Kecáliště

upraveno 29. června 2011 v Rozličný pokec
Přenesli jste se v určité diskuzi extrémně daleko od tématu? Nevíte co s tím? Nechce se vám kvůli nějaké malichernosti zakládat nový topic. Sem s tím!!! Multi-tematický topič na cokoliv....
1257258260262263581

Komentáře

  • flanker.27 napsal(a):

    Že papež nevyhlašuje křížové výpravy není zásluha papeže ani církve. To, že se musel církev přizpůsobit, je dáno vývojem, který šel okolo.

    No, popravdě nemusela... Nicméně dovolím si tvrdit, že v porovnání s islámem a judaismem prošla nejen zdaleka nejbouřlivějším vývojem, ale taky nejzásadnějšími zvraty kdy se od utlačované menšiny stal celosvětovým náboženstvím, od původního Kristova života v chudobě se církev dostala k majestátním katedrálám a od mírového poselství přes křížové výpravy opět k mírovému poselství... a to možná ještě nezapomeňme, že se cestou dokázala rozdrobit na katolíky, evangelíky, protestanty... a asi ještě tisíc menších odnoží.
    Takže ano, přizpůsobila se a to zásadně - jestli pod tlakem okolností, nebo inspirována či inspirující společenské změny... no, jak kdy. Historie Evropy není černobílá, křesťanství se jí táhne bratru 2000 let, každým státem trochu jinak, jednou stmelujíce, jindy rozdělujíce,...
  • GepetoGepeto ( ͡° ͜ʖ ͡°)
    upraveno 13. ledna 2015
    derfel napsal(a):

    Kdo dneska argumentuje, třeba křížovými výpravami a upalováním čarodějnic, tak prostě nehce chápat, že dnešní církev je jiná ( taky se za minulost několikrát omluvila ).

    Alebo ten človek myslí na majetky, ktoré si tým nahrabala. Vrátila ich?

    Keby Hitler vyhral druhú svetovú, 100 rokov sa mohol nacizmus vyvíjať. O sto rokov už nebude taký nenávistný (lebo už by dosiahol svojho). A jeho obhájci by povedali - ospravedlnili sme sa za zločiny našej ideológie minulosti, vy nechápete, že teraz je to o niečom inom. Ale stále by si užívali výhody svojho konania. Mohli by vytiahnuť, že nacizmus je o sile národa a že fašizmus znamená zväzky a je o integrite spoločnosti a má v znaku svastiku, znak nového začiatku, čo nie je vôbec nič zlé (vyťahujúc tak apologeticky len tie dobré aspekty). Je hriech odpustený, ak ho oľutuješ, ale ďalej využívaš jeho výhody? Aj toto sa sám seba spytoval Hamletov strýko :)

    Takisto socializmu sa najčastejšie nevyčítajú chyby v teórií, ale to, ako to vypadalo za jeho doby. Prečo k nemu toľko ľudí chová zášť? Je to minulosť, súčasný socializmus sa predsa môže zmeniť. Socializmus predsa nie je okrádeži, ale o spoločnosti. Tiež, šľachetné, čo?

