Škola :-/
Tak bych se měl učit, popřípadě spát (dneska jsem byl na zkoušce, zítra jdu na další...vlastně včera jsem byl na zkoušce a dneska jdu na další...) a místo toho hraju na BrainKing Člověče, nezlob se a tady pročítam příspěvky za posledních pár dnů nepřítomnosti... Ach jo, internet je strašlivá věc...
Abys mohl komentovat, musíš se přihlásit nebo zaregistrovat.
Komentáře
Ale celkově je to sranda... v kruhu jsme 2 brnáci z 19 lidí. A víc jak 50% spolužáků mám ze Slovenska :)
Řemeslo se můžeš naučit. Ale v konečném důsledku kombinace manuální zručnosti a toho co se kde naučíš z tebe udělá dobrého řemeslníka. Jsou špatný truhláři, instalatéři, zedníci, ale i dobří. Pokud zedník koukne na křivou zeď a tu křivost tam nevidí, protože to nemá od pánaboha daný, tak může dělat co chce a bude to špatnej zedník. To samé platí u kuchařů. Znám případ několika vyučených kreténů, kteří dělají práci na hovno, vědí to a je jim to jedno, všechno svádí na systém a na školu, která je to nenaučila (ačkoliv tam nechodili), na praxi (kterou trávili kouřením na záchodech (kouření cigaret aby bylo jasno :D )).
Takže ještě jednou - naučit se to nedá, resp. možná teorie a základy praxe dle schopností každého. Ale pokud bych se já zítra rozhodnul že se naučím být elektrikářem, tak jsem přesvědčen že se mi to nepovede, protože jsem kopyto, tyhle ty voltový a ampérový a ómový věci jdou krutě mimo mě a vím taky že bych nakonec zemřel zásahem proudu.. :D
Asi nechápu... Jestli tím chceš říct, že (u naprosto kohokoli a naprosto čehokoli) musí být vůle toho, kdo se to potenciálně má naučit, pak ano - tlačením informací bez touhy/vůle/ochoty je přijímat se samozřejmě nic nenaučí.
No, s tím elektrikářem bych řekl, že se mýlíš - nenaučil by ses to, kdyby se ti to někdo snažil narvat do hlavy a ty bys nechtěl, když se rozhodneš, že chceš, tak se to naučíš (stejně jako já si udělal jachtařské zkoušky, když jsem byl motivován... rodinná dovolená odhadem v patnácti -když o jachtingu navíc nevěděl nikdo skoro nic- byla vopruz, dovolená s bandou trampů ve 30ti, kdy "kapitán" byl fachman, krásně to vysvětlil a v podstatě nám neznalcům nechal kormidlo a jen radil byla super zábava, která mě k jachtingu neskutečně přitáhla).
U těch kuchařů to bude podobně - když tam jde člověk proto, že "na vejšku nemá (nechme stranou jestli proto, že mu to do hlavy neleze, je líný, či pohodlný)", tak to je motivace něco se naučit hadr, když lidi drtí v teorii a v praxi do čtvrťáku maximálně loupou brambory a mrkev (jak opakovaně o českém školství tvrdí Pohlreich), tak se nelze divit, že ze školy neumí nic.
"Talent" - je ve skutečnosti spíše o vnitřní motivaci, z ničeho jiného ve skutečnosti určit nejde, že mi půjde právě kombinace lyžování/tanec/jachting/laso/matematika - co člověka, baví, to dotáhne do té úrovně, že mu to jde (s výjimkou lyžování, to mě nebavilo, ale ta potřebná vůle byla na straně rodičů).
Na to, aby to za něco stálo, tak musíš mít vhodného "učitele" a praxi (čili dril, dril, dril) a nebát se dělat chyby, protože žádný učený z nebe nespadl (oj, těch pádů na lyžích, na parketu jich bude méně, ale o to víc sekýrování, zlomené kormidlo, s lasem jsem žádný průšvih neudělal, ale těch nepodařených pokusů nepočítaně,...) a o kombinaci toho, jestli tě neúspěch/časová náročnost/neplynoucí přínosy dokážou odradit, nebo vytrváš.
