ten se tedy mění, viz vývoj křesťanství, reformy atd.).
    Následne si vyhlásil, že hoci základ je nemenný a nikdy sa nezmenil, hovoríš o tom, že vedľajšie veci sa meniť môžu.
    Základ je vztah k jednomu Bohu. Vztah ale může nabývat různých podob.

    Stačí to takhle?
  • GepetoGepeto ( ͡° ͜ʖ ͡°)
    @Chmur
    Ach jaj...

    Náboženstvo je v prvom rade súbor rituálov. Dané rituály majú svoje opodstatnenie a vysvetlenie v základe viery. Daný základ viery sa nemôže logicky zmeniť. To, že ten základ je vzťah k Bohu si akosi teraz vytiahol ty. Ono sa ťažko debatuje, keď ty akosi zakaždým debatíš o čomsi inom a ja sa nedokážem zorientovať, potom nemám inú možnosť, než v odstavoch ujednať, o čom sa vlastne bavíme a spôsobujem ti bolesť hlavy, takže akákoľvek snaha je v háji zelenom.

    Okrem toho, po tom, čo si napísal vyššie, už skoro ani neviem, čo napísať. Rozdiel je asi v tom, že ja tieto aktualizácie neakceptujem, pretože si tým serú do vlastnej huby, zatiaľčo ty to apologeticky toleruješ a berieš to tak, že vôbec nevadí, že Cirkev raz vytiahne niečo zo SZ (čo je zrovna na oko morálne vhodné), ale zrovna tak ignoruje ako "nesmerodatné" zo SZ niečo iné (ako ukameňovanie a iné božie príkazy). Tu sa asi nijako nezhodneme, takže si myslím, že je to jedno.
  • NevadaNevada Co všechno neudělám pro lásku...
    upraveno 10. ledna 2015
    Gorgloj napsal(a):

    Takže máme všechny masové vrahy dát do vězení a do konce života živit? Ne, díky.

    Ano, pokud není uzákoněný trest smrti, tak ano. Ale i pokud bychom trest smrti měli, tak by k jeho uplatnění mělo docházet po řádném soudu a dostatečném prostoru pro možnost vyloučení pochybností. Doby věšení na sloupech a namáčení v dehtu lynčujícím davem už pominuly.
    Mellien napsal(a):

    Proč by to proboha nebyl trest? Pokud by to bylo uzákoněné, tak je to trest jako každý jiný a věřím, že opravdu hodně lidí by s tím souhlasilo.


    Pomsta, byť posvěcená právním systémem, není trest. Je to pořád pomsta a výsledkem bývá jen další touha po pomstě. Řekla bych, že se naše civilizace přece jen už posunula trochu dál, než k biblickému "oko za oko" (a ne, nefungovalo to ani tehdy).
    Mellien napsal(a):

    Uvedu jiný příklad, který se netýká moc tématu, ale přece jen souvisí s tresty. Ožralej řidič smete malé dítě, co jde po chodníků a zabije ho. Dostane 10 let a po 5 jde ven za dobré chování. To je trest? Ne, výsměch. Napařil bych mu doživotí. Když by se podobně vysoké tresty zavedly, hned by se každej zamyslel, než sedne za volant. Kdyby těm hajzlům, co vytlačují lidi na silnicích dali 30 let, hned by si to rozmysleli... A masovým vrahům cokoli jiného, než kulku? To je výsměch.

    Nerozmyslel. Zastrašování lidí hrozícím trestem nefunguje. Od páchání zločinů je to neodrazuje. To už je dávno prokázáno. Kdyby to fungovalo, tak by zločin v podstatě vymizel v době, kdy se za krádež sekaly ruce nebo posílalo na galeje a za vraždu se věšelo krátce po rozsudku.
    Že jsou tresty v některých případech nedostačující, v tom se s tebou hádat nebudu. Naopak. Jsem pro zpřísnění trestů (jsem i zastánce trestu smrti, za určitých okolností). Ale to není chyba pachatelů, nýbrž lidí, kteří právní systém nastavili.
    A taky nebereš v úvahu fakt, že pro některé je následný život s vědomím, že zabil, větším trestem než samotné vězení. Je snadné být lehkomyslný, dokud se něco nestane. Málokdo je lehkomyslný i pak.
    Mellien napsal(a):

    Pochopte, že na primitivy neplatí nic jiného než primitivní chování, nic jiného jim strach nenažene a nic jiného je nezastaví. A Evropa na to doplácí.