    Rovnako aj katolicizmus je o kráse a rovnosti a pokoji, až na to obdobie inkvizície, ktoré je minulosť, takže ho budeme ignorovať. Lebo akože nemalo následky.
    že by nekdo Němcům ještě dneska předkazoval, že jsou nacisti
    Žeby preto, lebo Nemci zavrhli celú ideológiu a nielen jej časť?
  • @Gepeto: - Alebo ten človek myslí na majetky, ktoré si tým nahrabala. Vrátila ich?
    No, tak z těch křížových výprav si často nahrabali účastníci, rytířské řády atd. (Konec konců Templáři skončili tak jak skončili právě proto, že byli bohatí, na žádost krále s podporou papeže)... Takže tady nahrabání je myšleno z které strany??? Ostatně, myslím, že majetky se mezi státy zpětně vyrovnávají k nějaké době cca 1900,... Švédům se ostatně taky nevyčítají majetky nakradené v českých zemích za 30tileté války...
    Upalování čarodějnic a kradení majetku... taková v Čechách oblíbená mantra. My nemít Bobliga z Edelstadtu, tak si jej musíme vymyslet, ne? Tak schválně,... co/komu bylo během procesu nakradeno a kdo to získal - Propadl majetek státu, soudcům (což byly spíše úřední než církevní osoby), nebo církvi? A měl právně propadnout státu, soudcům, nebo církvi?
    Myslím, že odpovědi na tyto otázky hovoří za vše...
  • upraveno 13. ledna 2015
    Jo, když si někdo zakryje oči a uši a začne zpívat lálálá nechci vidět nechci slyšet, jsem dalek popadat nezdárné dítko za ucho a zmiňované pasáže (a to jsou ony pasáže exodu či deutoronomia, které je normativní prakticky celé, jen příkladem, kolik žalmů je o čemkoli jiném, jen ne o dějinách...)
    A všechny ty normy, žalmy, desatero a já nevím co ještě, je určená Židům a je o Židech. Navíc jsem řekl, že je to o historii židovského národa a vztahu Židů k Bohů. Deutoronomium je opakování zákonů od Boha a žalm je definován jako básnická forma modlitby, takže nechápu, v čem to neguje mé tvrzení. Zkus se raději chytit za nos a nech mé ucho na pokoji. Samozřejmě, že se tam najdou části, které se netýkají vyloženě vztahu k Bohu či historie národa např. Píseň písní, ale jsou v menšině a z hlediska náboženství bezvýznamné. A zcela odmítám tvrzení, že Starý zákon byl vytvářen jako normativní pro celé lidstvo. Ty normy byly určeny Židům a ne ostatním národům. Až Nový Zákon ty normy přebírá, mnohé upravuje nebo opravuje (to je pro mě ten zásadní rozdíl), vytváří nové a dává všem lidem (další zásadní rozdíl).
    V SZ jde o jasný akt úmluvy mezi lidmi a bohem
    Jak to říkala tvá chemikářka? Opakovat a opakovat? Takže ti to znova zopakuji. Jde o akt úmluvy mezi Židy a Bohem. Mezi ostatní národy to rozšiřuje až Ježíš a jeho učedníci. Ve SZ to tak zamýšleno není. V Exodu se hned pod desateru jasně píše: „Takto promluvíš k synům Izraele: Sami jste viděli, že jsem s vámi mluvil z nebe.
    No říká se, že bible má ze všech knih nejvíce vykladačů:-) Spojit Kristovy výroky s evoluční biologii a etologii je pro mě natolik nové, že k tomu zatím nemám co říct:-)
    To je hodně hlasité nicneříkání
    To je podle tebe hlasité nicneříkání? Jak vypadá to tiché?
    Každý kdo četl Starý Zákon a Nový Zákon (také Nová smlouva či Nový svět) chápe, že to jsou dvě naprosto odlišná učení.
    Přesto jsem neřekl, že nemají nic společného, jak se mi flankerovsky snažíš podsouvat. Kázat místo vraždy odpuštění je něco naprosto odlišného (i když si to vysvětluješ po svém jako hybrid Halíka a Zrzavého), dát Boží slovo a naději na spásu jednomu národu a nebo všem, je taky sakra rozdíl. Ale to ti asi nevysvětlím. Pro tebe je to holt bezvýznamný odchylka.
    Nezabiješ vnímají jako zákaz nezákonného zabití, ale v bibli uvedené příklady zabití ze strany věřících nebo přímo na boží příkaz považují za zabití zákonné, v souladu s boží vůlí.
    Tak jednou desatero používáš pro lidi (všechny) a jednou zase jen pro Židy. Trochu si to urovnej.
    Jen upozorňuji, že není zcela v souladu ani s biblí, ani s "autorizovaným výkladem" tedy věroukou církve, která považuje celé zjevené boží slovo za komplexní celek, z něhož nelze libovolně vybírat
    Můžeš mi říct, proč to znovu do omrzení opakuješ a upozorňuješ? Já to vím a pořád dokola píšu, že se jedná o můj postoj a ne postoj církve a já si můžu selektovat jak chci.
    I malý pokřivený člověk ve vhodném osvětlení doroste velikosti obra. To si měl pamatovat Tywin, než šel na záchod.
    Jestli ti připadá veliké sestřelit otce na záchodě tak budiž. S tím opravdu počítá málokdo. Ale tohle by mimochodem neobstálo ani v krutém starozákonním světě.
    Uhodil, ale z nebes se ozvalo "kurva, zase vedle"
    Takže k tobě Bůh promluvil. Blahopřeji:-)
  • GepetoGepeto ( ͡° ͜ʖ ͡°)
    @Jay Hovoril som o inkvizícií. Pokiaľ viem, jedným z trestov bola konfiškácia majetku (dokonca sa hovorí o vyplácaní procesu mučenia z prostriedkov mučenej osoby alebo jej rodiny) a inkvizícia bola minimálne spočiatku konaná hlavne biskupmi oprávnenými pápežom v mene RKC.
  • flanker.27flanker.27 Příslušník pražské hospody :)
    @derfel Nikdy se nedá shodnout na všem, to bybyla na světě nuda :)