Bohužel mám pocit, že "talent" je něco, co bohužel nejde "změřit" a jakékoli "predispozice" budou spíše stylem "já se svým zaobleným tvarem těžko můžu sprintovat na slušné úrovni". Ostatně sám jsem šel od 3.třídy na jazykovku,... což jak se ukázalo nebylo zrovna nejlepší, protože jazyky mi prostě do hlavy nelezly a bojoval jsem s nimi celý víceletý gympl (a od vejšky jsem si našel "svojí úroveň" a tu si zlepšoval dle potřeb a schopností svojí rychlostí)..
Když bych to měl říct hodně hnusně (a pevně věřím, že se proti tomu bude spousta z vás bouřit, protože surová pravda nebývá dobře přijímána), tak: Talent je pouhá obezlička, kterou neúspěšní omlouvají své neúspěchy a snižují úspěchy a píli úspěšných. (Přičemž neříkám, že nedílnou součástí úspěchu je štěstí - namátkou to, že je člověk z rodiny, kde doma mají klavír, že narazí na učitele, který "je jeden z tisíce", že na nějaké rozřazovací zkoušce je "talentem" označen on, protože objektivně lepší konkurent zrovna není ve formě kvůli chřipce,...)
Přičemž samozřejmě "opak talentu" čili faktory jasně vyřazující z dané činnosti existují (u hudby hluchota, u manuální zručnosti třeba amputované ruce,...), ale to je jiná liga.
Věřím, že řemeslu se naučit dá, pokud člověk chce může se vzdělávat v jakékoliv oblasti, pokud se někdo z matfyzu rozhodne, že bude truhlářem, věřím, že to zmákne, stačí najít šikovného truhláře, od kterého se tomu naučí. Kuchař nebo číšník, na to v dnešní době taky není potřeba výuční list, navíc existuje spousta kuchařských kurzů a podobně.
A nemusí to být ani nic tak rychlýho, on nikdy nebude hrát ani takhle
K tomu, aby tohle člověk dokázal, je totiž, kromě obrovského množství úsilí a času, potřeba "slyšet" a "cítit". A to se zkrátka naučit nedá (ano, dá se to učením trochu zlepšit, ale opravdu jen trochu). S tím se musíš narodit, respektive to možná musíš získat během "prvních okamžiků" svého života, prostřednictvím podnětů, kterým jsi vystaven, jak psal @p1e9t9r2 o stranu dřív.
@flanker.27 no jo, ale problém je taky v nekvalitních učilištích nebo odborných školách. Z blízkého okolí vím, že například matematika a fyzika je na elektroprůmyslovce v mém okolí naprosto katastrofální, praxe samotná je pak výsměch (přenášení beden z bodu A do bodu B), přitom přímo u školy mají montovny firmy v oboru, které pak pláčou po kvalifikované síle, ale když se jim dostanou do rukou studenti, tak kašlou na to, aby si je vychovali. Když se podívám na učiliště a obory kuchař, číšník, cukrář, prodavač, kam jde většina dětí, co chtějí něco jiného než "zbytečnej" gympl nebo ekonomku, ta úroveň ...vlastně ani nevím jestli se dá o něčem takovém mluvit. Jdou si tam vyloženě pro papír, jako někteří lidé na ony společenskovědníobory, a pak je z nich maximálně nekvalifikovaná pracovní síla někde u pásu. Nechci vidět jak vypadá studium na zednické škole, jestli něco takového existuje, to bude podobná flákárna.
Nemám nic proti řemeslům, naopak dneska aby dobrého řemeslníka pohledal... ale proti lidské hlouposti toho mám hodně :/
Osobne si neviem predstavit, ze by som bez toho, aby som bola dobra v matematike a logike, isla do IT sektora. Algoritmy sem a tam, rychlo sa bez matematiky stratis. Robil si z nej prijmacky? Nemas z toho trochu obavy?
@Hildegarda on už mu to Hlína nějak vysvětlí :-D . Jinak zrovna logika je docela dobře pochopitelná, klasická matematika "všechno nacpi do vzorce a počítej pořád dokola jako cvičená opička" mi přijde mnohem horší. Ale i to se dá celkem dobře naučit, stačí počítat do zblbnutí pořád dokola, v prváku ještě není tolik typově odlišných příkladů, aby se to nedalo naučit (pokud si dobře pamatuji, tak lineární modely končí někde u vlastních čísel matic a kvadratických forem). Navíc z toho co jsem tak zjistil, tak z té teorie se toho nakonec moc v praxi nepoužije.