    Ne, tady to nechápeš ty. Je taky otázka, koho považuješ za primitiva. Ale obecně vzato, hrozba tvrdého trestu odstraší spíš inteligentního a uvědomělého člověka. Primitiv se bojí síly, ne nějaké vzdálené představy.
  • Daný základ viery sa nemôže logicky zmeniť. To, že ten základ je vzťah k Bohu si akosi teraz vytiahol ty.
    Mohl bys mi ještě jednou napsat. Co je podle Tebe základ víry?
    Rozdiel je asi v tom, že ja tieto aktualizácie neakceptujem, pretože si tým serú do vlastnej huby, zatiaľčo ty to apologeticky toleruješ a berieš to tak, že vôbec nevadí, že Cirkev raz vytiahne niečo zo SZ (čo je zrovna na oko morálne vhodné), ale zrovna tak ignoruje ako "nesmerodatné" zo SZ niečo iné (ako ukameňovanie a iné božie príkazy).
    Myslím, že tě chápu. Křesťanství je pro mě osobně záležitost kultury, historie a tradice, ne životní styl. Takže mě to v podstatě nijak netrápí. Aktualizace mi nevadí, naopak je vítám, byť se tím popírá neomylnost Boha (pro Tebe zřejmě základ víry).
  • upraveno 11. ledna 2015
    Gepeto napsal(a):

    Rozdiel je asi v tom, že ja tieto aktualizácie neakceptujem..

    Takhle "odpravíš" libovolné učení. V jednom případě označíš stoupence za fanatiky lpící na dávno přežitých dogmatech, v opačném za pokrytce s nekonzistentními názory.

    V té starozákonní podobě by to dnes bylo dost těžko akceptovatelné, morálku nelze dlouhodobě stavět na neměnných pravdách. Schopnost přizpůsobit se je předpokladem přežití, alternativou je zánik. Ideologie jsou lidským výtvorem a podléhají vývoji jako všechno ostatní.

    A že se duchovenstvo staví do pozice ochránce těch pravých hodnot? Opravdu bys čekal, že toho po dvou tisíciletích nechají?
    Chmur napsal(a):

    Nejde jen o učení samotné, jeho smysluplnnost či z našeho pohledu naprosté blbosti. Jde taky o kulturu, historii, tradice a kořeny, které nás spojují. Moji předci byli silně věřící lidé. Nebudu plivat na něco, co bylo v jejich životě důležité, i když s mnohým nesouhlasím. Navíc v Novém zákoně se přes všechny věci, které se mi příčí, dá najít mnohé moudré a poučné i do dnešní doby.

    Ono to souvisí i s tím původním tématem. Mám totiž dojem, že se až příliš často snažíme tvářit jako mistři světa, kterým je všechno jasné, a dělat z našich předků omezence a primitivy, zatímco výdobytky získané jejich úsilím povyšujeme na svá "základní práva". Snažíme se za každou cenu vylepšovat věci prověřené staletími a nevyzkoušené experimenty vydáváme za návod na lepší život, který navíc nutíme i lidem za hranicemi naší kulturní zóny.

    Jak vůbec přijde civil k automatické zbrani? Že by je Frantíci prodávali na trzích?

    A abychom neukazovali prstem na druhé - jak je možné, že na palestinské ambasádě v Praze ukrývají diplomaté zbraně a výbušniny? Jak je možné, že dozor nad muničními sklady v naší zemi vykonávají soukromé firmy, přičemž armáda nemá ani páru kolik tisíc tun a čeho tam vlastně leží?! Jakto, že přes území našich států jezdí vlaky naložené zbraněmi patřící bůhvíkomu a směřující bůhvíkam, aniž by o tom věděla vláda příslušné země?!
  • flanker.27flanker.27 Příslušník pražské hospody :)
    Jak vidíš, autor textu na to má jiný pohled než Ty a je z celé bible zcela zřejmé, že má na rozdíl od Tebe pravdu
    Tím jsi mne tedy přesvědčil, katecheto :))
    Především v těch výkladech v Matoušovi není nic, co by by popíralo platnost SZ, ba naopak výslovně je uvedeno, že svými skutky Ježíš SZ naplňuje, Tedy NZ je jakési provedení SZ, proto SZ nejde jakkoli od NZ odříznout a zbavit se ho a je součástí jednoho, dle křesťanů funkčního učení (a tvé podivení, proč se od SZ křesťané více neodřízli postrádá opodstatnění). Co se výkladů týče, bible jako zjevené slovo boží, tedy slovo bytosti absolutně dokonalé potřebuje výklad? Myslím, že od dokonalé bytosti bych očekával i dokonalé slovo, které by nedovolovalo vést lidem války o to, aby si vyjasnili, jak to vlastně řekl. A může se dokonalost měnit? Ohledně změny viz co píše gepeto, bůh je to stále tentýž, bez ohledu na to, že je populární říkat "ale můj bůh..." Dle judokřesťanské tradice je bůh univerzální, jak rádi říkají příčina všech věcí, ne vlastní představa stvořená člověkem. Leda bys připustil, že bůh je lidský výtvor a tím pádem náboženství postrádá smyslu, resp. není v něm žádné závaznosti a každý si jej může vykládat dle libosti.
    jo a BTW celá bible je SZ i NZ, to jen pro pořádek :))
    Ta konstrukce přetrvala 2 000 let. Zkus vymyslet něco lepšího.
    2000 let tomu nedává o nic víc pravdivosti (čímž nepopírám, že jde o součást historie a samozřejmě k pochopení mnohých činů lidí a ostatně i řady uměleckých děl je jeho znalosti třeba). Má mít něco hodnotu jen proto, že tomu lidi věří už 2000 let? Ne, pro mne je hodnotou pravda, nehodlám stavět představy o světě na báchorkách, že nejprve byla Země a až pak Slunce a až pak ostatní hvězdy, že rázem zemi obývali hotoví živočichové, že na Noemově arše byli klokani vedle tyrannosaurů nebo že bůh sám sebe zplodil, obětoval a vzkřísil a tím nám odpustil.