    @Jay V tomto bych odpověděl přesně jako gepeto. Problém je, že jsme si Bobliga a spol. nevymysleli, oni skutečně existovali. Nevzniklo to tak, že "nemáme rádi tyhle a tyhle, tak na ně něco najdeme", ale obráceně. Nicméně souhlasím s tím, že "Historie Evropy není černobílá", jen mám občas pocit, že pro jednu část je něco úplně bílé a něco úplně černé a pro druhou přesně naopak, aby se to vyrovnalo...
  • flanker.27flanker.27 Příslušník pražské hospody :)
    upraveno 13. ledna 2015
    @Chmur
    Navíc jsem řekl, že je to o historii židovského národa a vztahu Židů k Bohů
    Takhle jsi to napsal ve svém prvním příspěvku:
    Každý kdo četl Starý Zákon a Nový Zákon (také Nová smlouva či Nový svět) chápe, že to jsou dvě naprosto odlišná učení. Samozřejmě, že kdejaký odpůrce náboženství může do nekonečná vytahovat rozporuplné citáty ze Starého zákona, ale základem křesťanství je život a odkaz Ježíše Krista. Starý zákon je v podstatě "příběh" jeho předků. Zůstává součástí křesťanství, ale to je založené na Zákonu novém (Nové smlouvě). Dodneška nechápu, proč se od Starého zákona křesťané více neodřízli a pořád se z něj čtou pasáže během mše. Konec konců starozákonní proroky i Ježíše uznávají i muslimové, ale určitě na Starém zákonu nestaví základ svého učení. Všechno může a musí procházet vývojem, tak by proč by nemohlo vývojem projít náboženství? V Novém Zákonu se o žádném zabíjení jinověrců a jiných násilných činech nepíše. Naopak.
    To o "jejich vztahu židů k bohu" jsi tam dodal až potom, a stále jsi trval na tom, že kromě Genesis a desatera jde jen o dějiny. Jestli já ti něco flankerovsky podsouvám, ty si něco chmurovsky nepřiznáváš.
    Zkus se raději chytit za nos a nech mé ucho na pokoji.
    Držíš si ho sám :)
    Až Nový Zákon ty normy přebírá, mnohé upravuje nebo opravuje (to je pro mě ten zásadní rozdíl), vytváří nové a dává všem lidem (další zásadní rozdíl).
    O tom, že je nový zákon posun, panuje shoda, neshodujeme se na té míře. Já tvrdím, že bez SZ nemůže NZ fungovat a nedával by smysl a ani sama církev nepovažuje SZ za cizí element, od kterého se lze odžíznout, jak zněl tvůj požadavek. pokud jde o závaznost, tak i z hlediska křesťanství je Mojžíš ten, kdo za lidstvo převzal boží příkazy a pravidla. Ježíš potom žádný akt smlouvy neprovádí, čili tam chybí ten závazek. Byť ano, dá se dovozovat, že ten je učiněn konkrétním vnitřním přijetím učení, které hlásá, ale není jeho původcem, jen přenáší či nově vykládá to co už existuje. Bez jakéhokoli vulgárního nebo komického podtónu mi to přijde jako analogie k obchodníkovi, který shání nové klienty k již běžícímu projektu. Možná v tom je ten spor, že já to vnímám takto. Tolik, co se týká synů Izraele vs. lidí.
    Přesto jsem neřekl, že nemají nic společného, jak se mi flankerovsky snažíš podsouvat. Kázat místo vraždy odpuštění je něco naprosto odlišného (i když si to vysvětluješ po svém jako hybrid Halíka a Zrzavého)
    Ty tomu říkáš učení a tak to vnímáš. Ale aby církev nebo pravý věřící řekl, že bůh si něco rozmyslel nebo změnil nebo opravil, to by zvláště v dřívější době chtělo kus odvahy. Sice i církev mluví o Kristovu učení, ale zároveň jde o náboženství, které je poznamenané tím, že svého boha prohlásilo jediným, neomylným a dokonalým. O tom už tu několik příspěvků má @gepeto. Právě proto jsem v jednom z dřívějších příspěvků mluvil o určité intelektuální perverzi, která je pro podobnou ideologii nezbytná, aby se dokázala vyrovnat s vnitřními rozpory a působit jako celek jednotně a uceleně (přičemž v případě NZ je problém zadělaný tím, že jde o některé principy buddhismu a řeské filosofie naroubované na Starý zákon).
    A já se vyhrazuji právě proti náboženství a náboženskému pojetí boha jako zdroje té morálky. Je-li něco dílem lidí, právo, filosofie, věda, je logické, že se v tom lze vrtat, opravovat, přehodnocovat. Jestli se z toho ale stane náboženství, navíc s bohem tak dokonalým, že nemá vnitřních vad, musí ten, kdo se považuje za věřícího tohoto náboženství, začít akceptovat celé učení jako celek, ne si z něj vybírat dle libosti.
    Proto jsou z hlediska náboženství SZ a NZ jeden celek o dvou částech, protože je to slovo inspirované bohem.
    Tak jednou desatero používáš pro lidi (všechny) a jednou zase jen pro Židy. Trochu si to urovnej.
    Tak moment, to právě děláš ty, já pouze a jedině vysvětluji lingvistickou stránku věci - nezabiješ znamená nesmíš zabít proti zákonu resp. boží vůli, s jeho vůlí či zákonem ano - a jak je psáno v linkovaném článku, takto to chápou i křesťané.
    Můžeš mi říct, proč to znovu do omrzení opakuješ a upozorňuješ? Já to vím a pořád dokola píšu, že se jedná o můj postoj a ne postoj církve a já si můžu selektovat jak chci.
    protože já celou dobu píšu o církvi a náboženství a ty celou dobu argumentuješ svým postojem, který ti opakovaně neberu? =D
    Dostáváš se totiž do paradoxu. Ty rozpory, které předhazuješ mně, jsou součástí toho celku, kteríé je základem náboženství, které to vnímá jako celek. A pak to začneš hájit právě z pozice svého postoje, jako by šlo o tvůj vlastní postoj, přičemž ten je od náboženství zjevně odlišný.
    Jestli ti připadá veliké sestřelit otce na záchodě tak budiž. S tím opravdu počítá málokdo. Ale tohle by mimochodem neobstálo ani v krutém starozákonním světě.
    Pozor pane, nesuď Tyriona bo budeš sám souzen =D
    Takže k tobě Bůh promluvil. Blahopřeji:-)
    A dokázal, že není neomylný a dokonalý, čímž zároveň popřel svou existenci a rozplynul se v obláčku páry =D
  • flanker.27flanker.27 Příslušník pražské hospody :)
    hehe, právě jsem byl osobou, které jsem se touto debatou chlubi, obviněn, že zřejmě nemám nic pořádného na práci, v tomto světle již mé geniální argumenty a vybroušená filipika tak nezáří. OK, konec, vzdávám se :)
  • AchileusAchileus Jsem příslušník Pražské kavárny
    WARNING!!!!!: http://sharia4czechia.com/ Tohle snad není třeba komentovat.
  • upraveno 13. ledna 2015
    To o "jejich vztahu židů k bohu" jsi tam dodal až potom, a stále jsi trval na tom, že kromě Genesis a desatera jde jen o dějiny. Jestli já ti něco flankerovsky podsouvám, ty si něco chmurovsky nepřiznáváš.
    Chmurovsky si přiznávám, že Starý zákon je příběh předků Ježíše Krista. Kde jsem jako zmínil dějiny? Součástí příběhu nemůže být vztah k Bohu nebo co? Hned v dalším příspěvku dodávám.
    Já jsem psal, že Starý Zákon je příběh předků Ježíše Krista. Ježíš Kristus je Žid a Starý Zákon je o vztahu Boha a Židů.
    To ti připadá jako trvání dějinách? Slovo dějiny jsem snad ani jednou nepoužil. Zcela plytká výčitka.
    Já tvrdím, že bez SZ nemůže NZ fungovat a nedával by smysl a ani sama církev nepovažuje SZ za cizí element, od kterého se lze odžíznout, jak zněl tvůj požadavek.
    Já jsem chtěl, aby se více odřízli, protože číst pasáže, které se týkají zcela očividně Židů a žádného jiného národa mi připadá hloupé. Nakonec i ta církev si musí vybírat a taky vybírá, nedrží se mnoha starozákonních pravidel a zákonů. Ale zřejmě to jinak nejde a dávám ti za pravdu.
    Dostáváš se totiž do paradoxu. Ty rozpory, které předhazuješ mně, jsou součástí toho celku, kteríé je základem náboženství, které to vnímá jako celek. A pak to začneš hájit právě z pozice svého postoje, jako by šlo o tvůj vlastní postoj, přičemž ten je od náboženství zjevně odlišný.
    Od začátku jsem vše uváděl ze svého pohledu, navíc to neuvádím z pohledu pravověrného křesťana (což jsem zdůraznil). Křesťané to vidí jinak, ale mně to v mnoha případech přijde paradoxní, i když chápu jejich důvody, i tvé a Gepetovy argumenty.
  • Proč skoro nikdo nemá rád Catelyn Stark?? O_O
  • @Ned_Vladař_Junior toť otázka :-k mám pocit, že k dané problematice tu existuje přímo i diskusní vlákno?
  • @Ned_Vladař_Junior ...do prdele si to zabil(a) ... ale totalne :-D ...toto je najlepší hlod za posledných 5 dní .. Ja tu každý večer sledujem prispevky od flanker.27, Gepeta, Chmur, Jay a iných..potom rozmyšam nad ich argumentami .........a ty tu daš Catelyn :-D :wall: ...nice 100 bodov maš u mna
  • Ale odezvu má solidní :P
  • @Ned_Vladař_Junior
    Proč skoro nikdo nemá rád Catelyn Stark?? O_O
    =D
    Ty ji máš rád?:-)
  • @Gepeto Já bych nechtěl vidět situaci ve Třetí říší po 100 letech. Taky nevím, jestli někdy ve středověku křesťané i křižáci by cíleně se snažili vyhladit nějaký národ. Docházelo k pogromům na Židy a třeba při dobytí Jeruzaléma byli také všichni Židy povraždění a bylo to špatně, ale nikdy nešlo o cílenou celkovou likvidaci.
    Jinak teď jsem zrovna poslouchal Leo Pavláta v hydeparku kde mimo jiné říkal, že přes tragické vztahy v minulosti mezi Židy a křesťany jsou dnes výnikající - nikdy nebyli lepší. Narozdíl od dnešní nesnášenlivosti některých vyzvavačů Islámu. Taky uváděl, že 10 000 francouzských židů chce emigrovat do Izraele, protože mají strach z muslimů to je velký číslo. To není pro Francii moc dobrá vizitka.
  • @derfel ...skus si potom prečítať knihu Križiacke výpravy (Antony Bridge) a zistíš, aké bolo skutočné správanie sa križiakov v stredoveku.. kresťanstvo sa samozrejme nikdy otvorene nehlasilo k likvidácii iných národov, lebo kresťanstvo, krotké ako sám baranok boží, to malo v rozpore s učením... Žial je jedno k čomu sa kto hlasi (slova jsou jen vítr), podstatné su skutky a činy ktoré boli vykonané. Gepeto sa ti snažil naznačiť, len to, že novodobí Nemci zavrhli uplne všetko čo patrilo k nacizmu..od svastiky, symbolov až po ideologické názory. (nebudem posudzovať či je to dostatočné množstvo popola na nemecké povojnové hlavy) ..Avšak kresťanstvo ako inštitúcia, sa zachovala dodnes v takej podobe aku ju proste poznáme, aj napriek tomu, že robí lapsusy cca. 2000 rokov. (križiacke, výpravy, palenie čarodejníc, odstarnenie nepohodlných rodín a nasledne prepadnutie majetku cirkvi prostredníctvo inkvizítorov...) Nič z nej neubudlo a staročia dozadu, kedy sa z chudobnej inštitucie stala bohata jej len a len prospeli.
  • @Depresor Já neříkám, že křižácké výpravy a křižáci nespáchali zvěrstva. Jen si myslím, že tak systematickou likvidaci, jako byl holokaust Židů nacisty neprováděli. Říkám nechci to zlehčovat, jen si myslím, že v tom rozdíl byl. V křesťanské Evropě Židé žili a přes pogromy a celkově špatnou situaci přežili a nikdo je nechtěl cíleně zlikvidovat. A církve dneska prostě není stejná jako ve středověku reformovala se a změnila se. Ale to odpůrci církve prostě neuznají a nepřijmou.
  • GepetoGepeto ( ͡° ͜ʖ ͡°)
    upraveno 13. ledna 2015
    @Depresor Plus mínus tak nejak.