Tak základom logiky, základom množín, funkcií a relácií a algoritmom nebolo až také ťažké pochopiť (to ale považujem za naozaj základnú matematiku, navyše pokiaľ si pamätám, to všetko bolo držané na úrovni diskrétnej matematiky a to by mala byť najpodstatnejšia časť matematiky pre informatiku). Skôr proste v ťažšej matematike ako menovite 3+rozmerné priestory (afinná a euklidovská geometria) sa tam jedna definícia nabaľuje na druhú, treba ich všetky udržať naraz v hlave a s tým mám problém, to ma ani nebaví taká reťaz definícií s toľkými všeobecnými javmi. Systém lineárnych rovníc a determinant som ako-tak zvládal, pretože to bolo vyslovene bod po bode algoritmické riešenie.
Mimochodom to je aj problém s definíciou tých inteligencií. Teraz na skúške z matematiky v informatike bola jedna zrádna úloha (myslel som, že je to challenge od prednášajúceho, ale ten sa ešte v ten deň doznal, že naozaj mu nenapadlo, že by to niekto nepochopil), s ktorou podľa jeho správy asi niektorí mali problémy. Ja som tiež najskôr nechápal, kde je chyba, no po chvíli mi to došlo. To môže byť zmysel pre výrokovú logiku, lenže ja v tom skôr vidím schopnosť určiť sémantický zmysel vety a to by malo spadať skôr do verbálno-lingvistickej inteligencie.
@Everett_Young Lineárne mi tiež neprídu pre prax užitočné, alepri MZI sa nemôžem sťažovať. Relácie a grafy určite využijem pre svoj odbor a všeobecne tie defincie funkcie a tak mi prišli ako celkom užitočná vec. Hoci všetko sú to skôr také formálnosti.
No, školství má problémů více než dost,... a popravdě, za jeden z největších průšvihů považuji, že na učňácích je maturita - od kuchaře bych chtěl, aby uměl vařit víc než polívku z pytlíku a zase bych mu odpustil, že neumí (z hlavy) řešit kvadratické rovnice. Popravdě si myslím, že by se měla rozvíjet práce s informacema - chci to a to, najdi si jak se to řeší, udělej si domácí přípravu, přines si klidně deset papírů popisem (ala poznámky prince dvojí krve...), kde máš popsaný postup a při zkoušce mi tu vyřešíš 5 rovnic/vyrobíš creme brulee... Myslím, že enormní biflování je stále dodržovaný přežitek...
@Darkover : Ad hudba - na úroveň, abych mohl koncertovat se samozřejmě nedostanu, na úroveň toho, abych na piáno vyťukal leitmotiv "Elišky" asi jo... ale hlavně je to o času, který tomu chci věnovat - když chodím do práce a jsem de facto "od šesti do šesti" z domu, tak si volný čas považuji a nechci ho věnovat něčemu, co mě "až tak nebaví" - ostatně podobně jako v tanci - latina, standard, country super (takže asi nějaké zásadně překážející predispozice nemám), ale když došlo na bachatu a swing (jakkoli zrovna swing rád poslouchám), tak jsem se nějak sekl s tím, že "už to je trochu moc a bych to stejně cvičil tak málo, že to není ani na udržovací úroveň"...
Ale ano, já souhlasím, že jsou "okolnosti", které tě mohou naprosto diskvalifikovat (s amputovanýma rukama na kytaru nezahraješ a srdce neodoperuješ), neříkám, že každému nevyhovuje jiné tempo učení, či že k něčemu musí "dospět sám", já říkám, že když člověk CHCE a má k tomu prostředky (čas, vhodného učitele,...), takou na nějakou rozumnou úroveň se dostane skoro v jakémkoli oboru lidského snažení (jak se jmenoval ten pořad - Hodina pravdy?... A ostatně i třeba Stardance - pokrok, který ondá předvedl Valenta byl neskutečný a ostatně třeba i "dřevěný" Schmitzer vzhledem k věku, klobouk dolů... současný Pavlásek spíše působí dojmem: Chce? Nechce! Musí? Nemusí!... tak jej celkem chápu, že to má na háku...).
Já třeba taky nemám a nikdy nebudu mít dispozice na to být vrcholná kajakářka a i když jsem dřela každý den (stejně jako kamarádka, která má talent a lepší dispozice, možná i víc), tak jsem věděla, že do úplné české špičky nikdy neprorazím na rozdíl od ní.