    Něco lepšího? Co třeba posun k humanismu a osvícenství 18. století. Vymanit se z mýtu a myslet sám jako svobodný jedinec? Nekriminalizovat samostatné myšlení? A sekularismus? Já myslím, že všechno tohle lepší už máme a s náboženskou tradicí to má společného pramálo. I ten trest smrti, který ty odmítáš, prvně rušili osvícenci 18. století, nikoli nábožensky orientovaná zřízení.
    K tomu, aby se člověk choval lidsky v hodnotovém smyslu slova náboženství fakt nepotřebuje, ač se celé generace věrozvěstů snaží lidstvo přesvědčit, že bez víry a náboženství skončí v chaosu, bezcílném bloudění a zatracení. Jo, a v otroctví své hříšné podstatě, ve které nás dle jejich víry náš dokonalý pán stvořil a jen skrze něj můžeme tuto dle jeho učení tuto svou dědičně hříšnou přirozenost opustit.
    nelze tvrdit, že je to zcela proti lidské přirozenosti.
    Odsouzení pouhého pomyšlení na hezké chvíle s pěknou ženou je proti lidské přirozenosti a na tom chci žít a zemřít :)) Ale vážně, znovu opakuju, náboženství se do značné míry vloupává do vnitřního světa člověka, do prožívání, myšlení. Že je člověk hříšný a jen skrze Krista mu jeho hříchy budou odpuštěny. Jinak řečeno, jsi takový a takový bez ohledu na život, jaký vedeš, pokud nevěříš tomu co my. Všichni v Krista věřící nebo jemu poklonkující trhněte si nohou :))
    Většina zemí to v zákonech omezuje nebo dokonce zcela zakazuje.
    Ano, máme zákony a ty byly i bez náboženství a v zákonech je i to, co je v přímém protikladu k náboženství a judeokřesťanskoislámské tradici zvláště: náboženská svoboda.
    Taky nechápu proč nás neomylný Bůh stvoří nedokonalé a pak po nás chce dokonalost. Zvlášť, když ví všechno dopředu:-)
    No vidíš. A ještě nechápu, proč se mi neustále pokoušejí zdůvodňovat vyšším smyslem věci, pro které je ve vlastním zájmu věřících, aby vyšší smysl neměly, protože pokud ano, pak jím opovrhuju.
  • flanker.27flanker.27 Příslušník pražské hospody :)
    Takhle "odpravíš" libovolné učení. V jednom případě označíš stoupence za fanatiky lpící na dávno přežitých dogmatech, v opačném za pokrytce s nekonzistentními názory.
    jenže to je právě problém každého takového učení. na jednu stranu aby bylo dostatečně závazné, trvalé, tradiční a tak dále, musí být dostatečně rigidní, na druhou stranu, aby se nedostávalo do protikladu s realitou, musí se přizpůsobovat. jak řekl svého času Jan Pavel II., jestliže v bibli nenacházíme evoluci, neznamená to, že je bible chybná, ale že ji špatně chápeme a vyžaduje novou interpretaci.

    Pro mě dokonalý příklad jisté myšlenkové perverze, zpronevěření se základům kritického myšlení.
Abys mohl komentovat, musíš se přihlásit nebo zaregistrovat.