    @derfel
    Ale to odpůrci církve prostě neuznají a nepřijmou.
    Zas a znova - tie kroky, ktoré učinili, im dali výhody, ktoré využívajú dodnes. Preto to vyťahujem na oči. Ja uznávam, že Cirkev sa zmenila (to je celkom jasné), len to považujem za nie niečo, čím by sa mali vychvaľovať, lebo to ešte väčšmi podtrháva, že ich praktiky definovania pravdy boli nesprávne a rovnaké praktiky používajú aj dnes a je to akceptované a získavajú verejnosť. Len ma akosi nebaví sledovať, ako sa Cirkev furt v niečom pomýli, vedú sa o to spory (prípadne vojny a boje), po niekoľkých dekádach sa to vyvráti, Cirkev sa ospravedlní, druhí za ňu upracú ten bordel. A ideme znova. A zas. A zas. Ak by spravili takú chybu párkrát, nedbám, nikto nie je neomylný. Ale aby mi nejaká organizácia, ktorá práve potrebovala nespočet reformácií, aby si ujednala, že žena nie je prirodzene hriešny podtvor (čo beztak berú aj teraz), že zem je guľatá a mnoho iného stále s istotou vykladala nejakú svoju dogmu, to považujem za drzé. Lenže oni tou spochybniteľnou dogmou získajú veľké množstvá ľudí a to dosť narúša význam informovaných voličov v demokracii.
  • @Gepeto Tak když něco existuje 2000 let, tak se to celkem jednoduše kritizuje. Že by si někdo dnes církvy, tvrdil že je přirozeně hříšný tvor to teda nevím. Taky nevím jestli se nějak církev chlubí, jak je dobrá. Taky minimálně v ČR rozhodně není být křesťan nějak výhodný. Jen můj osobní názor je a nikomu ho necpu, že pokud je někdo věřící, tak se minimimálně snaží být slušný člověk. Já jen osobně nechápu některý výpady proti církvy v dnešní době. A pokud myslím, že církev ovlivňuje voliče ve volbách, tak věřící podceňuješ - myslíš že jim někdo diktuje jak mají volit, ani pak poslušně volí. Křesťané jsou myslící bytosti, kteří jsou schopni se rozhodnout sami - ač to může někoho překvapovat.
  • flanker.27flanker.27 Příslušník pražské hospody :)
    @Chmur Já si opravdu myslím, že náš spor je především v tom, že mícháme osobní postoje, resp. osobní vybírání toho přijatelného z hlediska nepraktikujícího, tedy tebe, vs. náboženství jako ucelený systém. Ty říkáš, že to od začátku prezentuješ jako osobní postoj a já zase, že mi jde o náboženství jako celek a přesto to mícháme dohromady. Na tom se myslím můžeme shodnout.
  • flanker.27flanker.27 Příslušník pražské hospody :)
    Taky minimálně v ČR rozhodně není být křesťan nějak výhodný.
    Přijde na to v jaké epoše a společenském postavení. Já popravdě nevím, jestli se mi jako televiznímu koncesionáři lídí, že za veřejnoprávní televizi se slouží mše u sv. Víta a tato televize ji přenáší přímým přenosem. To jen jako drobný příklad, že podobnými drobnými cestičkami se dostává náboženství do veřejného života. Věřící to jistě vidí jinak, ale já jsem srozuměn s náboženstvím (kterýmkoli), které je soukromou záležitostí a dle mého by nemělo být spojováno se státními a veřejnými institucemi (vč. třeba škol), či médii.
  • @Gepeto: Vycházel jsem z tvé diskuze s Derfelem
    Derfel: Kdo dneska argumentuje, ... upalováním čarodějnic, tak prostě nehce chápat, že dnešní církev je jiná
    Gepeto: Alebo ten človek myslí na majetky, ktoré si tým nahrabala. Vrátila ich?

    V tom toho o inkvizici moc nevidím,... a nevím, že by inkviziční příkoří byla v českých zemích nějakou zásadní otázkou... to asi musíš směřovat někam na Španělsko, Francii, Itálii a ptát se tam... Upřímně, jestli na něčem církev bohatla, tak na darech a odvodech "poddaných"... což je asi na úrovni dnešníćh daní, akorát tehdy šlo o desátek, nikoli polovinu, kterou každý měsíc vidím na výplatní pásce. Boblig nebyl církevní inkvizitor. V čarodějnických procesech samozřejmě BYLA často jedním z trestů konfiskace, nicméně majetek dle práva propadal koruně (nejen v tomto případě, ale třeba i při likvidaci templářů), a mluvíme-li o českých procesech, tak si řekněme na rovinu, že zde nešlo o víru, ale čistě o majetky, které si chtělo přivlastnit pár vychcánků. Je to asi na úrovni, jako byste se ptal, jestli už PS vrátila peníze, o které někoho jiného okradl nevěrohodný internetový prodejce (protože se přece zašťiťoval zákony ČR, které tvoří PS...).
  • flanker.27flanker.27 Příslušník pražské hospody :)
    takže církev řekne "Čarodějnici nedáš živu býti" (ex. 22, 18), tedy záležitost víry, ale za provedení tohoto činu neodpovídá a o víru nejde. Proč bych měl vinit jen ty, co takové zákony provádějí, a ne ty, kteří je nastolují (na základě víry) a udržují v platnosti.

    Konkrétně ohledně Bobliga, k Lautnerou zatčení, později mučení a nakonec upálení, dal souhlas olomoucký biskup (i proti mínění konzsitoře, jejíž většina členů navrhovala alespoň trest zmírnit tím, že Lautner bude sťat a až potom upálen). Bobliga nakonec musel zastavit sám císař, k němuž se dovolala Olomouc, jejíž měšťany se Boblig pokoušel do svých procesů zatáhnout.
  • Slova jsou vítr... Odkaz na definici čarodějnice by nebyl (jen abychom pro pořádek věděli, koho to věřící nemají nechávat na živu...)? :o)
    Tak to prostě je, Bible/Korán je relativně neměnná/ý, zatímco reálné chápání daného náboženství se vyvíjí, přizpůsobuje a jen zřídka najdeš dva lidi, kteří jej chápou stejně... prostě náboženství není exaktní věda.
    Když zmiňuješ Lautnera... ono je to v daném případě blízko tomu, když je PS požádána o vydání svého člena... když jej nevydá, rozhodně jej to neočistí... a zde si uvědomme, že měl-li tu rozhodovací pravomoc nakonec jediný člověk, pak nejde o postoj církve - těch důvodů mohl mít... od toho, že si s Lautnerem nesednul, až po to, že odmítnutím by Boblig mohl jít po něm (a že na biskupství byly maajetky o tom nepochybujeme, že ne?). V podstatě to podle mě JEN dokazuje, že Boblig nebyl řízen církví a církev na tom rozhodně nebohatla.
    Já spíš čekám na příklady, které zmiňuje Gepeto, které MAJETKY si CÍRKEV na čarodějnictví nahrabala.


  • GepetoGepeto ( ͡° ͜ʖ ͡°)
    derfel napsal(a):


    Tak když něco existuje 2000 let, tak se to celkem jednoduše kritizuje. Že by si někdo dnes církvy, tvrdil že je přirozeně hříšný tvor to teda nevím.A pokud myslím, že církev ovlivňuje voliče ve volbách, tak věřící podceňuješ - myslíš že jim někdo diktuje jak mají volit, ani pak poslušně volí. Křesťané jsou myslící bytosti, kteří jsou schopni se rozhodnout sami - ač to může někoho překvapovat.

    1) To je ďalšia pointa. Keby to neexistovalo 2000 rokov (a bola by to pre nás história a súčasť stredovekej filozofie na NOSke, tak ako grécky panteón a grécke teórie), ale ľudia by pochopili, že s novými faktami treba čo-to prehodnotiť, nič by sa kritizovať nemuselo. To je ako tvrdiť, že ak niekto verí, že hromy zosiela Tór, tak by sa mi to ľahko vyvrátilo dnes - chyba toho človeka, nie moja. Toto je zase alibizmus a apologetizmus.

    2) Žeby príbeh o Adamovi a Eve? Eva dáva jablko Adamovi. Preto panoval názor, že žena nie je hodna zastávať funkciu kňaza. Je to dnes inak?

    3) Takých je vskutku pomenej. Videl som asi tri rôzne stránky na FB o kresťanstve, pod príspevkom zakaždým 150x napísané Amen. Nič viac, nič menej. To je mi konštruktívna debata. Amen znamená Tak je. Stretol som sa s pár kresťanmi, s ktorými sa naozaj dalo debatovať, ale vo väčšine prípadov sú to pasívne mysliaci jedinci. Neviem ako u vás v Čechách, ale na Slovensku to v určitých miestach cítiť a to teda poriadne. V súčasnom referende sa v kostoloch bežne agituje za trikrát Áno a mnohí s tým súhlasia. Minimálne treťoštvrtá otázka má často pramálo spoločné s daným výkladom kňaza, napriek tomu trikrát Áno, bez rozmýšľania.
  • GepetoGepeto ( ͡° ͜ʖ ͡°)
    @Jay Presné príklady ti nedám, vychádzal som zo všeobecnej znalosti toho, čo som počul. Nebolo to v rámci agitácie, len som dodal, že tí, ktorí argumentujú inkvizíciou, nemusia vždy mieriť na to, ako sa s ľu´dmi zaobchádzalo, ale tým, že cirkev z toho mohla inak vyťažiť.

    Čo som čítal, Cirkev všeobecne mala dostávať tretinu zo zhabaného majetku, a ak bol kacír usvedčený na území Vatikánu (poprípade iných územiach Talianska) priamo v celej čiastke. Ako zdroj sú tam uvádzané Dejiny inkvizície (priamo som to dielo však nečítal).

    BTW, paradoxne. keď už sme pri tejto téme - a načo aj dávať konkrétne prípady? Nestačí, že si to tak vykladám ja, že tomu tak verím? :-| Podaktorým stačí aj takéto vysvetlenie.
  • flanker.27flanker.27 Příslušník pražské hospody :)
    upraveno 14. ledna 2015
    Odkaz na definici čarodějnice by nebyl (jen abychom pro pořádek věděli, koho to věřící nemají nechávat na živu...)?
    Jak má správná čarodějnice vypadatpřece vysvětlují v Monty Python a svatý grál =D



    Beze srandy, v inkvizičním právu (to je terminus technikus procesu, v nemž je žalobce zároveň soudcem, narozdíl od apelačního, kde žalobce a soudce musí být různé osoby) mohl žalobce obvinit kohokoli, protože sám zároveň zvažoval "důkazy", v tomto případě důkazy užívání sil mimo boha, což tento zapovídá. Např.Leviticus 19: 26, dle různých překladů:

    Kralická: Nic nebudete jísti se krví. Nebudete hádati, aniž na časích zakládati budete.
    Ekumenický: Nebudete jíst maso s krví, nebudete se obírat hadačstvím ani věštěním.

    Podobně v Leviticu 20: 27: Muž pak neb žena, kteříž by měli ducha čarodějného a věštího, smrtí umrou. Kamením uházejí je, krev jejich bude na ně.

    Z hlediska víry šlo o to, že se tací, kteří by toto praktikovali, nedrželi boha viz též Deuteronomium 18, 9-13:
    Když vejdeš do země, kterouž Hospodin Bůh tvůj dává tobě, neuč se činiti podlé ohavností národů těch. Nebude nalezen v tobě, kdož by vedl syna svého aneb dceru svou skrz oheň, ani věštěc, ani planétník, ani čarodějník, ani kouzedlník. Ani losník (netuším co je losník, asi něco s losem, ekumenický překlad toto "povolání" pro jistotu vynechává), ani zaklinač (pozor na Sapkowskiho :) ), ani hadač, ani černokněžník. Nebo ohavnost jest Hospodinu, kdožkoli činí to, a pro takové ohavnosti Hospodin Bůh tvůj vymítá je od tváři tvé. Dokonalý budeš před Hospodinem Bohem svým. Nebo národové ti, kterýmiž vládnouti budeš, planetářů a věšťců poslouchají, tobě pak toho nedopouští Hospodin Bůh tvůj.

    Jistě, máme zde Nový zákon, což :)
    Tak třeba Skutky 13, 5-12:
    A přišedše do Salaminy, zvěstovali slovo Boží v školách Židovských; a měli s sebou i Jana k službě. A když zchodili ten ostrov až do Páfu, nalezli jakéhos čarodějníka, falešného proroka Žida, jemuž jméno Barjezus. Kterýž byl u znamenitého vládaře Sergia Pavla, může opatrného. Ten povolav Barnabáše a Saule, žádal slyšeti slovo Boží. Ale protivil se jim Elymas, ten čarodějník, (nebo se tak vykládá jméno jeho), usiluje odvrátiti vládaře od víry. Tedy Saul, kterýž slove i Pavel, naplněn byv Duchem svatým, a pilně pohleděv na něj. Řekl: Ó plný vší lsti a vší nešlechetnosti, synu ďáblův, nepříteli vší spravedlnosti, což nepřestaneš převraceti cest Páně přímých? A aj, nyní ruka Páně nad tebou, a budeš slepý, nevida slunce až do času. A pojednou připadla na něj mrákota a tma, a jda vůkol, hledal, kdo by ho za ruku vedl. Tehdy vládař uzřev, co se stalo, uvěřil, divě se učení Páně.

    Tu bůh novozákonní nebyl moc milosrdný.

    Čarování je i v NZ na indexu vedle vražd a jiných zločinů, které brání přijetí do království nebeského. Galatským 10, 19-21:
    Zjevníť jsou pak skutkové těla, jenž jsou: Cizoložstvo, smilstvo, nečistota, chlipnost, modloslužba, čarování, nepřátelství, svárové, nenávisti, hněvové, dráždění, různice, sekty, závisti, vraždy, opilství, hodování, a těm podobné věci. Kteréž kdokoli činí, toť vám předpovídám, jakož jsem i prvé pravil, že království Božího dědicové nebudou.

    Je zajímavé, že kralický překlad často používá jako synonymum pro čarování "trávení", tak např. Janovo zjevení 9:21 zní v Kralické bibli:
    Aniž činili pokání z vražd svých, ani z trávení svých, ani z smilstva svého, ani z krádeží svých.
    Zatímco v ekumenickém překladu:
    neodvrátili se od svých vražd ani čarování, necudností ani krádeží.

    V Janovu zjevení také najdeme, jak Anděl prorokuje pád Babylónu (18:21):
    nikdy už v tobě nezasvitne světlo lampy, nikdo už v tobě nezaslechne hlas ženicha a nevěsty. Tvoji obchodníci vládli světem a tvé čarovné nápoje mámily celé národy.

    V tomto pokračuje NZ plně v linii SZ, magie a kouzla, horoskopy, hadačství, zaklínání, to všechno odvádělo lidi od jediné pravé síly a víry v boží moc. Osobně v tom vidím reminiscenci na projevy Jehovovy žárlivosti ve starém zákoně. Křesťanství, přes všechen posun k milosrdenství, stále stojí na tom, že jen jeden bůh a obcovat s jinými bohy či silami je skutkem na úrovni vraždy, zlodějiny, hněvu a dalšího hříšného počínání.
    když jej nevydá, rozhodně jej to neočistí
    Mnoto takových, které by právo útrpné očistilo, jsem ještě neviděl. Na omluvu lze dodat, že v prospěšnost tortury jako vyšetřovací metody se věří dodnes i v demokratických zemích, stačí jen vyslovit slovo terorismus... Jinak je to ovšem alibismus :)
  • No nebudu se tady moc zabývat nějakým systematičtější rozborem o tom co je a není křesťanství. Přesto je tu pár věcí, které stojí z pohledu nepraktikujícího protestanta - evangelíka připomenout.

    Hodně pohanů, jak jim rádi s úsměvem my věřící říkáme, děla jednu zásadní chybu když otevřou Bibli, aby tedy zjistili, co se tam píše. Je to stejná chyba jakou dělají protestanti - evangelikálové ( To je bordel co? :D ) a to je, že Bibli čtou doslovně. Mnohdy to tak dopadá tak, že Bible vlastně nedává smysl nebo si protiřečí takovému pohanovi. Zatímco Evangelikál se rozhodne, že učebnice přírodopisu je mylná protože prostě to Biblické poselství nedovoluje.

    Oba jedinci se samozřejmě ve svém jednání mílí a u Evangelikála si troufnu říct, že přichází o nějaký hlubší zážitek. To už takhle Filón Alexandrijský našel v Bibli spoustu pasáží, které si proti-řečí a ihned poznal, že pokud čteme Bibli musíme hledat nějaký hlubší význam. A je to tak - pokud čteme Genesis - musíme si uvědomit, že je to alegorie na stvoření světa - je to pokud o vysvětlení existence samotné. Nakonec jak chcete vysvětlit nepochopitelné události jakým je začátek času samotného? Takový postoj byl už tradiční v prvních století křesťanství a například takový svatý Augustýn šel ještě dál a před Darwinem prohlásíl, že život zahrnuje proces realizace napříč časem. Řekl, že život se vyvíjí - evoluje. Čtení Bible tedy není o doslovném explicitním výkladu ale o interpretaci a spousta biblických událostí jsou jen mýty a metafory.

    Zatímco tedy učebnice přírodopisu, se snaží vysvětlit jak se něco stalo. Bible a teologie se ptají proč se to stalo... Proč jsme tady na světě. A to je podstatný rozdíl, který musíme rozlišovat.

    Jinak myslím si, že bohatší vysvětlení nabídne český rozhlas plus a Leonardo: http://prehravac.rozhlas.cz/audio/3273035
    Mne přijdou nejzajímavější fakta ohledně axiomu, tedy i že vědec musí věřit... :-)
Abys mohl komentovat, musíš se přihlásit nebo zaregistrovat.